/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gulvvarme
Fra : SillyconValley
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 24-09-07 15:35

Hejsa

Jeg har lige købt et hus, hvor der er gulvvarme på badeværelset, rigtig fedt.
Nå, men muligvis er det mig der er dum, men virker gulvvarme på samme måde som en radiator, at hvis jeg lader døren til badeværelset stå åben, så vil gulvvarmen varme mere, eller er denne varme konstant ????

SillyconValley

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-09-07 15:51

Alle thermostater åbner og lukker ved kulde/varmepåvirkning.
Gulvvarme er langsomtvirkene og vil ikke påvirkes på samme måde som en radiator.
Radiatorer får almindeligvis tilført 40-50 gr varmt vand.
Gulvvarme får normalt tilført 25-30 gr. varmtvand.
Thermostaten til gulvvarme sidder som regel på returen af slangen og er af hængig af det opvarmede gulv som ikke let lader sig påvirke af kold luft fra naborum gennem åben dør.
Det var lige lidt løs snak om gulvvarme.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-09-07 16:48

Gulvvarnen i et badeværelse er en slange der er støbt ind i beton ca. 12-15 cm under gulv-overfladen, så hele gulvet virker som en stor radiator og styres af en returtermostat, der holder en konstant temp. på returvandet, hele betonggulvet er varmet op, og temp ændre sig ikke bare her og nu fordi en dør står åben, lader du døren stå åben hele tiden vil der blive brugt mere varme, fordi rumvarmen forsvinder ud i et andet rum, og derved afkøler gulvet, men det går meget langsomt, det samme er gældende hvis der har været lukket for gulvvarmen i flere dage, så det er blevet kodt, så bliver det helle ikke varmt her og nu som en radiator, der går minst et par dage før det har temp.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-09-07 17:25

På vores badeværelse har vi elgulvvarme til sommerbrug, hvor shunten til radiatorerne er lukket, og om vinteren er det vandbåren gulvvarme, og da begge systemer er thermostatstyret, vil der hvis der er træk/kulde på thermostatføleren, tilføres ekstra varme til gulvpladen, dog er det svært ved elvarmen da føleren ligger i betonen, så der skal langvarig nedkøling til før det bliver registreret.
Styringen til den vandbårne gulvvarme, sidder over gulvnivo,og straks det er træk/kulde kan jeg registrere på varmetilløbrøret at der bliver tilført mere varme til systemet, men der går lige et stykke tid inden du kan registrere det i gulvet, da der er en betonplade der skal opvarmes, og efter at kulden er frataget (trækket) må man formode at der igen vil gå et stykke tid inden thermostaten igen tilfører varme, da den samme gulvbetonplade også skal have afgivet den eventuelle overskudsvarme. Men almindelig udluftning drejer sig jo også kun om kortere perioder, så det vil være ubetydeligt hvad det koster i ekstra energi, - men udluftes skal der altid og især hvor man har været i bad, eller brugt en del varmt vand som vil emme.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-09-07 20:49

[CITAT] FRA stikene kommentar [Styringen til den vandbårne gulvvarme, sidder over gulvnivo,og straks det er træk/kulde kan jeg registrere på varmetilløbrøret at der bliver tilført mere varme til systemet/CITAT]

Lidt op termostater: En retur termostat måler på returvandet´s temp. Og den ændre sig ikke, hvis der kommer kold luft til den, den behøver ikke at være i det rum / badeværelse hvor gulvtemp. skal styres. En retur termostat holder en konstant vandtemp. bliver vandtemp for varmt så lujjer den og bliver det for koldt såm åbner den.

En rum termostat måler på rummets temp, og åbner hvis der kommer kold luft til den, og lukker hvis der kommer varmt luft til den,

Så når stikene se CITAT skriver at, straks der kommer træk/kulde kan han registrere at der bliver tilført varme, er det fordi det er en rumføler der bliver brugt til at styre guldvarmen med.
Havde det været en returtermostat, så er der ingen ændring ved træk/kulde i kort tid.