/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 2000 server, domain rettigheder
Fra : Dr_Dydendak
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 03-02-03 13:24

Jeg sidder i skolepraktik som IT-Supporter og vores gruppe har lavet et domain med en win2000 server, der virker som domaincontroller.
Alle bruger er sat op og kan logge på domainet.
MEN.. Nu kommer spørgsmålet:

Hvordan giver jeg brugerene administrator-rettigheder til deres egen computer, men ikke til resten af domainet ?

Som almindelig bruger kan man ikke installere service pack, outlook og andet, men hvis man logger af domainet og logger på lokalt på sin pc kan man godt.
Det er ikke holdbar løsning, da meningen er at alle skal kunne logge på domainet og have rettighed til egen mappe og fælles mappen på serveren, og fuld kontrol på egen computer.

Håber I kan hjælpe.

Hilsen Dr. Dydendak

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 110 point
Dato : 03-02-03 13:34

Hvis du logger ind lokalt på computerne og tildeler administrator-rettigheder til brugerne, så mener jeg da nok det akn lade sig gøre ??
Er det det som du mener at i har gjort ??

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 03-02-03 14:47

Hver person installere selv deres win2000 workstation.
Når man gør det vil installationen spørge om et admin password.
Når installationen er færdig laver brugeren en konto og tildeler sig admin-rettighed.
De ting er allerede gjort.
Så var det at vi gik i gang med at lave et domain og oprette brugere.
Brugernavnene er de første bogstaver i fornavn og efternavn, disse brugernavne er ikke de samme som brugeren selv valgte da han lavede en konto med admin-rettigheder.
Så var at vi oprettede domainet og gav rettigheder til mapper.
Hvis vi gør alle i domainet administratorer, så bliver de automatisk jo også domain admins og det er jo ikke meningen.

Hilsen Dr_Dydendak

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-02-03 15:02

arhh...hvordan er det nu ????

Jeg mener de skal være power users
Jeg tager lige mine bøger frem og læser

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 03-02-03 15:18

Kære Uffe, jeg tror, at jeg har fundet ud af det.
Lokalt opretter brugeren, med admin kontoen, en konto med admin-rettigheder som har det samme brugernavn som sit domæne-navn.
Så får han altså adminret lokalt, men i domænet kun almindelige rettigheder.

Jeg vil lige teste det til i morgen.

Hilsen Dr. Dydendak

Godkendelse af svar
Fra : Dr_Dydendak