/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opvarmning til lejet gård
Fra : pots
Vist : 1189 gange
100 point
Dato : 24-09-07 11:34

Nu havde vi lige besøg af skortensfejeren som skulle godkende en gammel skorsten. Den blev ikke godkendt. Der skulle bla. en isokerne i.
Nu hvor vi bor til leje er det jo udlejeren der har det sidste ord. Men vi ville gerne have et fastbrændselsfyr op med komb. oliefyr. Men hvis sådanne skulle op så skulle der gips på loftet. Men hvis vvs'eren fik sin vilje kom der et oliefyr op for der skulle der kun laves en isokerne.
Men i længden er det ikke billigst med et fastbrændselsfyr?
Og hvem har egentlig det sidste ord i sådanne en leje-bolig/gård?
Og hva kan udlejeren egentlig forlange ekstra i lejeindtægt for sådanne for vi har ikke haft varme siden maj?
For hvis vi skulle ha et oliefyr op så skulle vi selv betale olien, hvilket jeg synes blir dyrt da huset er 180m2 og utrolig meget dårlig isoleret.
Som et andet foreslag kunne man jo sætte fyret op i en af ladebygningerne, men så var kravene mere skærpet, så det bliver højst sandsynlig i huset det blir sat op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 11:40

Citat
Og hvem har egentlig det sidste ord i sådanne en leje-bolig/gård

Det har ejeren så ubetinget, i hvert fald når det gælder installationer som eks. varmeanlæg.

Så hvis I gerne vil have installeret fastbrændselsfyr, er det udelukkende afhængig af, at ejer accepterer og betaler for det.
Det er også ejers ansvar at skorstenen kommer i lovlig stand så et oliefyr må bruges.

Citat
Og hva kan udlejeren egentlig forlange ekstra i lejeindtægt for sådanne for vi har ikke haft varme siden maj?
For hvis vi skulle ha et oliefyr op så skulle vi selv betale olien, hvilket jeg synes blir dyrt da huset er 180m2 og utrolig meget dårlig isoleret.

Forlange mere i lejeindtægt ??

Normalt er det jo sådan, at huslejen ikke indbefatter udgifter til lys og varme....det er lejerens eget ansvar at sørge for der eks. er olie på og betale for det, medmindre der i kontrakten står, at varmeudgifter er inkluderet i den månedlige husleje´, hvilket jeg ikke tror nogen udlejer vil være med til.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 24-09-07 11:44

I vores lejekontrakt står der at udlejeren står for varme og varmt vand. Vi har kørt på elvarme siden maj og det vil jeg ikke sige at det er udlejeren der står for det.
Vi betaler 1200 hvert måned for varme og varmt vand. Så siden maj har vi sådan set smidt de penge ud af vinduet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 12:02

Citat
I vores lejekontrakt står der at udlejeren står for varme og varmt vand

Javist, men der menes sikkert, at han sørger for at de nødvendige installationer til varme/varmt vand er til stede.
Og huset er så åbenbart elopvamet.

Hvis ikke der står udtrykkeligt, at den månedlige leje indbefatter udgifter til varme/varmt vand, er det da helt korrekt at I selv betaler for det ved siden af lejeudgifterne, nøjagtig som I sikkert også gør med lysregningen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-09-07 12:07

Hvis udlejer sørger for at betale for varme og varmt vand, så kan i da være ligeglade med hvad som der bliver installeret, og i kan da ikke forvente/forlange at få det mere luksuøs end da i accepterede lejemålet. Hvis jeg var udlejer ville jeg da installere, hvad som var mest etablerings- og driftsøkonomisk. Men jeg ville så som lejer ikke betale for de måneder hvor han ikke har overholdt sin forpligtelse, - det ville jeg da straks gøre indsigelse overfor.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-09-07 12:09

Hej.

Ejeren bestemmer...... Men kan anbefale I kontakter Lejernes Landsforening, findes både lokalt, i telefonbog og på nettet.

Held og lykke med det.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : pots

Dato : 24-09-07 12:13

Citat
Javist, men der menes sikkert, at han sørger for at de nødvendige installationer til varme/varmt vand er til stede.
Og huset er så åbenbart elopvamet.

Hvis ikke der står udtrykkeligt, at den månedlige leje indbefatter udgifter til varme/varmt vand, er det da helt korrekt at I selv betaler for det ved siden af lejeudgifterne, nøjagtig som I sikkert også gør med lysregningen.

Der står:

Varme: Udlejer levere varme og varmt vand.
Og videre står der at lejemålet opvarmes med fjernvarme/naturgas.

Længere nede er der sat kryds i nej ved at lejer selv står for varmen.

Så mener ikke at udlejer bare kan sætte os over på elvarme med sådan en lejekontrakt.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 24-09-07 12:16

Er bare meget i tvivl om han så må sætte huslejen op når der står sådanne i lejekontrakten. For som jeg læser det så må han ikke når han søger for det til et fast beløb. Og fjernvarmen/naturgassen er fra et varmeanlæg fra en gård ved siden af, hvor det laves vh.a stokerfyr. Men udlejer mener det er blevet for dyrt at sende over.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 12:20

Citat
Varme: Udlejer levere varme og varmt vand.
Og videre står der at lejemålet opvarmes med fjernvarme/naturgas.

Længere nede er der sat kryds i nej ved at lejer selv står for varmen.

Så mener ikke at udlejer bare kan sætte os over på elvarme med sådan en lejekontrakt.

Ja, leverer varme og varmt vand = sørger for der er en varmekilde
nej ved, at lejer selv står for varmen = at ejer sørger for der leveres varme (fjernvarme/naturgas).

I skal selvfølgelig betale for det leverede, men I kan så gøre krav på, at der er installeret fjernvarme/naturgas i henhold til lejekontrakten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 12:28

Nå, så dukker der flere oplysninger op.

Citat
For som jeg læser det så må han ikke når han søger for det til et fast beløb. Og fjernvarmen/naturgassen er fra et varmeanlæg fra en gård ved siden af, hvor det laves vh.a stokerfyr. Men udlejer mener det er blevet for dyrt at sende over.

I har altså betalt ejer et fast beløb (1200) for at levere varmen fra nabogården, hvilket han så har afbrudt...jamen det skulle I da have brokket jer over for længe siden, hvis det var i maj han stoppede med at levere varme/varmt vand.

Det må han sådan set ikke bare uden videre, medmindre der af ham installeres en anden varmekilde.

Men han har lov til, at varsle en stigning i den månedlige pris med et rimeligt beløb. Der findes regler for hvor lang tid i forvejen diverse stigninger skal varsles før de træder i kraft.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-07 12:30

Ejeren/udlejeren skal sørge for at i har mulighed for varme og varmt vand, og bestemmer 100% hvilken varmekilde han vil instalere, det kan være el radiatore og el varmer til vand, eller oliefyr med opvarmning af vand eller det kan være en helt tredie mulighed og i skal betale forbrug af det han stiller op som varmekilde, sådan som jeres kontrakt er udformet, i kan komme langt med at være på god fod med udlejeren, hvis han er glad for jer som lejere og regner med at i bliver boende lang tid, så kan i sandsynligvis få indflydelse på valget af fremtidig varmeforsyning, det er set i flere tilfælde her omkring, hos min nabo blev der netop lavet fastbrændselsanlæg i samråd med lejerne, hvis der tit skiftes lejer skal i ikke regne med fastbrændsel, så skal udlejer fyre i de perider huset står tom, og det er nemmest med olie eller el

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-09-07 17:58

der er intet i vejen for, at du kan sætte f.eks. et pillefyr op. du skal bare selv betale og den dag du fraflytter ejendommen skal den afleveres i samme stand som da du flyttede ind. du kan ca halvere din varmeregning med et pillefyr, men du skal spørge skorstensfejeren først, hvad der kræves af brandisolering. det er meget forskelligt fra sted til sted.