/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Gemme musik på Ipod
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 9436 gange
50 point
Dato : 24-09-07 10:52

Jeg ved ikke om jeg stiller spørgsmålet det rigtige sted. Jeg er helt "ny" når det gælder Ipod og det at gemme musik på sådan en. Men jeg har hørt, at man kan overføre sine musik-CD'er til computeren og derfra videre til en Ipod eller lade det blive liggende på computeren. Er der nogen der har praktisk erfaring med dette? Eller ved hvor man kan søge oplysningerne?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-09-07 11:20

Ja det også rigtigt og det er det der er meningen sådan en.

Godt nok har jeg en "creative" men der følger et program med, der er konverterer til MP3. Du kan så vælge om du også vil gemme en kopi på din PC når du lægger musikken over på din i-pod.

I programmet kan du så håndtere det der ligger på din i-pod.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-07 12:04

Ikke at jeg selv har erfaring, jeg er for nærig til at købe en Ipod, men hent programmet ITunes, så er du godt på vej, den skulle kunne synkronisere med Ipod (jeg har ITunes) den er gratis: http://www.apple.com/dk/itunes/ læs mere og hent ITunes derfra

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-09-07 12:30

Du bør have fået programmet ITunes med ved købet af din Ipod - det gjorde jeg i hvertfald.

Du kan godt vælge at overføre det til Ipod'en alene hvis du vil eller du kan vælge at have det både på computer og i Ipod'en.

Det er lidt svært at forklare hvis du ikke har prøvet ITunes, så jeg ville følge O.V.N's råd ovenfor og læse lidt om det på det link han har givet.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 26-09-07 21:52

Jeg har ikke nogen ipod (endnu), men det handler også om at alle vores CD'er fylder frygtelig meget i reolen. Derfor overvejer vi at overføre dem til computeren. Windows Mediaplayer har funktionen til at overføre til computeren. Men hvilket format (mp3, windows media, WAV mv.) skal man vælge for at kunne afspille dem senere, enten på computeren eller andre steder, vel at mærke i den bedst mulige kvalitet?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-09-07 02:48

Citat
vel at mærke i den bedst mulige kvalitet?
så vælg Windows MediaPlayer til opgaven, klik på Funktioner og på Indstillinger, fanebladet Kopier fra CD (rip) der kan du vælge Windows Media Audio Lossless, som navnet antyder, gemmer du musikken med mindst mulig tab, men du gemmer også i et format som Ipod ikke kan afspille, du skal så have fat i ITunes og importere musikken med den, altså gemmer du musikken 2 steder, både i mappen Musik og i Itunes mappen, som er i mappen Musik, har du plads på din harddisk er det en god måde at gemme musik på, kniber det med pladsen eller du ikke vil have den samme musik 2 steder, så vælg at gemme i mp3, samme sted som jeg skrev før, der er en skyder nederst i vinduet, den kan du skyde til højre for at få en bedre kvalitet når du gemmer, vælg mindst 192 kbps og gerne 256 kbps eller skyd helt til højre og gem med 320 kbps, når du har indstillet så slut af med at klikke Anvend og OK
Du kan også bruge ITunes til at importere (rippe) dine CDer til computeren, den gemmer som standard musikken i mappen Itunes i mappen Musik, og gemmer i AAC format, det kan laves om ved at klikke på Rediger og på Indstillinger, fanebladet Avanceret og derunder fanebladet Import, der kan du vælge at gemme med MP3 kodning, vælg højeste kvalitet (192 kbps) slut af med at klikke på OK

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 27-09-07 10:15

Nu har jeg hentet iTunes. Men der er også mulighed for at vælge flere formater. Umiddelbart ville jeg vælge lessloss igen, men fylder musikken/filerne unødvendigt meget og kan iPod afspille dette format? iPoden kan vælg afspille alle mulighederne, når nu det er iTunes?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-09-07 01:17

Javist kan Ipod afspille Apple lossless, om musikken fylder for meget kan jeg ikke afgøre, jeg ved ikke hvor meget plads du har, eller hvor meget du vil bruge til musik

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-09-07 11:36

Nu er jeg helt forvirret. iPod/Appel gør meget for at reklamere for sig selv, så man ikke tror at der er andre. Jeg er helt grøn på området. Men nu har jeg fundet ud af, at en iPod er en mp3-afspiller som alle andre, er det korrekt? Dermed åbnes der mulighed for at købe andre mærker, der kan det samme? Kan man så bruge iTunes til at "rippe", men afspille det på en anden mp3-afspiller end iPod? Eller er det her iPod og iTunes er bundet sammen? Og endelig: Kan man så bruge Windows Mediaplayer til at "rippe" og afspille det på en hvilken som helst mp3-afspiller end iPod? Når der ikke skal afspilles på iPod, kan man så vælge et hvilket som helst format under "ripningen", her under lessloss?

Pyha, jeg håber at blive klogere...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-09-07 12:23

Citat
Men nu har jeg fundet ud af, at en iPod er en mp3-afspiller som alle andre, er det korrekt?
Ja næsten en Ipod er en mp3 afspiller og ikke mindst en mærkevare afspiller (dyr), som en alternativ kan jeg nævne Creative, prøv at se nogle af modellerne på Edbpriser: http://www.hifipriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=31&Parent=40&Sort=&Gallery=&Producent=125&Rating=0&Max=&Soegeord=&True28957=1&Trueval28957=118223&True28310=&Trueval28310=112408&True28309=&Trueval28309=112407&True1042=&Trueval1042=12315&Direction29976=2&
Du kan stadig bruge ITunes til at rippe, men jeg ved ikke om den kan synkronisere med andre end Ipod, det kan og vil Windows MediaPlayer, bare du sætter en usb hukommelse i mens MediaPlayer er åben, så spinger der en boks op om du vil synkronisere (overføre playlister og musik) til slut kan jeg lige nævne, at jeg bruger min telefon som MP3 afspiller, den kan Windows MediaPlayer også synkronisere, jeg gad ikke have alle de dimser i lommen og telefonen har jeg i forvejen

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-09-07 12:45

Så lyder det jo som om, at det er vejen frem! Jeg overvejer at gemme det i WAV eller er MP3 lige så godt? Hvormange GB skal en afspiller have for at kunne bruges til noget?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-09-07 13:03

Jamen hvor mange numre vil du have på ? Det er der størrelsen kommer ind i billedet, glem WAV og brug MP3 det kan alle afspillere håndtere, der har været mange spørgsmål fra Kandu brugere, som har gemt i et forkert format og vil have det ændret så deres nye MP3 afspiller kan afspille musikken, nu skal du så også til at arbejde med PodCast som navnet antyder er det noget som er udviklet til Ipod, men kan nu bruges til alle MP3 afspillere, hvad synes du om denne Creative Zen med 16 GB: http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=images&varenr=2100450&imageid=21894&lokation= der kan du have hele samlingen, ellers har du rigtig meget, den kan afspille ACC, WMA, WMA og MP3 og der video og radio indbygget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-09-07 13:05

Info boksen er en popup, så du skal tillade popups fra sgh hvis du vil se den (hold Ctrl nede mens siden indlæses)

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-09-07 20:29

Netop som jeg troede at jeg havde fundet den dybere mening, kiggede jeg i det nye Bilka katalog. Og der var en Philips mp4! afspiller. Hvad er nu det? Jeg troede det stoppede ved mp3. Og til sidst: Kan andre mp3(4) afspillere tilsluttes et andet anlæg eller nogle højttalere, så den bruges som musikanlæg (vi er ikke interesseret i at bruge den med hovedtelefonerne/ørepropperne).

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-07 00:16

Nej det stopper ikke ved MP3, foreløbig er MP7 det seneste (så vidt jeg ved) men MP3 er efterhånden indgroet i folks bevidsthed som en komprimeret lydformat, MP4 kan også være i video det kan MP3 ikke, med MP4 er vi tilbage ved Apple og Ipod, formatet er vistnok udviklet af dem, men jeg er ikke sikker
Du kan godt bruge MP3 - 4 afsplillere som lydanlæg med højtalere, men forvent ikke den helt store lydoplevelse, højtalerne kan du også få i Bilka, der købte jeg mine Philips, de er magen til dem her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223497 før du køber, prøv så at læse om små højtaler systemer: http://www.dr.dk/DR1/SmaekForSkillingen/update/gadgets/20060314182910.htm som du kan se, hvis du klikker på linket, er Apple Ipod højtalerne i den absolut dyre ende, du betaler en hel del for navnet