/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kan opsatsen gøres hvid igen ?
Fra : tullenulle
Vist : 10639 gange
100 point
Dato : 23-09-07 21:03

Hejsa.

Kan det lade sig gøre at få kraniet hvidt igen på mine opsatser fra råbukke, de gamle af dem er blevet gule, sikkert fordi de har hængt i stuen. Det er nok en blanding af brændovnen, ciggaret røg og tidens tand... Ville gerne hvis der kunne komme en beskrivelse af hvordan og med hvad jeg evt. kan gøre dem hvide igen, hvis det kan lade sig gøre altså...

MVH Tullenulle.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-07 21:33

Iflg dette skulle det kunne lade sig gøre

. Blegning:

Til blegning skal bruges brintoverilte 30-35%.
Brintoverilte er meget stærk og ætser huden, hvor det kommer i berøring. Vask grundigt med koldt vand.
Arbejde bør foregå udenfor og under anvendelse af gummihandsker. Skal holdes fjernt fra børn.

Brintoverilten kan købes på apoteker og er ikke til medicinsk desinficering.

Kraniet placeres i en skål og overdækkes med vat. Vattet fugtes med brintoverilten. Hvis ikke man ønsker at anvende vat, kan kraniet pensles i flere omgange. Kraniet skal stå i et døgn.

Efter dette skylles kraniet, tørres og er klar til pynt. Et nyt og spændende trofæ.

Prøv eventuelt med:

- Grævling (trafikdræbt)
- Mink
- Hare
- Gedde eller andre fisk.

God fornøjelse!

herfra http://www.dls-jagt.dk/jagt/artikler/1_raevehoved/raevehoved.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 21:34
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-07 22:43

Som Nordsted1 korrekt skriver, brug brintoverilte til at blege dem, det bruger jægerne når de nye og heller ikke helt hvide

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-09-07 22:50

Brug ikke pensling eller vat--giver uens affarvning.
Læg opsatsen i en skål, fyld med brintoverilte til kraniet er dækket, understøt, så geviret er over vædsken. Kommer der vædske på opsatsen bliver den affarvet.
Hvor længe den skal lige afhænger af graden af misfarning, men du kan jo se når den er hvid.
Skyld med rigeligt koldt vand og opsatsen er som ny igen.
Knæk og bræk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-09-07 22:51

lige=ligge

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-07 23:39

Brintoverilte er rigtig nok ætsende, men bruger man et par gummi handsker er det ikke noget problem.

En utrolig nem måde er, at blande brintoverilten med brændt kridt så det bliver en tyk grød, smør det på geviret og lad det tørre, skyld efter med vand og dit gevir er helt, som nyt.
Jeg bruger samme metode efter afkogning.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 23-09-07 23:57

Jeg mener, at kridtets rigtige betegnelse er "Vandrevet kridt" - endelig ikke kalk. Læg opsatsen i en plastbakke og smør et tykt lag på. Men der kan ske det, at brintoverilten opløser brusken ved næsebenene. Kan så bare limes på igen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-09-07 00:36

Om du bruger brændt eller vanddrevet kridt er et fedt, men endelig ikke kalk, det er jo en baze.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 09:06

Brændt kridt er der ikke noget som hedder. Hvis man brænder det bliver det til brændt kalk, som er noget djævelskab.

Kom ikke stærk brintoverikte på vat. Det er for brændfarlig en blanding, som også kan give selvantændelse.

De blandinger damerne bruger til håraffarvning, eller som er til affarvning af tøj eller blegning af træ, må også kunne blege dyreknogler.
Hvis du mener at en del af misfarvningen stammer fra røg og støv, så start med en gang vask med et godt grundrengøringsmiddel, som dem man bruger på gammel maling før nymaling. Skyl godt med flere hold vand inden blegningen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 09:36

Revet kridt må være det der skal til

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-09-07 16:01

Den må vi lige have engang til: Hvordan kan kridt blive til kalk?

Med betegnelsen brændt kridt menes der kridt, der er tørret, så det ikke indeholder vand. Vand opløser brintoverilte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-07 16:14

Sådan lidt ved siden af emnet.

En i min familie er lige taget på jagttur til Afrika, efter to mellemlandinger, mangler de nu tre kufferter indeholdende ammunition og låsene, er det ikke bare surt når de kun skal være afsted i ti dage, jeg håber da at kufferterne hurtigt vil dukke op igen, ellers er det da godt nok surt at rejse så langt væk for at komme på jagt

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 24-09-07 16:34

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 08-10-12 13:34

Transor. Brintoverilte selvantænder ikke, det er brandnærende men ikke brændbart som sådan. Men det er klart, at lader du brint og ilt fordampe sammen fra H2O2 og opsamler dette på et lille område, danner du knaldgas, som er eksplosionsfarligt.

Største fare ved anvendelse af brintoverilte 35%, er vist ætsningsfaren, som giver hvide plamager og føles som brandsår ved, selv kort, kontakt.

Jeg plejer at pensle opsatsen grundigt og så stille den i solen. Jeg bruger ikke ret meget på den måde og solen forstærker effekten af brintoverilten. (Jeg har brintoverilte nok på lager til de næste 200 år tror jeg)