/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
rep af zink
Fra : movser
Vist : 768 gange
50 point
Dato : 23-09-07 20:36

hejsa
jeg har 2 små solbænle i zink der er revnet lidt. Jeg syntes jeg har læst man kan købe et rep.sæt til zink, men hvor? er der nogen der kender det og ved hvor jeg evt.kan købe det.
tak

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-09-07 20:57

Hej
Zink kan loddes sammen igen hvis det er revnet
mvh mcloud

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-09-07 22:38

Få den lokale VVS- mand til at lodde det, det tager ingen tid med det rigtige udstyr og så holder det

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 24-09-07 07:25

Hvor gamle er de???

Husk på at de bliver altså tyndere for hvert år, der går. Det kan jo blive så tyndt, at det ikke kan betale sig at reparere på det. (det revner bare et andet sted, om et stykke tid)

Men lodning er den rigtige løsning, hvis det altså kan betale sig.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 09:38

Lodning af zink er ikke for amatører.

Der skal bruges flus og en rigtig stor varmekilde. Med en gasbrænder er der en hårfin balance ikke at brænde zinken i stykker eller tænde træværket nedenunder.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 05-10-07 17:38

Det er ikke en vvs-mand du skal bruge, det er en blikkenslager. Du kan heller ikke flammelode Zinken, med mindre du er MEGET dygtig til dette. En blikkenslager varmer en loddekolbe op, som han varmer zinken og tin op med, og dermed lodder det sammen. Det er korrekt som der er beskrevet tidligere, at zinken bliver tyndere for hvert år, så hvis den er ældre end feks. 15 år, skal du kraftig overveje at udskifte det til noget nyt, istedet for at rep. på den gl.

Godkendelse af svar
Fra : movser

Dato : 29-10-07 05:30

Tak for svaret viskinge.