/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
forsikrings spørgsmål biler
Fra : chicapigen
Vist : 1023 gange
100 point
Dato : 23-09-07 17:49

da jeg ikke har nogen erfaring med bilforsikringer når uheldet er ude ! vil jeg godt høre hvad i syntes er rimeligt.

min far blev påkørt for 10 uger siden og hans bil blev totalskadet. det var modpartens skyld så hans forsikring skal jo så betale.
men modparten vil ikke anerkende at det er hans skyld så nu ligger sagen hos hans forsikrings selskab.( modparten )
der var heldigvis vidner til ulykken og der blev også taget billeder. der blev ringet efter ploitiet så der kunne blive optaget politirapport men da politiet ankom og så der ikke var personskade ville de ikke optage rapport
ulykken skete i et stort vejkryds hvor min far skulle lige over og modparten kom fra modsatte side og skulle svinge til venstre, hvor han åbenbart overså min far og svingede lige ind i ham.
jeg syntes 10 uger som der nu er gået og der stadig ikke er sket noget som helst er alt for lang tid, hvad syntes i ?? eller er det helt normalt ??

venlig hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-07 17:53

Ja det er MEGET normalt.....

Hvis bilen var kaskoforsiket er problemet jo ikke så stort.....

Var den ikke kaskoforsikret har du ikke andet valg end at vente til sagen er afgjort.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-07 17:55

Citat
ville de ikke optage rapport

Lyder besynderligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 18:08

ti uger er lang tid, men ikke ualmindeligt.

Jeg kender til en hvor det tog et halvt år, fordi den "skyldige" tog på ferie og ikke ville anderkende
skylden da han lang om længe kom hjem igen.

Det er groft specielt når man ikke selv er skyld i ulykken, og typisk ikke kan undværer bilen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 23-09-07 18:26

min fars bil var ikke kasko forsikret da den ikke havde en værdi over 15000, men jeg ved jo ikke om modpartens var.
jeg syntes også det var besynderligt at politiet ikke ville optage rapport, det har de også skrevet til forsikringen også de vidner der har aflagt rapport om uheldet.
men der er nok ikke andet at gøre end at vente , det er bare irriterende når man er afhængig af sit lille køretøj
min far har skrevet til dem for 4 uger siden at han gerne ville have agtindsigt i sagen så han kunne følge med i hvad der foregik .....men han har ikke hørt en dyt

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 18:40

chicapigen...så må din far "troppe" op.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-07 18:48

Citat
min fars bil var ikke kasko forsikret da den ikke havde en værdi over 15000, men jeg ved jo ikke om modpartens var.

Om modparten var/er kaskoforsikret er UDEN betydning for din far.....

Der er desværre ikke meget at gøre udover at kime dem ned eller troppe op så tit som muligt.....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 23-09-07 18:50

jeg tror jeg ringer derind og spørger om hvad der foregår og om de ikke har modtaget hans brev. problemet er at min far kan ikke selv da de ikke ville kunne forstå hvad han siger da han mangler 2/3 af tungen , det kan godt knibe at vi andre forstår hvad han siger ,

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-07 18:54

Vi havde for et år siden en skade på en, ganske vist, tysk registreret bil, men påkørt af en dansk.....

Modparten erkendte sin skyld på stedet - der var vidner - forsikringen har anerkendt de skal betale - men beløbet er værksted og taksator IKKE enige om.....

Medmindre vi anerkender forsikringens pris skal sagen i retten.....

Indtil videre har vi ikke set en krone - dette til trods for de har anerkendt.....

Så de kan være meget tunge at danse med.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 19:02

Det er det man skal bruge en kaskoforsikring til. Forsikringsselskaberne er meget bedre til at få sagerne afgjort.
Men når din far ikke har kasko skal han selv være aktiv for at få sine penge.
Han skal kontakte en advokat og få ham til at skrive til modpartens selskab at med mindre de omgående rykker ud med et tilfredsstillende beløb, for bil + advokatomkostning, så bliver de stævnet.
Desværre varer sådan en sag længe, men modparten ved jo, at det på den måde blive meget dyrere for dem , så de betaler forhåbentligt hurtigt.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 23-09-07 19:43

ja jeg kan godt se nu hvor jeg har læst hvad i skriver at 10 uger måske slet ikke er så længe men jeg vil som i foreslår tage kontakt til forsikringsselskabet imorgen, og høre hvad de siger til det og evt. sige at der bliver sat advokat på hvis der ikke er sket noget inden 14 dage

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-09-07 19:53

Det er ikke ualmindeligt at politiet ikke tager rapport, når der ikke er personskade. Men knald modparten en på låget mens politiet er der, så kan de jo ikke komme uden om det med personskaden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 00:32

Som Klumme skriver, er det helt normal procedure, at der ikke optages politirapport når der ikke er personskade, hvis ikke spiritus inde i billedet og hvis begge parter har kørekort

M.h.t. forsikringsselskaberne så er det meget lang tid der er gået, og jeg håber at din far har fulgt den rigtige procedure, nemlig at han i sådan en situation anmelder uheldet til sit eget forsikringsselskab med oplysninger om hændelsesforløbet OG hvem modpartens selskab er.

Så sender din fars eget forsikringsselskab sagen med et krav til modpartens selskab, som ud fra din fars og modpartens forklaringer afgør erstatningsansvaret/skyldsspørgsmålet.

Jeg synes I skal rykke for en afslutning/afgørelse på sagen, da 10 uger er uacceptabelt længe at vente.........mener der er noget om en 30 dages frist der skal overholdes.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-09-07 09:22

Som uheldet beskrives, ser det ud til, at skyldsspørgsmålet deles, pga. din far ikke har været opmærksom på den svingende modpart, som heller ikke har været opmærksom på din far.

Ved deling, skal modpartens forsikringselskab betale halvdelen af totalskaden og din fars forsikring halvdelen af modpartens skade. Ligeledes skal eventuel selvrisiko deles, så de have skal betal halv selvrisiko.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 09:44

Dovas og alkas svar duer ikke . Der er jo ikke kasko, og så har din fars forsikring ikke noget med sagen at gøre.
Det er da vel heller ikke et delespørgsmål, hvis det var det, så skulle du nok have hørt det fra modpartens forsikring. I den retning er de nok ikke så sløve.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 10:00

alka,
jeg synes det er en meget skråsikker udtalelse: "Som uheldet beskrives, ser det ud til, at skyldsspørgsmålet deles, pga. din far ikke har været opmærksom på den svingende modpart, som heller ikke har været opmærksom på din far. "

Citat
ulykken skete i et stort vejkryds hvor min far skulle lige over og modparten kom fra modsatte side og skulle svinge til venstre, hvor han åbenbart overså min far og svingede lige ind i ham.

Der er nu ingen tvivl om, at modparten har overtrådt en af de allermest elementære færdselsregler, nemlig denne:

Færdselslovens § 26 Stk. 6. "Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 10:07

Citat
Der er jo ikke kasko, og så har din fars forsikring ikke noget med sagen at gøre.

Jo, det har de i hvert fald, og især i et tilfælde som her, hvor der er ueninghed om skyldsspørgsmålet.

Det har ikke noget at gøre med om der er kasko på bilen, men at de to forsikringsselskaber indbyrdes skal afgøre "hvem af deres respektive kunder" der har skylden og dermed erstatningspligten, eller om ansvaret skal pålægges begge parter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 10:18

Uanset hvem der har kasko og hvem der ikke har skal det meldes til BEGGE forsikringsselskaber....

De ordner selv indbyrdes hvem der skal betale hvad - det har de implicerede INGEN indflydelse på....

Begge skal beskrive hændelsesforløbet og påføre vidner....

Resten er det KUN forsikringerne der er impliceret i.....

Længere er den egentlig ikke, når der nu ikke er optaget rapport....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-07 10:29

Nemlig Refi, det er jo det jeg har sagt hele tiden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 11:11

Ja - nu gik spørgsmålet kun på penge der ikke var udbetalt - skyldspørgsmålet havde de tilsyneladende afgjort - men sådan spiller klaveret ikke hos forsikringsselskabet

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-09-07 15:14

hejsa
nu har jeg snakket med min fars forsikrings selskab og de siger at sagen ligger hos modpartens selskab . min fars selskab har fået hans vidners forklaring som lød fulsstændig ens med den forklaring min far havde givet, men da ham der kørte ind i min far pludselig har skiftet mening om hans skyldsspørgsmål ligger sagen hos hans selskab. min fars selskab sagde at min far stod godt dels fordi der ingen tvivl er om at modparten har overtrådt færdselsloven ved at svinge til venstre ind i en ligeudgående bil, og at vidnerne havde skrevet det samme og at der også var blevet taget billeder som det ene vidne havde sendt med derind. så min fars forsikringsselskab kan ikke g´øre mere før det andet forsikringsselskab reagerer. så her står sagen nu .

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 15:20

Så er det bare at vente - selvom det er svært.....

SKAL du henvende dig er det nok bedst gemmem eget forsikringsselskab.....

De kan nok presse lidt bedre end du selv er i stand til.....

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 24-09-07 15:38

Tak for svaret refi. og til alle jer andre

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-07 15:56

Selv tak.....