/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kalk på glas
Fra : vi
Vist : 15646 gange
500 point
Dato : 23-09-07 10:55

Hvorfor er mine glas ru og lidt matte når de kommer ud af opvaskermaskinen? der er salt og afspænding på maskinen

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-09-07 11:00

Det kan være glaspest, og det forkommer som oftest ved lidt billigere glas. Er det kalkbelægning burde det kunne neutraliseres i eddike ved iblødsætning i ca. et døgns tid.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-07 11:23

er det glaspest kan der ikke gøres mere ved det desværre - men det KAN blot være kalk

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=286

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 11:51

Glaspest er et dårligt og intetsigende navn på fænomenet, men det er blevet almindeligt brugt.

I praksis er der ikke noget at gøre ved det. Skaden er sket.
Det er ikke til at sige på forhånd hvilke glas der tåler maskinopvask bedst. Men der er en til bøjelighed til at billige støbte glas er bedst hvad det angår.

Problemet skyldet at glas i længden ætses i overfladen af meget varmt og alkalisk vand.

Det hjælper med korte programmer og lavere temperatur. Nogle maskiner har såkaldte glasprogrammer til det samme, men di gør ikke tallerkener og gryder så godt rene.

Ved håndopvask bruger man aldrig så varmt vand at det er noget problem.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 23-09-07 13:30

Det er kedeliigt for dig med dine glas, desværre har jeg prøvet det samme og det har ikke noget at gøre med om glassene er dyre eller billige glas. Engang imellem har jeg kunnet få det af med eddike, som en anden også skriver, men glassene bliver ikke som nye igen, derfor køber jeg aldrig dyre glas, så kan man tillade sig at købe nye når skaden er sket.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 23-09-07 16:15

Sålænge det ikke er den såkaldte glaspest, plejer jeg at kunne redde mine glas ved sætte dem alene ind i opvaskemaskinen og køre en omgang vask. MEN i stedet for opvaskesæbe, bruger jeg citronsyre (pulver). Mine glas bliver som nye. Men husk, at der må KUN være glas i maskinen, når du har citronsyre i.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-07 16:30

Citat
Hvorfor er mine glas ru og lidt matte når de kommer ud af opvaskermaskinen

Ved "glaspest" mener jeg da ikke af glassene bliver ru, men matterede.

Er du sikker på at du ikke fylder din opvaskemaskine for meget !!!

Måske skal maskinen renses, som vaskemaskiner renses.

Jeg synes det minder mest om en overfyldt opvaskemaskine, der ikke kan vaske indholdet rent. Jeg tænker på de ru glas.

http://www.sitecenter.dk/hvidevarer/opvaskemaskiner/

Men hvis du vil vaske dine glas i "hånden" så prøv med citronsyre, det fjerner kalk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-09-07 17:47

Hvis det er glasVASER eller pynteglas, så kan du bruge "Toprens" til glaskeramiske kogeplader. Men det SKAL være den fra Elektrolux.
Den fjerner ikke glaspesten, men lægger et lag af silikone olie, der trænger ned i ujævnhederne. Og det får glasset til at se nyt og blankt ud igen. Men tingene skal have et nyt lag hver gang man vasker dem. Og det går selvfølgelig ikke til drikkeglas......

Jeg bruger det selv til en gammel krystalglasvase, som jeg er ret glad for.
Men det kan selvfølgelig ikke bruges til drikkeglas.

Fine glas bør ikke vaskes i opvaskemaskine.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-09-07 19:23

Jeg gætter på for lidt vand i den maskine så det er indtørret sæberester.
Tilstoppet vandtilgangsfilter.
Eller sien i bunden som er tilstoppet ..........tag den op og kig efter.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 23-09-07 21:23

Citat
Men hvis du vil vaske dine glas i "hånden" så prøv med citronsyre, det fjerner kalk.

Citronsyre i opvaskemaskinen mens man har glas i renser samtidig maskinen for kalk. Man behøver altså ikke at vaske glas i hånden.

se evt. her: http://www.ask-alex.dk/8212_Blanke_glas.html

Kommentar
Fra : vi

Dato : 23-09-07 21:29

jeg bruger citronsyre, men det er ikke en holdbar løsning i længden!!

mit spørgsmål er Hvorfor er de ru? når jeg vasker på alm. vask med tabs, og ikke ru, når der er citronsyre i.

salt og afspænding er påfyldt.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 23-09-07 21:43

Er det kun dine glas, der er ru eller går det også ud over dit service?

Kommentar
Fra : vi

Dato : 23-09-07 21:46

Det er også mine og kopper ALT

Kommentar
Fra : blank

Dato : 23-09-07 21:53

Hmm, det lyder som et problem jeg have med min gamle maskine.

Jeg stoppede med at bruge tabs og begyndte at bruge pulver, afspænding og salt - som i "gamle" dage.

Forhandleren sagde, at tabs er meget koncentreret og nogle maskiner tager så lidt vand ind, at det giver bagslag.

Man kan også halvere tabs, men da jeg brugte disse 5-trin er det lidt svært, at halvere denne. Måske det kunne være værd at prøve.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 09:58

Hvis det ikke er ætsning men belægning, er det simpelthen fordi maskinen ikke vaker ordentligt op.

En hyppig årsag er at vandtømningen er defekt så den aldrig får skiftet vandet ordentligt, den skyller så også i det snavsede vand som tørrer id på glas og andet.
Måske er det bare tilstopning i afløbet . Det kan også være noget som sidder fast i tømmepumpen, eller en anden defekt.

læg mærke til hvornår den skulle tømme og luk så til maskinen. Den skal være helt uden synligt vand i bunden, inden der tages nyt vand ind.
Måske skal du have et teknikkerbesøg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-07 10:01

Undskyld de ret mange tastefejl i det foregående. Det er ærgerligt at man ikke kan rette. Forhåbentlig forstår du meningen

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 24-09-07 20:55

Hvis det er en grå / hvid belægning er det kalk og kan fjernes. Hvis " belægningen " er en blålig forandring i glasset er det er det glaspest og kun skraldespanden der er løsningen ! Glaspest kan forebygges ved at du åbner maskinen efter vask og " lufte ud " Man kan i øvrigt købe glas der skulle kunne tåle opvaskemaskinen. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-07 21:43

Citat
Glaspest kan forebygges ved at du åbner maskinen efter vask og " lufte ud "

Hvor har du læst det annette-sejr !!!!!

Nogle glas kan tåle at blive vasket i en opvaskemaskine andre glas kan ikke.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 25-09-07 17:02

Kære ANS. Har hørt det i radioen, et program fra forbrugerstyrelsen, vistnok hende der Inge Norus.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-09-07 18:19

Jeg har hørt den samme Inge Norus sige at der intet er at gøre mod glaspest.

Men nu tror jeg heller ikke, at der er tale om glaspest, da det ikke giver en ru overflade.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-10-07 23:12

pas på med denne bruger
over halvdelen af hans spørgsmål har han annulere på trods af rigtige svar , som han bare ikke bryder sig om
http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=90508

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-07 23:26

Jeps, der mangler en lock-out ordning så sådane kvajpander kan holde op med at spilde venlige menneskers tid.