/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn, isokern osv
Fra : yrsas
Vist : 3400 gange
50 point
Dato : 23-09-07 09:42

Hejsa derude,
vi har lige købt en brændeovn der skal sættes op(væghængt på en mur-væg). Vores spørgsmål er hva bag-væggen skal beklædes med så den ikke er brandbar. Må man bruge filt/væv? Hvad med maling? Lige nu er der opsat marmorfliser, men de er ikke så kønne og skal udskiftes. Vi kan måske finde murvæggenms sten frem og male???
Hvordan finder vi ud af om vores skorsten har iosokern?
Tak her fra
Y

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-09-07 09:54

Hej,

Tillykke med den nye brændeovn.
Husk at installationen skal være i overensstemmelse med vedtægterne og skal godkendes af den lokale skorstensfejer, Så kontakt ham FØR installering.
En isokern er en indsats i skorstenen - I har sikkert en feje- inspektionslem i skorstenen - I kan se den, som regel runde, indsats gennem denne lem.
Tal med skorstensfejeren, når han alligevel er i huset. Han giver gerne råd om fyring m.m.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-07 10:35

Afstandskrav

Ved opstilling på brændbart materiale, f.eks. trægulv, skal gulvet være dækket med ubrændbart materiale mindst 30 cm foran fyråbningen og mindst 15 cm til hver side. Afstanden til brændbart materiale i væg og loft for ikke DS/EN13240-godkendte ovne, skal være 50 cm. DS/EN13240-godkendte ovne kan stå tættere på brændbart materiale. De individuelle afstande er anført på ovnen og i brugsvejledningen. Der er ingen afstandskrav til eksempelvis murværk eller andet ikke brændbart materiale. Der anbefales dog ca. 10 cm af hensyn til varmefordeling, rengøring bag ovn samt rensning af ovn. Tapetet bliver normalt ikke, når det er påsat murværk, regnet som brændbart materiale.

herfra http://www.roskildepejsecenter.dk/Bygn_reglement.3148.0.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 12:05

Nej ovne skal ikke godkendes af skorstensfejeren.
De skal anmeldes til den lokale bygningsmyndighed, inden opsætning og i hvert fald inden brugtagningen - og det er det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-09-07 12:41

Citat
Nej ovne skal ikke godkendes af skorstensfejeren

Nej, ovne skal ganske rigtigt ikke godkendes - det er de i forvejen.

Men opsætning/placering skal - i hvert fald i den kommune, jeg bor i.

For nyligt måtte min genbo flytte sin nyopsatte brændeovn efter skorstensfejerbesøg, fordi den ikke var placeret HELT efter forskrifterne.

Man da også bare lade være, men så kommer man i klemme med forsikringen, hvis uheldet skulle være ude.