/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Skat af opsparing
Fra : Flakse
Vist : 6699 gange
50 point
Dato : 22-09-07 22:08

Ok, det lyder måske som et dumt spørgsmål... men anyway:

Bliver jeg beskattet af den rentegevinst der er på min opsparingskonto? (tror jeg ikke at jeg gør)

Grunden til at jeg spørger er (ud over at jeg ved meget lidt om skat og investering) at jeg står med 1 mill som jeg gerne vil have investeret da jeg ikke har brug for dem i nær fremtid. Diverse banker tilbyder jo 4-5% i rente hvilket jo er en sikker måde at lade pengene forøge sig.

Obligationer og aktier giver måske et højere afkast, men når jeg nu skal betale skat af gevinsten skal de som sikkerhed give mere end det dobbelte af bankrenten - og det er jo på ingen måde sikkert at de gør det.

Hvis jeg derimod BLIVER beskattet at en normal bankrente så kan jeg ligesågodt satse lidt højere, men hvis jeg IKKE bliver beskattet af bankrenten virker den da ret god.

?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 22-09-07 22:17

Hej

Læs disse link og det vil gøre dig mere klog med hensyn til det du spørger om.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oID=103483

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=213778&vID=201292&i=15

Håber du kan bruge det.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-07 22:20

Du bliver beskattet af AL den indkomst, du har inkl. bankrenter, som du kan være 100% sikker på, at du bliver beskattet af, da banken SKAL indberette dem.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-09-07 22:22

Hej Flakse

Beklager, du bliver beskattet af renterne af din opsparingskonto, beløbet indberettes automatisk af banken og indgår i din kapitalindkomst. Havd den konkrete beskatning er afhænger af dine øvrige indkomster.

Skatten af aktier mv. beregnes efter en anden ordning, hvor et mindre beløb beskattes lavere (ca 30%), mens et større beløb beskattes med ca 45 %. Jeg mener grænsen er omkring 45000, men det kan du finde på skat.dk

mvh

Vagnr

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 22-09-07 22:24

Og her er hvis du vil ha med inverstering at gøre.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=362804

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 22-09-07 22:42

Du blir beskattet af alle renteindtægter hvert år med din trækprocent - dog ikke på rate og kapitalpensioner før de udbetales p.t. 40% - men læs mere under www.skat.dk. - har du digital signatur har du god indsigt i dine personlige sager.

Men anbefaler dig at tale med din bankrådgiver eller revisor, hvis du påtænker større investeringer.

Per

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-09-07 05:47

Du har fået klart svar på at du bliver selvfølgelig beskattet af din renteindtægt og helt automatisk, da det bliver indberettet til SKAT.

Noget af det der giver mest er at investrer dem i obligationer. Jeg mener stadig der er noget med et skattefri kursgevinst, men er ikke helt sikker. Du får en større forrentning af din investereing. det lyder umiddelbart meget godt, men men men tænkr lige på topskatten. Nu ved jeg ikke hvad din normale indkomst om året ligger på, men hvis du evt. ikke betaler topskat, kan det ikke betale sig at investerer pengene og få så meget i rente at du så skal betale topskat. Så er det bedre med en mindre rente, da din trækprocent så ikke stiger.

Denne dumhed gør mange når de forlanger mere i løn. De tænker sig ikke om. Får man forhandlet sig til mere i løn og kommer over grænsen og skal betale topskat får man mindre ud af, end hvis man ikke fik en lønstigning. dette skal du have i baghovedet. Det gælder ikke altid om at få den største indkomst, forrentning m.m.

Der er også noget der hedder formueskat, men jeg kan ikke huske hvor grænsen går i dag.
Kan du ikke komme af med dem og de irriterer dig, kan du godt på et kontonummer (hi-hi-hi)

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-09-07 06:24

Ja, du har jo klart fået at vide at renteindtæger er skattepligtige. Findes der ikke nogen måde at undgå dt på? Jo lidt:
o Invester i lavtforrentede obligationer. Køb fx 2% obligationer til kurs 96. Når de engang bliver udtrukket til kurs 100 så er gevinsten fra 96 til 100 skattefri. (forudsætter 'blåsteplet' obligation, men det er de fleste). De to % beskattes ligesom renteindtægter på en bankkonto.
o Sæt dem ind på en børneopsparing. Så går de godt nok til dine børn, men du slipper for at betale skat af renterne. Max 36.000 vistnok - i al fald ikke særlig meget.
o Sæt dem ind på en ratepension. Indbetalingen giver skattefradrag fordelt over de næste 10 år (men udbetalingerne beskattes igen som normal indtægt). Skatten af renter er kun 15%

Generelt kan du regne med at obligationer giver bedre afkast end en bankkonto, aktier bedre end obligationer over langt sigt. Men jo større afkast desto større risiko - så måske lige netop for dig med de aktier du valgte, så bliver afkastet negativt (!!)

Formueskatten er afskaffet for 20 (??) år siden. Du kan læse en meget god og grundig gennemgang af beskatningen - "Skatten i Danmark" - på Skatteministeriets hjemmeside http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/skattenidanmarki2007/ - se specielt afsnit 2

Men som hovedregel er det altså sådan at hvis du får nogle penge, så skal du også bidrage til samfundets almindelige udgifter. Surt, jo, men enhver anden løsning ville være værre.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-09-07 08:18

Citat
Denne dumhed gør mange når de forlanger mere i løn. De tænker sig ikke om. Får man forhandlet sig til mere i løn og kommer over grænsen og skal betale topskat får man mindre ud af, end hvis man ikke fik en lønstigning. dette skal du have i baghovedet. Det gælder ikke altid om at få den største indkomst, forrentning m.m.

Forkert.
Du får ALTID mere ud af hæve din indtægt. Folk der tjener under 39.500 om året får en krone ekstra ud af at tjene en krone ekstra (de betaler nemlig ikke skat overhovedet). Folk der tjener over 327.200 får 32 øre ud af det. Tjener du et eller andet sted derimellem (det gør de fleste), så er dit udbytte et sted midt imellem.
Kun hvis du får sociale ydelser m.v. kan du komme ud for at du får mindre til rådighed hvis du kommer over en grænse så et tilskud falder væk. Så er det 'bare' spørgsmålet om at hæve indtægten endnu mere - så er det udlignet.

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 23-09-07 15:36

Flakse

Du skrev: Ok, det lyder måske som et dumt spørgsmål... men anyway:

[B]Der findes IKKE dumme spørgsmål, men kun dumme svar[/B], bl.a. om en formueskat der ikke eksisterer - om det ikke kan betale sig at få lønforhøjelse og meget andet VÅS.

Så hermed må man jo konstatere en vis useriøsitet her i Kandu - hvor mange giver fejlagtige svar ud i den blå luft. Men som man råber i skoven får man svar - eller man kan ikke forvente andet end et brøl fra en ko.

Hvem melder sig frivilligt til fratrædelse?

Per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-07 15:41

Der er mange forkerte svar på kandu, men heldigvis også nogle rigtige.

Du skal betale skat af renter, uanset om det er fra bank eller obligationer.

Du skal betale skat af aktieudbytte og af gevinst ved salg.

skattereglerne er noget indviklede, men tro ikke på den med, at det er trækprocenten.

Generelt betaler det sig at investere hvor gevinsten er størst uden at risikoen er for stor.

Lad være med at lytte til bankrådgivere . De anbefaler næsten med garanti køb i samme banks ( eller dens datterselskabs) investeringsforening. For der skummer de en del af fløden, selv når der er underskud.

Afhængig af din alder, andre indtægter og behov i den nærmeste tid, skal du sætte en lille del som kontant indskud i en bank og fordele resten på forskellige aktier ( danske og udlandet) og obligationer.

Tro ikke på at nogen -såkaldt ekspert kan analysere sig frem til hvilke papirer , der vil være give bedst i fremtiden. Hvis nogen vidste det ville de omgående stige tilsvarende i pris, og så er man lige vidt. Du kan altså ligesågodt vælge selv , uden forhåndskendskab til investering.

Husk bare - køb ikke obligationer til over kurs 100, uanset renten, og spred købet af aktier på et antal forskellige, det mindsker risikoen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-09-07 21:58

Jeg er utroligt enig med transor

Kommentar
Fra : Flakse

Dato : 24-09-07 12:26

Tak for de mange svar. Godt at i er enige.

Min konklusion:
- Ja, jeg skal betale skat af alle slags renter.

Jeg er 35. Jeg har ikke brug for pengene og tjener en normal løn på omkring 300.000 årligt. Jeg tænker at sprede investeringen på den ene million på forskellig vis. Nogle af pengene vil jeg gerne satse højt med og nogle vil jeg gerne sikre. Investeringen kunne se således ud

400.000 Bankrente på 4,5% bundet i 1 år.
300.000 Aktier med høj risiko. E.v.t. gearet.
300.000 Aktier/obligationer med moderat/middellav risiko

Hvad syntes i om det?
Og så kommer det spørgsmål som er alle pengene værd. Hvilken ekspert/firma skal investere pengene? For da jeg ikke selv ved nok om det bør jeg jo bruge råd fra et firma/ekspert.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-09-07 12:52

Gør det selv.
Jeg vil fraråde dig at bruge et firma, da de også skal tjene penge. Spørg evt. i flere pengeinstatutter og se så om du får nogenlunde de samme svar. Det gør du ikke. Mit råd er: hold dig væk fra diverse investeringsfirmaer.

Hvis du gider have lidt arbejde, så køb en udlejningsejendom. Den stiger normalt i værdi og du har nogle lejere som betaler dit kreditforeningslån. Har selv haft en del ejendomme og parcelhus til udlejning.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-09-07 20:21

Fornuftigt at variere.
I betragtning af den erfaring jeg fornemmer du har, så synes jeg at 300k på højrisiko-aktier er meget - og så ønsker du 'gearede'! Før du har prøvet at 'miste' 50.000 kr på en måned synes jeg det er voldsomt at invitere til at du kan miste alle 300.000. Så start du med en højrisiko-post på 50.000. Når den så har vokset til det dobbelte, så kan du satse 100.000.
Jeg ville også flytte mere fra bank-rente til 'korte danske obligationer'. Bed banken der giver dig 4½ om at pege på nogler 'korte danske' der efter skat giver større udbytte end deres bankkonto.

Ja - spørg du bare til råds i banken (eller i to banker) og svar IKKE: "OK, når du synes det", men svar "Hvorfor?"