/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
kulsyre gir smerte
Fra : tararam
Vist : 1506 gange
35 point
Dato : 22-09-07 09:43

Hvad er det der gør at når man drikker kulsyre holdige drikke, så "smerter" det ligesom
i halsen så man må holde en pause med at drikke.?
Er det kulsyren der gør det ?
Og hvorfor ? - er det ikke kun luftbobler.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-09-07 09:51

Det er jo en form for syre som navnet angiver...

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-09-07 09:53

Kulsyre
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Kulsyre er en syre med sumformelen H2CO3. Kulsyre dannes spontant, når CO2 opløses i vand. Processen er reversibel og det afhænger alene af CO2-trykket, om den skal gå i retning af kulsyre eller i retning af frit CO2. Begge dele kan i øvrigt ske via et mellemled, hvor der dannes en fri brintion og en bikarbonation.

CO2 + H2O <--> H+ + HCO3- <--> H2CO3

Denne dobbeltsidighed kendes fra sodavand, øl eller champagne, hvor naturligt eller tilført CO2 danner kulsyre med vandet i flasken, indtil man fjerner kapsel eller prop.

Kulsyre er en forholdsvis svag syre, men den er betydningsfuld i forbindelse med forvitringsprocesser, erosion og stoffers opløselighed i jordvæsken.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Kulsyre"

Kategori: Syrer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-07 09:56

der er ret mange der får det sådan med kulsyreholdig drikke - det skyldes at når flasken åbnes reduceres trykket så meget at kulsyren bliver til gas igen. (boblerne)

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-09-07 10:38

Det kommer an på, hvad du har spist/røget før du drikker.
Kulsyren reagerer på madrester/nikotin i munden/halsen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-09-07 11:04

Tyg en omgang mentolbolcher (en hel mundfuld) og skyl en iskold bajser ned på toppen - så bliver du "fresh"
Spørgsmålet er vist besvaret... så derfor er lidt sjov vel ikke af vejen

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 35 point
Dato : 22-09-07 11:53

Det er ikke syrevirkningen der giver smerter - det er fordi når du har sunket, så er spiserøret lukket foroven, når så gassen frigøres så opstår der tryk som giver en let smerte.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 06-11-07 15:20

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-11-07 21:49

selv rak . men dwt kan godt døse skade på emqlien