/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tørretumbler
Fra : rasha01
Vist : 2498 gange
50 point
Dato : 21-09-07 16:08

Hej..

Jeg skal købe et tørretumbler. Hvilken vil I anbefale? Er der noget jeg skal kig på før jeg køber?
tak for jeres hjælp..

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 21-09-07 16:19

Hvad er aftrækstørretumbler og kondenstørretumbler ?? Hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 16:22

aftræk = kræver rør/slange tilsluttet til det fri.
Kondens = Uden ovenstående, kondensere (fortætter) vandet i en bakke, som skal tømmes.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 16:27

Læs evt. http://energistyrelsen.dk/sw2353.asp og http://www.forbrug.dk/test/priser/energisparetips0/toerretumbleren0/
og find så en som passer til dig via din lokale forhandler, Skousen, Punkt1, El-Giganten osv. osv.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 60 point
Dato : 21-09-07 16:37

I første omgang er det vigtigt at gøre op med dig selv om det skal være en aftrækstumbler eller en kondens tumbler.

Aftrækstumbleren lukker den fugtige luft udenfor - og dermed også en del kw/h ud til fuglene - hvor kondenstumbleren beholder varmen inde i det rum hvor den står.

Men hvis rummet ikke er ret stort - eller det ikke kan tåle at tumbleren øger luftfugtigheden er det en rigtig dårlig ide. Hvis rummet er varmt er kondenstumbleren også en dårlig ide - da den så bliver mindre effektiv, og dermed bruger en kollosalt masse strøm

Desuden er der lidt mere vedligeholdelse ved kondenstumbleren.

Jeg anbefaler i reglen aftrækstumbleren hvis det er muligt at lave aftræk til det fri.

Næste ting du skal tage stilling til er om det skal være en tidsstyret eller automatisk styret tumbler.

Den tidsstyrede tørrer i den tid du har bedt den om - uanset om tøjet har været tørt i en time. - Tilgengæld kan de få's billigt.

Den automatiske tumbler registrerer selv hvornår tøjet er så tørt som du har bedt den om - og så slukker den. Den koster naturligvis normalt 1000 - 1500 kroner mere, men hvis du bruger tumbler meget vil det normalt tjene sig hjem i el-forbruget.

Hvis du ikke skal bruge tumbleren ret meget kan det formodentligt godt betale sig for dig at købe en tidsstyret - men ellers skal du ofre det ekstra det koster med den automatiske.

Hvis det bare er en tumbler du skal bruge en sjælden gang i mellem - i nødstilfælde - så køb det billigste du kan finde. Hvis det derimod er en maskine der skal slide for føden har jeg de bedste erfaringer med AEG og Zanussi. De er iøvrigt også meget servicevenlige.

Når nu du køber tørretumbler - så kast lige et kritisk blik på din vaskemaskine. Hvis det er en gammel skrammelkasse der kun kan centrifugere med 6-800 omdrejninger vil tørretumbleren ruinere dig. 1000 omdrejninger er heller ikke godt. 1200 er nogenlunde acceptabelt, men det bliver først rigtigt godt når du er oppe på 14 - 1600 omdrejninger. Årsagen er at det vand centrifugeringen ikke kan tage - skal tumbleren fordampe væk - og det er dyrt.

Lad være med at kigge på energimærker når du køber tørretumbler - de er allesammen meget ringe.. Hvis du vil ha' en A-mærket tumbler hedder det en tørresnor.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-07 17:42

Citat
Lad være med at kigge på energimærker når du køber tørretumbler - de er allesammen meget ringe.. Hvis du vil ha' en A-mærket tumbler hedder det en tørresnor.

Passer ikke - AEG har en kondenstørretumbler med varmepumpe med energimærke A. Den hedder T59840 - dyr men dejlig.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 21-09-07 18:05

Brokke 44 >>
jeg kender den godt - men undlod at omtale den da den koster 10 og ½ tusinde kroner.. men hvis ikke penge var the big issue ville jeg købe sådan en.

Den tørrer med meget lav temperatur - hvilket kommer tøjet til gode.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-07 18:30

Nå-nå.

Forgængeren T59800 (også med varmepumpe) fås endnu (udgår med lager) til 6050,-kr.
Det vil være mig en fornøjelse at skaffe dig en T59840 til 8695,-kr - bare sig til

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 21-09-07 19:33

Vil lige sige at sommetider kan det godt betale sig at købe dyrt..
For godt 20 år siden købte vi en Miele tørretumbler til ca. 8½ tusind.
Havde et lille "hotel" hvor vi selv vaskede håndklæder og sengetøj.
Maskinen har virkeligt arbejdet, og kører fortrinligt endnu.
Altså, kig dig godt for;
Og afgør først hvor stort dit behov er!!

Godkendelse af svar
Fra : rasha01

Dato : 21-09-07 22:28

Tak for svaret Dansende_T.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 21-09-07 23:39

Det var så lidt

Kommentar
Fra : bildskirner

Dato : 18-11-07 13:23

T59800/T59840 :
Er det nemt at rense "kondensatoren" ? kunne forestille mig det kunne blive lidt problematisk når den ikke kan fjernes fra maskinen.
Er der nogen erfaring med denne type tumbler ?
Hvor længe holder køleanlægget ?
Kan man bruge den som almindelig tørretumbler hvis køleanlægget brækker ned ?

Kondens/aftræks modeller :
Kunne man ikke bare købe en kondens/aftræksmodel + en affugter og koble dem "seie" ?
Hvor megen fugt ( % RH) er der i "udstødningen" fra en almindelig kondenstumbler ?