/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
saffiansfabrik i københavn
Fra : kirsten41
Vist : 1118 gange
200 point
Dato : 20-09-07 09:01

Hej Venner
Mon der er nogen i dette forum, som har læst om en saffiansfabrik i københavn. Jeg har i mine aner en saffiansfabrikant Hans navn er Niels Jensen, han blev d. 11 oktober 1811 gift med Charlotte Sophie Mantzius. jeg er interesseret i at vide hvor han kom fra, hvor han døde, og evt. noget om fabrikken, hvor den lå, hvor mange ansatte o.s.v. ( Saffian er fint læder, som blev brugt til indbinding af bøger, handsker o.s.v. det er nævnt i H.C.Andersens "Toppen og Bolden")
Kirsten41

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-07 10:34
Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 20-09-07 10:50

Til miritdk
Tak for henvendelsen. Der må have været en ældre saffiansfabrik, for i 1811 er Niels Jensen fabrikant. Kirsten41

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-07 10:57

mirit den side fandt jeg også, men jeg tror ikke kirsten41 kan bruge den.

Niels Jensen blev gift i 1811 og fabrikken, som der henvises til i dit link, blev grundlagt i 1869.

Og Charlotte Sophie Mantzius blev født den 14 maj 1777, så mon ikke Niels Jensen er født ca. samme tid. Han har vel næppe været ca. 90 år da han grundlagde den fabrik.

Men der har sikkert været flere mindre virksomheder, som beskæftigede sig med saffian.

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 20-09-07 11:29

svar til ans.
Det er nemlig rigtigt. Vielsen er foregået i Frederiks tyske kirke i Kbh. og der er Niels Jensen benævnt som saffiansfabrikant.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-07 17:11

Jeg fandt et par Mantzius fra Viborg egnen, men troede det var for langt fra Hovedstaden...
Var Charlotte Sophie kartoffeltysker? Så kan vi sikkert hjælpe med spinnesiden??

Men det er jo primært Niels Jensen og Saffian fabrikken du efterspørger...
Her kan jeg desværre ikke bidrage yderligere, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-07 19:32

Angående kartoffeltyskere:
Det blev min farmor kaldt fordi hun stammer fra Frederiks.
Jeg mener at have påvist at hendes oldefar er født 2 år før kartoffeltyskerne kom dertil...
Så vi er (sikkert) danske?
Men efter disse søgninger har vi kontakt til flere kartoffeltyske slægter.

Angående en lokal fabrik:
Hvis du ikke får tilstrækkelige oplysninger her, så prøv at spørge under lokal historie.
Lidt længere nede i kandu...

Angående Niels Jensen:
Det er jo et af de hyppigst forekommende navne her i landet.
Så en eller flere oplysninger mere er nødvendige...
Hvis tilknytningen til saffian fabrikken og/eller "kartoffel" hustruen ikke fører til noget?
Eksempelvis var han Københavner eller født syd for Viborg...

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 21-09-07 19:41

Svar til svendgiversen
Charlotte Sophie Mantzius er datter af Jacob Cacper Leopold Mantzius, som var porcelænsfabrikant Kastrup på Amager "Kastrup Stengodsfabrik" i 1780, Jeg har ikke rigtig undersøgt om de Mantzius`er på Viborgegnen er fra samme slægt.
Kirsten41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-07 21:05

Undskyld Kirsten,
jeg forvekslede: "Frederiks tyske kirke i Kbh"
med kartoffeltyskernes "tyske kirke i Frederiks"...

Der er så vist igen tale om slægter i Hovedstaden, langt fra Frederiks syd for Viborg?
Også langt væk fra dem her:
"
MANTZIUS, Carl Johan Peter      Birth Date:   21 Jan 1816
   Christening Date:   26 Jan 1816   Recorded in:   Viborg, Viborg, Denmark
   Father:   Carl Johan Peter MANTZIUS
   Mother:   Mette Marie FOGH
"
Carl Johan Peter den ældre kunne dog godt være en bror til din Charlotte Sophie??

Iøvrigt er det rigtigt at det fine skind saffian har navn efter byen Saffi i Nordafrika???
Hvor det lige så dyre gule krydderi saffran også stammer fra??? Er der nogen forbindelse???
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 22-09-07 13:28

Det kan godt tænkes at Carl Johan Peter Mantzius er en bror eller halvbroe til Charlotte Sophie Mantzius, hun havde en bror son hed Johan Nicolaus Mantzius, men det kan godt være den samme, jeg har set flere steder, at nogle af deres navne bliver slettet eller ændret,( de havde alle en masse navne). Det er rigtigt at saffian har navn efter byen Saffi i Marokke. ( så vidt jeg er orienteret) men at krydderiet også havde navn efter byen, det vidste jeg ikke.
Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-09-07 15:10

Jeg ved at det ikke er et svar på dit spørgsmål

Citat
Han var den eneste, som kunde berede Saffian i Byen; først i 1767 kom en anden Saffiansgarver, Svenskeren Magnus Ørn, hertil. I 1764 fik Periard en Gave af 2000 Rdlr. mod at oplære 25 Drenge i Haandværket, saaledes at de kunde gjøre forsvarligt Svende- og Mesterstykke, naar Læretiden var ude.

http://www.eremit.dk/ebog/bkh/3/bkh3_1.html

Side 81/82

Blot for at vise at faget kom til København før 1869, da "fabrikken" blev grundlagt.

Kommentar
Fra : kirsten41

Dato : 23-09-07 09:48

Til ans
Selvom det ikke er svar på spørgsmålet, er det alligevel interessant læsning.
Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-07 10:11

Og det var ikke nogen kendsgerning at Safran også stammer fra byen Saffi,
kun et meget usikkert spørgsmål? Fordi jeg første gang så Safran i Tunis, også Nordafrika.
Men navnet på det pågældende krydderi afviger jo meget mere fra Saffi...

Undskyld hvis jeg forplumrer dit udmærkede Niels Jensen' s fabrik spørgsmål.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 23-09-07 16:01

Er safran da så ualmindeligt, det kan købes overalt i Danmark, udvindes af Krokus, men mest i Spanien.

Jeg synes lige jeg ville svare på det, men det har bestemt ikke noget med slægtsforskning at gøre. Så dette svar er slut for mit vedkommende.

Påsse