/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Motorolie på ruskindsstøvler..
Fra : sibbel
Vist : 6874 gange
400 point
Dato : 20-09-07 08:31

Hej,

jeg håber at nogle garvede brugere kan hjælpe mig. Ved et uheld er der kommet motorolie på mine spritnye støvler. Jeg har lige købt dem og tager dem ud af posen for at vise dem frem....smider dem efterfølgende ind bag i bilen igen. Undervejs vælter en dunk med motorolie ned over støvlerne og dunken er "selvfølgelig" ikke blevet lukket ordentligt. Nu har mine nye støvler en stor mørk fedtplet...ihhh jeg er så ærgerlig. Støvlerne kan selvfølgelig godt bruges, men de er ikke pæne :)

Tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-07 08:53

Citat
Olie på ruskind
Enhver fugtig pletfjerning må frarådes, da såvel vand som rensevæske ofte vil give en skjold. Det sikreste er at overlade ruskindstøj til et specialrenseri. Selv specialrenserier kan dog have svært ved at fjerne pletter på ruskind og vil næsten altid tage forbehold for resultatet.

Oliepletter på ruskind kan muligvis fjernes med kartoffelmel:
Læg jakken (bukserne/nederdelen) sammen med pletten udad.
Strø kartoffelmel på pletten og læg jakken i en plastpose. Luk posen så lufttæt som muligt, og lad den ligge i 2 dage. Pletten vil nu - muligvis - blive suget op i kartoffelmelet.
Tag jakken ud af plastposen og ryst kartoffelmelet væk. Hvis pletten er forsvundet delvis, men ikke helt, gentages processen med rent kartoffelmel. Er pletten slet ikke forsvundet, hjælper metoden ikke, og jakken må sendes til rensning.
Man kan ikke selv behandle ruskind med plejemidler, kun nulre og børste skindet for at holde det smidigt.

http://www.plet-rens.dk/mobil/clean.php?id=211

Det her er det eneste jeg umiddelbart tror der virker.

Ruskind er sartere end de fleste tror, og nogen gange undrer man sig lidt over, at det i det hele taget bruges til støvler og sko...

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-07 08:56

Woly “Velours Cleaner"

Måske noget der også kan bruges

fra http://www.hrsko.dk/skopleje_kap3.htm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-07 09:06

Smid støvlerne ned på et renseri... så er det dem, der står med problemet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-07 09:07
Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-07 11:01

Du skal glæde dig over at det er ren ny motorolie og ikke noget brugt med masser af sorte partikler i.
Olien på tøj fjernes med håndrens til oliefingre eller motorvask på petroleumsbasis.

Ruskind får måske skjolder af behandlingen. så kan du jo behandle den totalt, så de i det mindste bliver ensartede.
Kartoffelmelskuren kan ikke skade, men er næppe nok.
Du kan også duppe let med knap fugtige klude med rensebenzin. De må ikke gøre ruskindet rigtigt fugtigt, for så har du med ganranti skjolder. der er ingen nem løsning og intet renseri vil give "garanti " på behandlingen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-09-07 11:47

Dyp begge støvler i olie
Der er vist ikke meget andet at gøre, end forsøge sig frem med de råd der er her... eller lade et renseri "forsøge sig" med alle de kemikalier og erfaringer, de nu engang har.
Hygge...