/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
skoda fabia 1,4 tdi
Fra : bpedersen
Vist : 1211 gange
100 point
Dato : 19-09-07 20:57

Hej

Er der nogen der har erfaring med en skoda fabia combi 1,4 tdi fra ca. 2005.

Er det en bil der kan følge med i trafikken (landevej,motorvej og krafter til overhaling)

Er der nogle specielle problemer med dem?

Kan det være en fordel at få bile chippet eller kan motoren ikke holde til det. Hvia man chipper, hvad så med forsikring hvis man køre galt?

Jeg er ikke en der skal have en bil der kan køre stærk, men den må godt kunne følge trafikken og have en god brandstof økonomi.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 21:17

Håbløs bil, min gamle diesel overhaler dem på stribe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-09-07 21:56

Citat
min gamle diesel overhaler dem på stribe

Mon ikke Teil er mere fartgal og uansvarlig end den gns. Fabia ejer!

Lidt fakta:
Præstation acceleration 0-100 km/t 14.4 sek.
Præstation max. hastighed 170 km/t

Fabrikken angiver ca 20 km/l

En driftssikker bil der dog er kendt for at have nogle småfejl der dog ikke burde afskrække.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 22:21

Fabia ejere = den med blød hat.
De får jo p bøder når søndagsturen begynder med 30 km i timen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-09-07 01:54

Det er mindst lige så hensynsløst, at køre langsommere end nødvendigt, som det er at køre for stærkt, med mindre man holder sig godt inde i højre side, om nødvendigt viger for overhaling.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 20-09-07 08:53

Hej bpedersen.
Det er IKKE en racer!!! Men en god, driftsikker bil, der sagtens kan være med. Den føles ikke "kvik" i trafikken, men trækkraft er der nok af. Også hvis du har 500 kg. på krogen, men heller ikke mere.
Hvis du er ude efter en både kvik og økomomisk diesel, er Hyundai Getz 1,5 TDi et godt bud. Den holder ikke samme gensalgspris og er knapt så lække som Skodaen, men den gør det godt og koster kun 155000 med aircon.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-07 10:29

Citat
Det er mindst lige så hensynsløst, at køre langsommere end nødvendigt, som det er at køre for stærkt, med mindre man holder sig godt inde i højre side, om nødvendigt viger for overhaling.
..men ikke nær så farligt med mindre de fartglade glemmer alm. køreregler og tror at de runde skilte med tal på er minimumsfart.

Accepteret svar
Fra : khk360

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-07 21:21

Det er blevet ulovligt at chippe en bil, så det kan du f.eks. få en bøde for, bilen går ikke gennem syn eller du kan løbe ind i problemer, hvis bilen går i stykker inden for garantiperioden. Så vil Skoda typisk forsøge at afskrive sig garantiforpligtigelsen.

Umiddelbart mener jeg ikke der kan blive forsikringsproblemer ud af en chiptuning.

Fabia 1,4 tdi er en fin bil, men jeg kan kun opfordre til at tage en prøvetur og se om du synes den har kræfter nok. Motoren støjer dog lidt, til dels pga. VW's 'pumpe-dyse' teknik og tildels fordi det er en 3 cylindret motor.

Gå ind på Bilbasen.dk, der kan du finde brugtbilstests.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-09-07 02:46

Det jeg mener er, at køre lidt tjept, er ikke det samme som, at være fartgal. I sin yderste konsekvens, vil sikkerheden vinde ved, at vi alle holder stille, for så kan der ikke ske sammenstød.
Jeg lytter meget til trafikradio. Eftermiddag d. 20. sept var der en uventet køkørsel på Holbækmotorvejen, blot fordi mange sænkede farten for at kigge på en punkteret bil i nødsporet. På samme måde vil en unødvendigt langsom billist kunne forårsage køkørsel til skade for miljøet, risiko for harmonikasammenstød(hvilket den et øjeblik uopmærksomme billist i stedet vil få skylden for) og et unødvendigt ekstra tidsforbrug for hundreder af bilpendlere.
Hvis vi alle kommer lidt kvikt(ikke ræs) fra start ved f. eks. trafiklys eller venstresving, kan der komme lidt flere med over, uden at det er til skade for sikkerheden. DET MENER JEG FAKTISK ER GANSKE HENSYNSFULDT og gavnligt for trafikafviklingen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-09-07 02:58

Indrømmet, jeg kan godt køre lidt for stærkt, når vejr, sigtbarhed, vej og andre trafikforhold er til det.
Når jeg så lister udenom Hr og Fru Lovlydig, så ryster de på hovedet og peger fingre mod panden.
Det mærkelige er, at når jeg i tåget vejr eller glat føre "ræser afsted" med 40- 60km/t inde i første vognbane, så kommer Hr og Fru Lovlydig blæsende udenom, men jeg hverken ryster på hovedet eller peger fingre, for jeg har rigeligt at gøre med at køre sikkert.

Undskyld dette sidespring, men Teil er ikke en fartbølle bare fordi han kan få "røven med sig" når forholdene tillader det.

Ærbødigst, HJ Kofoed

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 22-09-07 17:59

Tak for svaret khk360.