/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dåb 1800 i Tuse Kirke, Holbæk.
Fra : 2601
Vist : 702 gange
300 point
Dato : 19-09-07 16:40

Jeg har en dåb i Tuse Kirke som jeg ikke helt kan tyde. det er Tuse Kirkebog, Tuse, Herred, Holbæk Amt opslag 18 i kirkebog 1785-1827.
Det er Tuse Kirkebog side 107, 2. spalte nr. 3. Opslag 18 1785-1827.
Jeg får det til:
"
Teria 2 ?: Jørgen Pedersen, Gårdmand ? ? søn MADS, ? ? 9, April ?? Margrate Torikildsd ? ? Torekil Nielsen, ? Pedersen, Ludvig ?. Søren Nielsens kone, Anders ? ?.
"

håber en kan hjælpe med resten.

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 19-09-07 17:26

Hej 2601

Jeg læser:
fredag 2 sept. Jørgen Pedersen gårdmand i ? døbte søn Mads
født 9 april. båret af konens søster Margrethe Terkildsdatter,
faddere Terkild Nielsen, Jens Pedersen, Ludvig Rasmussen
Søren Nielsens kone, Anders ?´s kone.

Der mangler lidt.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-07 20:19

Bare for at hjælpe uden at tyde; ikke min stærke side...

Her hos Kim Melchior i sognetræf fra Tuse er angivet Pedersen familien i 1801:
http://www.ida.net/users/really/tudse801.htm

Jorgen Pedersen 46 2 bd gdbb 21
Maren Ferkilsdr 26 1 kone
Peder Jorgensen 3 dere born
Mads Jorgensen 1
Andreas Pedersen Kind 13 pleiebarn fra Helsingoer
Hans Hansen 25 u serv, artillerist
Marthe Terkilsdr 19

Ifølge dette hedder konen: Maren' s søster Marthe Terkildsdatter, ikke Margrethe do...
Jørgen er hele 20 år ældre end Maren og Mads har en storebror ca 2 år ældre, dvs. født ca 1798.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-07 20:41

Fra samme kilde, 33 år senere, i 1834:
"
Peder Jorgensen 36 gif gmd 66 grd
Ane Eilersdr 43 gif wife
Kirsten Nielsdtr 17 u deres born
Karen Marie Pedersdtr 2
Peder Andersen 20 u serv
Johanne Larsdtr 24
Jorgen Pedersen 79 gif aftaegtsmd
Maren Terkildsdr 63 gif wife
"
Den ældste søn Peder har nu gården, med en lidt ældre hustru,
og 2 børn, en meget tidlig født og en efternøler...

Mads må være flyttet, og Jørgen er kun 16 år ældre end Maren, der kun burde være 59 år?
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-07 21:27

Samme kilde 14 år før i 1787:
"
Torkild Nielsen 44 1 gmd 27
Karen Rasmusdtr 42 1 kone
Maren Torkildsd 14 deres born
Niels Torkilds 11
Margrethe Torkildsd 8
Sidsel Torkildsd 5
Martha Torkildsd 3
"
Mads og Peders mor hedder stadig Maren med lillesøster Martha ikke Margrethe,
men faderen hedder Torkild ikke Terkild, og der er 3 børn mellem de to...

Det er så nok Marens familie der stammer fra Tuse?
og ikke Jørgen, hvis far nok også hedder Peder Jørgensen...

Men alt det ved du måske allerede?? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-09-07 21:58

Til Svendgiversen.

Tak for dine komentarer og fundet af Mads Jørgensens familie, MEN han er gift med min Tipoldemors søster så hans familie bagud er jeg ikke intereseret i.

Derimod er jeg intereseret i første ord i sætningen om fadder. Jeg mener der skal stå Feria 2 ?.
Det lydermærkelig at han er født 9 april og først bliver døbt 5. sep når vi tænker på at det er 1800 vi taler om.

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : jyttemor

Modtaget 300 point
Dato : 19-09-07 23:04

Hejsa med dig
Du undres. Men der står rigtigt Fer(ia) = ugedag
og ikke september men 2 Pentec = forkortelse af Pentacoste altså 2 pinsedag 1800 og går ind i kalenderen for 1800 er 2 pinsedag den 2 juni.
Det sidste der ikke kan tydes står der Anders Smeds kone.
Hilsen Jytte

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 20-09-07 07:43

Tak for svaret jyttemor.

Så var jeg ikke helt galt på den.

Tak for svaret