/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ladeanlæg.
Fra : minimulras
Vist : 2690 gange
100 point
Dato : 19-09-07 14:37

Hejsa
Jeg vil spørge om hvordan et simpelt ladeanlæg virker på en bil. Jeg vil gerne lade et bilbatteri op med en generator fra en bil. Men den producerer vel vekselstrøm? og det er vel jævnstrøm der skal bruges til opladning af et bilbatteri? så hvilke komponenter skal jeg bruge mellem generator og batteri?

Har nogen evt et diagram der viser et simpelt ladeanlæg?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-07 14:56

Citat
Jeg vil gerne lade et bilbatteri op med en generator fra en bil.

Ja, men det kan du da ikke, medmindre at generatoren er koblet til en startet bilmotor eller en anden kilde der giver strøm til generatoren for at få den til at rotere og dermed producere strømmen som derefter lagres i batteriet, og alt sammen styret af et laderelæ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-07 14:58

Citat
Jeg vil gerne lade et bilbatteri op med en generator fra en bil

Med mindre du er i god træning vil jeg foreslå at sætte batteriet i bilen og starte denne

Citat
Men den producerer vel vekselstrøm

Ja - en ensretter ville gøre underværker

Hvad skal drive den generator ????????

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-09-07 14:59

De fleste bilgeneratorer har ensrettere indbygget, så det kan du godt, men det er da en hundedyr løsning, hvis du ikke har tænkt dig at bygge en vindmølle, og et ladeagregat til under 500 gør det lige så godt og langt billigere.

Kommentar
Fra : minimulras

Dato : 19-09-07 15:12

Det eren vindmølle jeg har i tankerne. Det er bare lidt for sjov. Så det ville være rart hvis man ikke skal investere i en masse dyre komponenter. Jeg forestillede mig noget med at plukke en gammel bil for generator, ensretter, laderelæ osv. Men egentlig ved jeg ikke hvor mange rpm generatoren skal køre for at den lader lidt på batteriet.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-09-07 15:33

Der skal du så kigge ned i pågældende bil. Se hvilke størrelser remskiverne har. Så kan du udregne omdrejningstallene. Men vær nu obs på at hvis batteriet er afladet, vil generatoren "bremse" møllen. Hvorimod kigger generatoren ind i et fuldt opladet batteri, sådan du ingen strøm trækker, kører generatoren bare med alle de omdrejninger møllen kan præstere. Så har du ikke for meget vind og trækker mere strøm end møllen præsterer, går møllen antagelig i stå. Men for at lege kan du antagelig bare snuppe generatoren. Laderelæ og ensretter er stort set altid bygget bag på generatoren.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-09-07 16:05

Som tidligere skrevet, har de fleste generatorer, dioder som ensretter strømmen, men du skal have det over et relæ til at styre spændingen, og til at slå fra, når batteriet er fuldt opladet, ellers vil det blive ødelagt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-07 16:30

Det kan ikke betale sig at rode med selv,
møllen skal holde til en hel del.
Denne mølle ser vi i TV2 vejrhaven.
Prisen ganske rimelig.
http://www.procure.dk/moeller.htm

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-07 17:36

Citat
Jeg vil spørge om hvordan et simpelt ladeanlæg virker på en bil. Jeg vil gerne lade et bilbatteri op med en generator fra en bil. Men den producerer vel vekselstrøm? og det er vel jævnstrøm der skal bruges til opladning af et bilbatteri? så hvilke komponenter skal jeg bruge mellem generator og batteri?
[CITAT]

Svar på dit spørgamål: En bilgenerator i dag,er en vekselstrømsgenerator der har indbygget ensretter og laderelæ, så den spænding der kommer er jævnstrøm på ca. 13,8 - 14,2 VDC og kan levere fra ca. 30 Amp - 50 Amp.
Og de komponenter du skal bruge fra generator til batteri er to tykke kabler ca. 10 kvadrat ,et fra generatorens +udgang til plus på batteriet og et fra stel / huset på generatoren til minus på batteriet, og en tynd ledning fra +batteri til en ladelape og videre til generatorens stik til ladelampe.
Det er selve EL siden, OG SELVE MØLLE IDEEN, nøjes med at drømme om det det er det billiste

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-09-07 18:32

Som allerede beskrevet andre steder, vil et fladt batteri kræve nogle hk ( Det er her man af og til kan høre en skrigende rem hyle hjerteskærende ) og mindre belastning når der kommer ampere på batteriet. Det er glimrende beskrevet, at det kræver et par fede kabler + en ladelampe - 4 watt f.eks.
og så nogle beregninger af gearing. Generatoren skal rotere med et vist antal omdrejninger, hvis "Det skal blive til noget", men du vil ikke være i tvivl om, hvornår den genererer strøm. Dels vil ladelampen slukke, dels vil møllen gå ned i omdrejninger - muligvis blive bremset ned under det punkt, hvor generatoren ophører med, at lade. Så tænder ladelampen igen - så du bør nok have en afbryder indskudt på ledningen,så du undgår utilsigtet afladning, og en bremseanordning til vingerne.
Held og lykke med projektet.

Godkendelse af svar
Fra : minimulras

Dato : 20-09-07 13:10

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-09-07 17:37

Selv tak minimulras