/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Briller med glidende overgang
Fra : lexiben2
Vist : 16080 gange
300 point
Dato : 18-09-07 21:05

Jeg Har fået briller med glidende overgang (+1,5), for en måned siden, og det er virkelig rart.
Men jeg forventede et skarpt synsfelt på mere ind 8 cm!!
Optikkeren har lavet tjek på mig og briller, det skulle være OK!! og det bedste glas,

Kan man ikke (forvente) "forlange" brilleglas der kan se i skarp synsfelt på en A4 side = 20Cm??

hvor stor synsffelt har i ?

Jeg kender ingen der sidder og drejer hoved fra side til side når de læser en lille bog.

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-07 21:21

Du får et mindre synsfelt når du får glidende overgang... var den besked jeg fik.

Jeg fik briller med glidende overgang sidste år, og sikke et cirkus, mit synsfelt var endnu mindre end dit, jeg forhørte mig hos optikeren, venner og bekendte, de sagde alle at synsfeltet blev mindre,og at man skulle dreje hovedet mere end man plejede, mit var som sagt så lille at jeg kun kunne se med det ene øje og kun to ord af gangen, så til sidst benyttede jeg mig af muligheden for at få lavt to par briller istedet, et til læsebrug og et til par til at gå med. Nogle kan simpelthen ikke bruge briller med glidende overgang var beskeden jeg fik!!!

Når jeg engang får mod på det, vil jeg prøve med glidende overgang igen, for at have flere par briller er noget juks.

Kommentar
Fra : Chdyb

Dato : 18-09-07 21:30

Hej :)

Jeg er ved at læse til optiker og kan måske hjælpe dig lidt.

Det er rigtigt hvad Nordsted1 skriver, at dit synsfelt bliver mindre med glidende overgang/progressive.
Det er ikke alle der har lige nemt ved at få den glidende overgang til at fungere, for nogle tager det kun få dage, ja nogle gange kan de lige med det samme, andre kan bruge op til 8uger på tilvænningen og måske længere.
Det kan være en god idé for dig til at begynde med, hvis du feks. læser en avis, at folde avisen så du kun ser den spalte i avisen som du læser. Alt andet virker nemlig utydeligt og det kan forvirre dig.
Mit råd er, at du skal give det lidt tid, (måske skal du ned til optikeren igen, for måske sidder din brille enten lidt for høj på næsen eller lidt for langt nede, men det er ikke sikkert).

Håber det hjalp =)

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 18-09-07 21:33

Du kan få briller med lille synsfelt og større synsfelt, det er billigere med det lille synsfelt.
Jeg har briller med flydene overgang det bedste i hele verden for mig og har haft det i 8 år, men man skal vende sig til det, især når man skal ned af trapper o.s.v.
Det er givet godt ud at betale det mere for at få det brede synsfelt.
Du skal kunne læse en A4 side på den afstand

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-09-07 23:08

jeg har nu haft glidende overgang i ca 10 år og jeg har aldrig haft problemer med skarpheden, jeg kan sagtens læse en A4 side uden at dreje hovedet. men mine glas har også altid ligget i omegnen af 4000 kr. det tager nogen tid at vænne sig til at man ser i læsefeltet når man går ned af trapper

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-09-07 09:26

Husk brillens størrelse (glas) også spiller ind - jo smallere glas, jo mindre synsfelt
Jeg benytter f.eks briller uden glidene overgang, når jeg sidder bag PC'en, eller sidder for kun at læse... sådan har jeg løst problemet med at "bevæge" hovedet, da et smalt brilleglas, passer bedst til "min smag".

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-09-07 09:28

NB: Nu hvor du ved styrken, så er et par PC briller (fra f.eks Matas) ganske udemærket. Prisside 50-150 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-07 10:03

Ehm... styrken til pc og læsebriller, er ikke helt den samme. Jeg har lige investeret i et tredie par briller et par til computeren, hvor styrken er beregnet til en afstand på 70 cm og ikke som læsebriller hvor afstanden er væsentligt mindre, men vil dog godt give Clan ret i, at det godt kan betale sig at bruge de billige briller, hvis du ellers har samme styrke på begge øjne??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-09-07 18:22

Jeg opgav osse glidende overgang...
Jeg blev søsyg når jeg gik tur.....

Et almindeligt læsefelt, som jeg først fik, --skulle have styrken +1. Men så var jorden/gulvet jo uskarpt når jeg gik. Og jeg måtte skæve til siden for at se hvor jeg satte fødderne...
Og hvis jeg skulle se noget tæt på men oppe over øjenhøjde, så duede brillerne jo heller ikke.

Det jeg havde brug for var at have én styrke (ca. -1,5) i et stort felt, og så -2,5 i den øverste fjerdedel af glasset........................ Det kamanikke... Heller ikke for penge.. Jeg HAR spurgt. Jeg ønskede at bruge "læsefeltet" til 1-2 meters afstande. Og den øverste kant til at se rigtig langt.

Jeg tror endda, at jeg leverede glassene tilbage.. og fik énstyrkeglas. --Som jeg lever med i dag..
Når jeg læser eller sidder ved compusen kan jeg godt klare mig helt uden briller......... endnu..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-09-07 18:27
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-07 21:32

Specielt til dig
- der bruger brilleglas med glidende overgang
Hvis du bruger briller med glidende overgang (progressive glas), er det vigtigt, at dine øjne arbejder godt sammen. Ellers får du ikke fuldt udbytte af glassene. Med progressive glas skal du nemlig dreje øjnene indad for at fange læsefelterne med højre og venstre øje samtidigt.

Bruger du progressive glas og føler, at brillerne er gode til afstandsbrug, men ikke fungerer optimalt tæt på, kan det skyldes et dårligt samsyn.

Der vil altid være en tilvænningsperiode, når du første gang får progressive glas - dog ikke længere end 2-3 uger. Tager det længere tid, betyder det måske, at dit samsyn er dårligt.

herfra http://www.nytsyn.dk/synsproeve_samsynsproblemer.asp

Hold da helt op, jeg kæmpede i 3 måneder før jeg opgav!!! Jeg ved ikke om mine øjne har et dårligt "samsyn" jeg har aldig hørt ordet før, men som sagt sagde optikeren at der var nogle der ikke kunne bruge briller med glidende overgang.