/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvad synes i om Dch træning
Fra : sara974
Vist : 808 gange
20 point
Dato : 18-09-07 20:49

Hvad synes i om Dch træning,er der nogen af stederne der lavet konkurrence hold for dem, der gerne vil noget mere med deres hunde.End bare almindeligt lydighed,og hvad synes i ellers træning er der, jeg tror det er meget forskelligt fra forening.Og får i den hjælp i skal have hvis i har et problem med jeres hunde. Eller skal i selv løse det jeg synes ind imellem det er lidt svært at få den hjælp man skal have hvis man løber ind i et problem, er det også sådan hvor i går eller hvad.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 20:58

Nej,
der er tilknyttet en konsulent som er gratis at benytte til hver klub, spørg efter det.

Når det er sagt så er det lidt forskelligt om der er en træner der kan hjælpe med avanceret lydighed som til Konkurrence.
Det skulle undre mig, om der ikke i hver klub var personer der ikke kendte til hvordan man får sin hund op til konkurrence og måske også er villig til at vise og vejlede i hvordan det forergår,
i kunne slå jeg sammen nogle stykker og så lave fælles træning hen imod en kunkurrence,
det gør vi hos os, og det er meningen at dch skal følge deres dressur lydighedsbog
som man kan købe få nogle få kroner.
Men jeg ved, at der er afvigelser i nogle klubber for denne, fordi der er mange der bare vil have en slags familie lydighed.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:00

Er du også fra "Basta"

Så giv dig til kende.

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=261149

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:07

Jeg synes bare det sker for lidt engang imellem, det er lidt sådan når man kommer med nogen forslag.Så bliver det bare slået hen og det er lidt synd.Vi har også en del der er imod klikketræning,det er lige som om at de ikke rigtigt vil tage nye træningsmetoder ind og det er lidt synd synes jeg.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:09

hvem er det du spørger???.
jeg hører til dchnf.dk
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:11

Ja jeg tænker på denne bruger, som brugte den samme fremgangsmåde, som du nu gør

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=260151

Beklager meget, hvis jeg har taget fejl.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:12

bevi54

Jeg spørger sara974

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:14

bevi54 hvor kommer du da fra

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:18

Ved du hvad de stakkels trænere de kommer for din skyld
og de gør deres arbejde frivilligt i fritiden, uden at få noget for det, andet end den glæde de har ved at lære dig det de har gået til træner prøve i.
Så er det op til dig om du vil følge deres træningsplan,
du er da altid velkommen til at træne hunden mere end der foregår på pladsen,
det er da helt op til dig selv og det er begrænset hvor mange temaer man kan tage op på en time.

Men jeg tror ikke de er uvillig til at modtage foreslag, som de så kan lave en ny planlægning ud fra.
Men regn ikke med, at du kan få lige det du ønsker, for der skal være en træner der kan udøve den gerning du beder om.

Så du må da tage en drøftelse med de træner du omgås og ryk for foreslag og spørg så om de har træner der kan det du spørger om.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:20

Det har jeg svaret på
DCHNF.dk

http://dchnf.dk

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:25

Nu er det jo sådan at jeg træner mine hunde hverdag selv.Da jeg bruger dem som konkurrence hunde.Og jeg ved også godt at der skal være træner til det er der ingen tvil om at der skal. Men derfor kan de jo godt hjælpe på mit hold er der kun 4 hunde og det er ikke meget i forhold til hvad der er på andre hold, og det kan jo heller ikke hjælpe at de gerne vil se gode resultater til konkurrencerne så må de jo og så hjælpe lidt til,der kan jo være nogen ting som man skal have hjælp til.

bevi54 hvor træner du henne.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:30

Nykøbing Falster - Guldborgsund Kommune

Se vores hjemmeside. http://dchnf.dk

Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:33

Citat
bevi54 hvor træner du henne

Citat
Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:25

--------------------------------------------------------------------------------
Nu er det jo sådan at jeg træner mine hunde hverdag selv.Da jeg bruger dem som konkurrence hunde.Og jeg ved også godt at der skal være træner til det er der ingen tvil om at der skal. Men derfor kan de jo godt hjælpe på mit hold er der kun 4 hunde og det er ikke meget i forhold til hvad der er på andre hold, og det kan jo heller ikke hjælpe at de gerne vil se gode resultater til konkurrencerne så må de jo og så hjælpe lidt til,der kan jo være nogen ting som man skal have hjælp til.

bevi54 hvor træner du henne.

schæferhunde ejren.

bevi54

Tænk dig om før du svarer

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:33

Det er ellers en god hjemme side i har i Nykøbing falster.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:36

sara974

Du minder så meget om en journalist fra "Basta" , men igen jeg beklager, hvis jeg har taget fejl.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:39

ANS
Hvad mener du med det,
jeg svarer ud fra det jeg ved og kan kun svare ud fra de oplysninger jeg har.
Jeg påstår ikke at jeg kender hver en klub og deres aktivitet.

Kun ud fra få i mit område.

Hvor vil du hen med det ????

Jeg kan godt læse at der kun er 4 hunde til en træner

og så vidt jeg kan se så vil de gerne træne konkurrence lydighed.
Så gør det dog.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:41

Basta
eller ej basta
Så har jeg ikke noget at skulle dække over.

Jeg er bund ærlig.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:42

Det kan man jo ikke hvis trænren ikke har lyst til det og mener at de 35- 40 er nok,så kan der jo ikke trænes så meget lydighed.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-09-07 21:46

For så at svare på det du spørger om:
1: Der er masser af afdelinger i DCH der har specielle konkurrencehold, for dem der vil mere, end bare gå til træning een gang om ugen.

2: Der trænes på forskellige måder i de forskellige afdelinger, der er ingen regler for hvordan der skal trænes.

3. Naturligvis har du krav på at få hjælp til specielle problemer med din hund, hvis din klub ikke kan levere det må du finde et andet sted at træne.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-07 21:48

Citat
Basta
eller ej basta
Så har jeg ikke noget at skulle dække over.

Jeg er bund ærlig.

MVH Bevi54

Det har du sikkert ikke, men du kommer måske også i fjernsynet.

sara974

Er du journalist på "Basta", nu må du ikke ignorere mit spørgsmål mere !!!!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:49

tag en snak med de trænere der er hvor du er.
Og er du utilfreds så søg hen til en af de andre klubber der ligger i din nærhed som er villig til at træne det du vil.

Det er ikke alle trænere der er uddannet til at lave konkurrence træning,
men kun har fået en træner gerning på et andet plan.

Så du må hanke op i og finde ud af hvem af dem der kan det du vil.

Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 21:52

risikere at komme i fjernsyn det vil ikke været noget pænt billede så det vil jeg godt undvære.

Og hej til endnu en DCH'er, godt svaret.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 21:57

For det første er jeg ikke jounalist, og jeg har heller ikke tænkt mig at finde en anden klub at gå i jeg har trænet i en del år,har lavet kredsmester og klubmesterhund.Og været meget tæt på at få en udtagning til Dm, men der er jo og så andre hundeførere der kan have behov for hjælp så skal de måske også skifte klub eller hvad.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 22:06

Som jeg siger så må du ryste lidt til de trænere der er i din klub og spørge om de vil hjælpe.

Hvis ikke de vil, ser jeg da ingen anden udvej, end at gå til en af de andre klubber.

Det har jeg set flere tilfælde på at nogen har gjort så har de gået i to af klubberne.
Betalt til træning i begge klubber på følgende måde
dch kontingent til hovedforbund et sted og trænings gebyr til hver klub.
Så får du udvidet din horisont.
Og kan måske tage noget med dig til din klub.

Du kunne jo også selv blive træner ved at gå på de kurser der er i klubben,
så på den måde få udvidet din viden omkring det du søger.
Det kunne måske også være til gavn for klubben.
Hvem ved.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 22:14

ja det er rigtigt det kunne jeg godt,men jeg har ikke den tid der kræver.Jeg har 2 hunde som jeg træner med så det er nok lige nu.Og det er jo heller ikke fordi jeg ikke bryder mig om det Dch for så havde jeg jo nok valgt en anden klub,og det ville havde været schæferhundeklubben.Og skulle jeg en dag gå hen og blive træner vil jeg forlange at de også laver noget med deres hunde. Både hjemme men også til træningen og at de skal gøre det der bliver sagt.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 22:24

THi Hi jeg tror du bliver klogere med tiden.

Det er lettere at skrive end det er at sige og få udført, nogen folk gør lige nøjagtig det de selv vil og mener det er klubben der skal træne deres hund og ikke dem selv.

Det ser jeg hver uge og til stor fustration for alle de andre medlemmer, får det tager dobbelt så langt tid, at nå det mål som de alle gerne vil.

Så du må hanke op i dig selv og lave noget selv træning , og så må der være en der evt. kan rette
dig hvis de mener du er forkert på den med en øvelse.

God aften til dig jeg slutter nu.
MVH
Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 22:31

ja det kan da godt være jeg bliver klogere med tiden,men jeg har stadigt min menning om det.Og jeg træner selv hverdag det bliver man jo nød til hvis man vil noget med hundesporten sådan er det jo.Og der bliver snakket meget om hvordan træning fungere og det gør det jo også i din klub så det kan jo ikke være helt forkert.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 18-09-07 22:41

Godnat
du ved jo selv hvad du vil gøre,
så nu har du fået min mening og jeg har ikke flere kommentarer så godnat.
Tak for sludderen.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 22:43

I lige måde

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-09-07 06:28

Helt ærligt, hvad er det du søger sara974.

Efter og have læst tråden, syntes jeg bevi54 giver nogle gode og erfarne svar som du hele tiden prøver og nedgører, som en 5 årig der vil have ret.

Jeg har ikke opfattet hvor i landet du træner, men jeg træner i Dch i Helsingør og er yderst tilfreds med det jeg får for pengene.

De hundeejer der er dygtige nok kommer til DM EM og rundt omkring i dk. Her er masser af tiltag for den kreative hundefører.

Hvis du stiller op over for en frivillig træner, med samme indfaldsvinkes som jeg læser din tråd, så kan jeg godt forstå hvis de hellere så din hæl end din tå.

Du har din mening om dit og dat, ja det skal du da også have. Men hvem siger din mening er den eneste rigtige.

Hvorfor kommer du engetligt i en klub, når du nu kan det hele selv, hvorfor finder du ikke en anden klub???

Hvorfor træner du da ikke i bare i Schæferklubben, de må være de nærmeste til og kende til lige netop dine hundes behov.

Som skrevet af bevi54 er det en frivillig, der står der hver weekend eller hverdag.

Kommentar
Fra : bonzotøsen

Dato : 19-09-07 10:11

Hejsa

ja nu er det jo frivillige som er træner, men jeg tror noget af det som sara974 mener er at selv om det er frivillig arbejdskraft så bør der også være en drivkraft fra trænnerens side og en gejst for at lære hundene noget..

Nu træner jeg i samme klub med sara, på samme hold. og jeg kan kun tilslutte mig sara.. vi må selv finde løsningerne på vores problemer og søge hjælp hos andre træner som heldigvis gerne vil hjælpe os.. for vi kan ikke hente hjælp hos vores egen træner..

så igen Sara vi må jo bare knokle og nå de magiske point så vi kan komme op på et andet hold.. (skal lige sige at vi med vores point ligger i den gode ende pt, men det er jo ikke godt nok hvis en træner så bremser en vidre fremgang og hundene på holdet står i stampe fordi folk ikke kan få den hjælp de har brug for.)

og nej hverken sara eller jeg er tilknyttet basta.. vi er bare nogen som har et problem som vi søger hjælp til.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-09-07 10:17

Find en anden klub...

Eller endnu beder, gør træneren opmærksom på at i er utilfredse... Hvis træneren ikke får afvide at det han/hun gør, ikke er godt nok, kan han jo heller ikke rette sine fejl........ konstruktiv kretik, er de fleste mennesker modtagelig for

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 19-09-07 13:27

Hvorfor skal man finde en anden klub,nu er det jo sådan at vi betaler vores kontigent.Og så skulle vi da gerne have noget for vores penge,og vores træner ved også godt at folk på holdet er noget utilfreds med træningen lige i øjeblikket.Nu er det sådan at vi er 4 på vores hold,og vi 3 af dem klikker vores hunde,og i mandags fik vi at vide at hvis vi vil klikke vores hunde kunne vi godt finde et andet hold at gå på.For han vil ikke høre på det klikken,så var der en der sagde til ham at der ville blive holdt et klikkerkursus for både træner og hundeførere,og hun synes han skulle melde sig til.Og det eneste svar hun fik var at han skulle fandme ikke på noget klikkerkursus.Så er det jo lidt svært at komme til enighed med træneren.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 19-09-07 14:18

Måske din kritik af din klub, ville have en beder plads i jeres klubblad.

Måske der går andre rundt og er utilfreds med samme træner, så vil det da være på sin plads, at træneren får det afvide, og at bestyrelsen i jeres klub gør noget ved sagen.

Hvor kommer du fra?

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 19-09-07 14:29

Hej alle her på tråden
Jeg har selv gået til lydighedstræning med Hvid Schæfer hunde hos DCH i Hvidovre, hvor vi altid har fået en god behandling af de frivillige trænere, der bruger meget af deres fritid på deres og øvrige medlemmers hunde.

Jeg har også lige været til et arrangement hos DCH i Vejen, hvor medlemmerne, og hundene, havde en rigtig god stemning sammen ligesom der er nogle aktive ildsjæle i bestyrelserne som også gør et kanon arbejde for de mange DCVH klubber der er over hele landet.

Hvis man har en uheldig oplevelse med ens tgræner, så gør dog træneren, klubbens bestyrelse, din hund, de øvrige medlemmer og ikke mindst dig selv den tjeneste at I tager en snak om det hjemme i klubben, så I der kan afdække de forskellige forventninger og mål hver især har, og så er jeg såmænd sikker på I lokalt nok skal finde sammen om et godt hundeklublikv igen.

Held oglykke med arbejdet

Frank

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 19-09-07 15:13

De steder jeg har gået med min schäfer f.eks. kreds 4 og nu 62, har jeg ikke mødt andet en imødekommenhed. Nogen gange drejer det sig også om hvordan man selv er og hvis man har forslag til ændring af træningsmetoder m.v. hvordan man fremlægger sine forslag.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 20-09-07 07:26

Hvis du er utilfreds så gør noget ved det, at udstille sin utilfredshed her er ikke at gøre noget ved det.
Din træner stiller frivillig op, han eller hun får ikke en øre for hver eneste uge at træne jer og jeres hunde, hvis ikke du er enig i træningsmåden så må du komme med andre forslag, hvis ikke din træner kan bruge dine ideer, så er det ikke nødvendigvis ham der er noget galt med det kunne jo også være dig.
Så skift klup, eller bliv selv træner, eller skift hold, du har flere muligheder.
Men hvis du er utilfred så er det din klup og din træner du skal henvende dig til.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 20-09-07 08:44

Helt ærlig jeg kan ikke lade være med at komme med en kommentar mere
Jeg syntes det er for let bare at beklage sig, gør da noget ved det, er der i din klup nogle mere erfarende hundeførere? så spørg dem om hjælp, eller gå til nabo kluppen.
Det er da for pokker din hund og dine ambitioner, ikke din træners.
Jeg tror du træner i en lille klup, faktisk tror jeg, jeg kan genkende dig og dine problemer men det er der sikkert mange DcH mennesker der kan, disse sure utilfredse hundeførere som tror at fordi de betaler kontingent er det kun dem det drejer sig om, giv mig træning skriger de, men så tag da for pokker at få fingeren ud og kom i gang, der er masser af muligheder, mere erfarende hundeførere, andre trænere andre klupper osv.
Det er for let bare at beklage sig, GØR NOGET VED DET

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 20-09-07 18:15

Nu har jeg jo faktisk skrevet hvad der er galt,hvis du har læst det hele.Og nej jeg går ikke i en lille klub.Jeg har også valgt at komme over på et andet hold,hvor der sker meget mere end på det hold jeg går på lige nu.Man kan godt høre at der er nogen der ikke kan tåle kritik når det gælder Dcher.

sachæferhunde ejren

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 20-09-07 21:16

Jo vi er glade for kritik i DcH men det skal være konstruktiv kritik, det nytter ikke at kritisere bare for at kritisere.
Det er din hund og dine ambitioner, det er dig der skal gøre noget, ikke din træner.
Det der er utilfredsstillende er denne mentalitet bare at læne sig tilbage og sige jeg har betalt jeg skal have træning på mine præmisser.
Jeg vil ikke gøre noget selv, ikke skifte klup ikke spørge andre hundeførere jeg vil have hjælp af min træner.
For jeg har betalt……
Der kan godt være det ikke er det du mener men det er det jeg læser.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 20-09-07 21:25

Nu træner jeg med andre hundeførere,og jeg spørger da også andre hvis der er et problem jeg ikke lige synes jeg kan løse.Men når man så spørger sin træner ja så sker der ikke noget.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-09-07 23:30

Kæreste sara874
Dit problem kan kun løses et eneste sted. I den klub du træner. Er træneren virkelig så ringe, som du skriver, så er han ikke sin opgave voksen.

Selv har jeg ind imellem trænet optil 20 jagthunde på en gang – hvordan kan man det?

Enkelt nok: Hver enkelt bane er udlagt på forhånd. Der findes ved hver bane en skriftlig vejledning og den hunde føre der sidst har gået banen igennem udlægger/ slæber vildtet for den næste.
På den måde er det den enkelte hundefører og hunden, der arbejder sammen og sådan skal det være. Jeg kan sagtens lære hunden forskellige ting, men så lystre den jo mig og ikke dens føre, så det er ingen ting bevendt.
Det er også helt forkert, at tro, at man kan få en super hund ved blot at træne med den en gang om ugen.
Ligesom det er meget vigtigt at man er konstruktiv i sin træning og ikke går hurtigere frem end hunden kan følge med. Derfor må der heller ikke skeles til, hvad de andre hunde på holdet kan.

Skulle der opstå et specifikt problem, som eksempelvis dit ”slæb” så taler vi om det og vil hundefører ikke modtage mine råd, så er det da helt op til ham/hende. Jeg kan jo kun videre give min egen erfaring.

Hele denne tråd bekræfter dog en ting – det er hundeførerne der oftest er problembørn sjældent hundene.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 21-09-07 11:22

Det kan jeg kun give dig ret i,men jeg træner mine hunde hverdag da det er brugshunde jeg har.Og det kræver noget med det gør heller ikke noget for jeg kan li det.De skal også begge bruges til konkurrencehunde,og det skal de nok klare for det er hunde der gerne vil bestille noget.Jeg har også taget beslutningen om at komme på et andet hold,hvor der sker meget mere ende det hold.Jeg har gået på for hun er også konkurrence førere selv,så ved også hvad der skal til for hvis man vil noget inden for konkurrence sporten.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 21-09-07 11:41

DcH er en klub for alle, dermed menes alle racer og ikke racer.
DcH pogrammet er sådan delt op, at du kan kommer der for bare, at hygge dig med din hund, og få lært den grundlæggende lydighed.
Men det er op til hver hundeføre, at lægge noget hjemmearbejde i det hvis de vil, andet en blot lydighed.
De hunde træner som kommer i Dch er på helt frivillig bassic, men der er en stor indbyrdes konkurrence blan trænerne om, at få deres hold til at være det bedste.
Jeg er selv uddanet hundetræner inden for DcH, og jeg lagde mange kræfter i, at give mine hundeføre det de gerne ville have, det var sommetider et lille problem for dem som ikke ville køre konkurrence pogrammet og få plads på holdene, så for mine hundeføre alle var tildfreds delte jeg mine hold i to grupper, så dem som gerne ville langt med deres hund kunne komme det, og dem som gerne ville lære deres hund, at rulde rundt på komando kunne det.
Så hvis du ikke føgler du får det ud af det som du gerne vil, så tag en snak med din træner om hvilket hold du skal på.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-07 14:44

Citat
det er hundeførerne der oftest er problembørn sjældent hundene.

Jeg er træner i DcH.
Jeg vil tillade mig at gå så langt til at sige, at det er ALTID hundeførerne, der er problemet.
Vi ser ofte en ejer komme med en hund - typisk ca 1½ år - uvorn som bare f.... Ejeren er totalt ukendt med alm hundeopdragelse og -adfærd. "Parkerer" sin hund i klubben og forventer en lydig hund "komme ud i den anden ende". Når træneren så gør opmærksom på, at det ikke er hans opgave at opdrage hunden, men at give ejeren nogle værktøjer/midler, som han SELV skal bruge i sin dagligdag med hunden, bliver folk ofte fornærmede. "Jeg har betalt for det - Det er for dårligt".

Mht betalingen må man jo så lige henlede opmærksomheden på, at på årsbasis ligger "timeprisen" på ca 10-15 kr.

Træning: På et hold med typisk 6-8 hunde er det umuligt at tilgodese alle hundeejernes ønsker.
Det er ejerens pligt at undersøge, hvilke principper (f.eks. klikkertræning), der trænes efter i den klub, som vedkommende ønsker at være medlem af. Man kan da ikke forvente, at en træner ændrer sit (velfungerende ?) træningsprogram for et enkelt medlems skyld.
På mit hold er der ved slutningen af hver træning mulighed for at stille specifikke spørgsmål omkring hunden. Hvis jeg ikke kan svare på det, undersøger jeg det og besvarer senere. MEN som oftest er det småproblemer, som kan besvares på stedet. At hundeejeren så ikke altid kan lide svaret, fordi små hverdagsproblemer næsten altid bunder i manglende motivation/engagement, er en anden sag.
I DcH har medlemmer med "problemhunde" fri adgang til et korps af hundekonsulenter, der er til rådighed for dem.

PS. Jeg har set mange hundeejere, som ALDRIG burde have købt hund. (Mest for hundens skyld).

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-09-07 15:19

Du har så fuldstændig ret brokke44

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-09-07 15:41

Og så glemte jeg lige at skrive, at det hold, jeg træner er et C-begynderhold, hvor målsætningen, på sigt, er konkurrence, hvis der ellers er stemning for det.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 21-09-07 20:50

Det er da rigtigt nok at der kommer nogen hundeførere,hvor deres hunde er direkte uopdragen og dem vil der nok komme mange af.Folk begynder mange gange for sent med deres hunde og det er synd for hunden,for da kan den jo allerede havde mange problemmer med sig.Og ja der er nok også nogen der ikke skulle have hund. Og de findes nok i mange hundeforeninger rundt omkring.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bonzotøsen

Dato : 22-09-07 08:20

hej

ja jeg kan kun tilslutte mig det med at mange starter for sent og de forventer at træneren opdrager deres hund og blir skræmt over at de faktisk selv skal gøre arbejdet.. de havde nok håbet på den nemme løsning ..men den findes ikke med en hund..der skal arbejdes...hårdt hvis man har mål man vil nå.. det er bare det med redskaberne jeg ligesom mangler for dem syntes jeg ikke jeg får hos min træner.. jeg har en unghund som jeg er igang med,, han er en omplasering som jeg tog til mig som 11 mdr og siden har arbejdet med og det har da været hårdt arbejde men hold op hvor er det dejligt at se når tingene lykkeds.. men jeg er nok lidt fustreret pt idet jeg ikke kan få ham til at samle op.. havde nok håbet på at det ville være lidt nemmere at lære ham men vi må bare ta den tid det tager og jeg søger de vise sten andre steder end hos min træner, for han har en måde at lære hunden det på, og den virker ikke på min hund. . men jeg skal nok nå mit mål engang og jeg skal nok finde de vise sten..

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 22-09-07 09:03

Brokken 44.
Jeg kan desværre kun være helt enig med dig.

Jeg er områdeformand inden for Dyrenes-Beskyttelse, og der kommer det virkeligt frem hvor vigtigt det er, at lære lidt lydighed på en orndeligt måde.

Jeg gjorde altid det, at jeg inden opstarten med nye hunde førre, gav jeg den en seddel, hvor de i bunden skulle krysse af om de ville til konkurrencer, eller de var der for, at lære grundlæggende lydighed, den skulle de så rive af og aflever til mig, for øverst på arket stod der, at jeg krævede de trænde ca 15-20 min hverdag med deres hund, i det som vi havde være igenne den pågældende gang, hvis de ikke gjorde det kom de ikke videre i pogrammet, og som hunde træner kan man hurtigt mærke på hunden om de havde trænet. Dette skal jeg dog skynde mig og tilføje, det kan man kun på hvalpe hold.

For jeg gidder ikke være tilgrin, og vil folk ikke selv gøre noget for deres hund, ja så kan jeg ikke hjælpe dem.

Nu en lille sød sand historie.
Jeg skulle have et nyt hvalpe hold, det var efterår, og jeg kalde alle de ny hunde føre sammen.
Midt under samtalen med de nye hundeføre, kom der køreren ind på P- pladsen en stor BMW, og ud steg en dame i lille skørte højehælede sko, og hårdet sat som skulle hun til fest. Damen stillede sig ned til mig, og spurte "hvor skal jef aflever sjhang, frk træner" til det svarede jeg du skal selv ned og træne din sød hund, og hun så helt forkert ud i hovedet "de mener da ikke jeg skal ned og rende runt i den pløjmarke" jo det gør jeg, så kør du hjem og skift til et par gummistøvler og noget varm tøj. Behøves jeg og sige vi så ikke hende mere, men manden kom med deres hund

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 22-09-07 10:29

GramPro

Ligefrem at forlange hjemmearbejde er nok at "stramme den" lidt, men det er vigtigt at pointere, at ejeren når præcis lige så langt med sin hund, som det arbejde han/hun "ofrer" i det daglige.
Men det skulle gerne være til glæde for både hund og ejer og ingen sur pligt.

bonzotøsen

Jeg fornemmer, at der er opstået et modsætningsforhold mellem dig og din træner. Hvis det er tilfældet, er videre samarbejde dødsdømt. Din "negativitet" kan ikke undgå at smitte af på hunden, som garanteret fornemmer, at detteher går du ikke helhjertet ind for. Hundens indsats bliver derefter.
Jeg fornemmer også, at du fortæller din træner, hvordan du synes, at træningen skal forløbe. Hvorfor går du så til træning, når du kan selv ? Du må nødvendigvis bøje dig for den ekspertise, som træneren repræsenterer. Hvis du er uheldig at have fået en "dårlig" træner, må du søge over på et andet hold med en anden træner. Hvad siger de andre hundeførere på holdet ? Er de tilfredse ?

Jeg har tit været ude for hundeejere, der påstår, at denne øvelse kan min hund ikke - "Jeg har så tit prøvet derhjemme" - Jamen, det er jo et bevis på, at de metoder, der bliver brugt ikke er de rigtige og netop derfor burde man være åben overfor nye/andre ting.

Som udgangspunkt er der intet en hund ikke kan lære.

Apportering, opsamling og aflevering KAN være en utrolig svær ting at lære for hunde, der ikke har det gen og/eller ikke er vant til denne øvelse.
Min erfaring har belært mig om, at det som oftest er fordi ejeren tror, at det eneste hund tilnærmelsesvis apporterer er "tøjbamsen Teddy", og derfor bliver Teddy brugt i en uendelighed - kedeligt for hunden. Når man så prøver med et gummikødben/ny spændende ting, får du den flotteste apportering på denne side af Alperne.
"Det har du prøvet" !!! - Ja, men vigtigt er DIN indstilling til forandringen. Hvis det er: OK, vi prøver, men det går nok ikke, så kan du være sikker på, at det ikke går.

Det samme er tilfældet med rundering - en anden ofte svær øvelse - "Min hund gør ikke på kommando" - næh, det skal da ske automatisk. Ved at flytte ejeren væk fra hunden gør de fleste hunde uden problemer overfor en erfaren figurant.
Hvorfor ? Fordi det ikke er figuranten, der skriger "Hold kæft" (eller andet), når hunden gør derhjemme.

Det ved enhver træner !!!

"Det er min hund, og jeg kender den ud og ind" - Er du sikker ?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-09-07 10:44

Hallo
For at en hund kan gøre de ting som bliver anvist til træning, så er det bydende nødvendigt at der også foregår hjemmearbejde, gør hundeejer ikke det, så når hunden ikke et skridt videre til næste trænings dag og det kan både ses og mærkes til stor frustration for øvrige der er på holdet, som nok har hørt efter i timen og gjort deres hjemme arbejde.

Jeg syntes nu, at dette spørsmål som er blevet stillet er løbet lidt af sporet og spørgeren har efter flere forsøg fået svar på sine spørgsmål, så hvis vedkommende vil mere ud over det, er det nok anbefalingsværdigt at lukke denne tråd og oprette en ny der er mere allround.

God weekend til alle og klap nu jeres hunde en ekstra gang det fortjener de sikkert.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 22-09-07 13:10

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 22-09-07 16:30

Hvis man vil nå noget med sin træning,skal man også arbejde der hjemme med sin hund.De kommer ingen vegne hvis de kun kommer ud og træner 1 gang om ugen,der er forlidt så kan man lige så godt lade være.Jeg træner selv mine hunde hverdag så bliver der lavede forskellige øvelser med dem,er der noget der skal rettes bliver der også arbejdet med det,for frt er nødvendigt at få rette dem med det samme.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : bonzotøsen

Dato : 22-09-07 17:42

jeg er ikke bange for at prøve nye ting men når den samme ting er prøvet gennem meget lang tid og hunden bare trækker sig så er det i mine øjne fordi hunden ikke er tryk ved de ting.. Jeg har en hund som igennem sin hvalpe tid har været udsat for nogle ting som gør at det nu er en blød hund .. der ikke tåler en hård hånd.. og idet det er en omplaseringshund er det svært helt at sige hvad det er der har gjort disse ting.. idet han er en blanding af flere forskellige apoterende jagthunde racer burde denne øvelse falde lidt lettere for ham men dette er desværre ikke tilfældet .. han trækker sig hvis man forsøger at tvinge ham til at tage en genstand i munden.. og dette er det råd min træner har give.. har spurgt om der ikke findes andre måder men det kan han ikke hjælpe mig med idet han mener at det kun er denne måde der virker..derfor træner jeg nu med at stille og roligt sidde og lade han bare røre genstanden og så ros... nu er vi så nået lidt længere og han tager genstanden i munden og roses..men det går stille og roligt og hver lille fremskridt er en sejer.. men det er noget vi træner selv .. og det har intet at gøre med om man ved bedre end træneren, men ja jeg kender min hund.. og ved hvor langt jeg kan gå med ham.. og jeg ved jeg ikke kan tvinge ham til noget han med stor sandsynlighed har fået skæld ud for i det hjem han har været i før..
og det har jeg snakket med min træner om.. og ja jeg kunne jo bare træne selv og ikke gå på hold men ja jeg mener også at min hund skal socialiseres og jeg har også selv brug for at få hjælp til at få rettet de fejl jeg evt går og laver i det daglige og har også brug for hjælp til de øvelser der driller.. og sådan tror jeg faktisk de fleste på vores hold har det..

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-09-07 08:53

bonzotøsen.

Mit indlæg gik primært på den øjensynlige dårlige kemi mellem din træner og dig.

Jeg er enig med de metoder, du bruger. De er iøvrigt i fuld overensstemmelse med DcH's principper om positiv indlæring.

Hvis din træner ikke er enig, så bed ham gå på trænerkursus i DcH-regi.