/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Afstand til emhætte
Fra : Fattig
Vist : 12995 gange
50 point
Dato : 18-09-07 16:47

Jeg skal montere en emhætte og vil gerne have et bud på hvor stor afstand der skal være mellem komfurs kogeplader og emhættens underside.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-07 16:52

Mindst 60Cm, det står også i opsætningsvejledningen.
mvh Ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-07 16:52

I mit køkken er der 55 cm fra komfuret og op til bunden af emhætten.

Men det kommer vel også an på hvad det er for en emhætte, hvor kraftig motor der er i den og hvor meget den fylder......den må jo ikke sidde så lavt, at den der skal stå ved komfuret kommer til at dtøde imod den hele tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-07 17:00

du skal også tage hensyn til dit eget hoved. det skal være så du kan se ind under emhætten uden at bukke dig. men ikke meget overt 60 cm. så mister den for meget af effekten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-07 17:10

den der står ved køkkengryderne skal kunne nå de bagerste uden besvær - og netop som der skrives - ikke for højt pga effekten til at suge.

(heldigvis jer jeg ikke så høj - så her kan den også sidde rimelig lavt - til gengæld skal emhætten være rigtig kraftig hvis det er en meget høj person der skal stå der uden at få hul i panden hele tiden )

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 18-09-07 17:12

Afhæger lidt af emhætte..... Har selv 50 cm, men vil anbefale du holder dig til ca 55-60 cm.
Mange fabrikanter forskriver også en min/max afstand.
Held og lykke med det.

Mh
joeson

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-09-07 17:39

- hvis du bruger toupé, ca. 1,5 m...

- 55 til 60 cm som skrevet...

Kommentar
Fra : pots

Dato : 18-09-07 19:53

Hej

Jeg ville også sige at du skal tage den afstand der passer med hovedet, så man bliver fri for at hamre ind i emhætten for hver gang.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 18-09-07 21:17

75 cm. fra ild brander er den sikkerst afstand.(med hoved også )

pømske

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-07 21:36

http://www.eico.se/Brugsanvisninger/Emfang/Manual%20Ecoline.pdf
Her er et eksempel fra en brugsanvisning

min 50 over El komfur
min 65 over kombi

Jeg har altid sat dem i 60... Det står der i mange brugsanvisninger...
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-09-07 09:32

Det er forskelligt fra emhætte til emhætte.
mindstemålet er så vidt jeg ved 45cm over el (men nogen typer kræver mere) og 65cm over gas.
Det bedste råd ud fra de oplysninger vi får, er 65 cm da du så kan arbejde frit og er 100% sikker.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-07 10:03

som der står skrivet flere steder i mellem 50 og 65 cm
nomalt siger man ved monterig af køkken 90 bord 50 luft 70 overskabe det give ca 210 som passer med et nomalt højskab med sokkel (212,2)

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 19-09-07 16:15

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-09-07 16:08

det var så lidt