/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Surround til fladskærm
Fra : Mooogens
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 18-09-07 13:18

Hej!
Jeg har købt et JVC LT-26DA8ZU fladskærm med indbygget tuner.

Da det kun har hovedtelefon udgang samt 2XScart (og HDMI ind), hvordan får jeg så surround lyd ud af de tv-programmer jeg ser v.hj. af den indbyggede digital tuner?

Skal jeg tilslutte en surround-receiver gennem scart?

Det er fordi jeg troede, at scart ikke umiddelbart sender surround ud. (se f.eks. diagram: http://pinouts.ru/Home/Scart_pinout.shtml).

Oprindeligt ville jeg nemlig blot gerne have de to bagerste signaler ud til et stereoanlæg og så anvende tv'ets egne højttalere til front - selvom der sikkert er nogle entusiaster der vil rynke på panden over dette

Hilsner herfra og tak.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 13:38

Har tilfældigvis også købt samme model for ca. 3 uger siden og er godt tilfreds - Bare lidt skuffet over kontrasten, der ikke kan levere "ægte" og dyb sort farve, som jeg er vant til på hjemmets store plasmaskærm, men det er jo én af forskellene på LCD og plasma...

Nå, men til dit spørgsmål: Jeg har endnu ikke selv prøvet, men den ene scart-del er jo en AV ud/ind, så hvis du sætter et scartkabel i den, hvor den anden ende har to phonostik (rød og hvid), og propper sidstnævnte i en surround receiver burde du vel få 5 eller 6-kanals lyd ud af receiveren (eller er jeg helt galt på den?)

Held og lykke!

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 13:49

Tak.
Forstår dog ikke helt, men jeg tænker nok for analogt...
Går der kun to phonostik ud? Dvs. at signalet der sendes er digitalt, og at recieveren kan omdanne de to stik til surround?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 14:09

Det vil jeg mene - Er dog ikke skråsikker..

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 14:17

Hmm nu har jeg lige snakket med JVC og de siger, at der IKKE bliver sendt surround over digital tv. Dvs. at jeg kan åbenbart ikke hive surround lyd ud gennem scart fra tv'et
Hvis der er nogen der har en anden mening, må I gerne sige til. Men han lød nu overbevisende.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 14:51

Men du har jo også mulighed for at vælge analoge programmer på din nye skærm og dermed hive lyden gennem din surround receiver...

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 15:10

Ikke så vidt jeg ved, da ifølge en forhandler (Tape Connection) jeg lige har talt med desværre ikke overfører digitale signaler. Dvs. at jeg ikke kan overføre surround gennem scart.
Her er min forvirring dog ikke mindre, da jeg da mener at have overført surround fra DVD gennem scart til et Phillips fjernsyn der havde indbygget surround forstærker.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 15:13

Jeg tror jeg står af Moooogens....

Fra mit plasma-TV, der kun kører analogt, kører jeg to phonokabler ud og ind i min surround receiver, som leverer glimrende surround lyd

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 15:28

bigfool, mit tv er i sommerhuset. Kan ikke se det i specs, men er det ikke rigtigt, at jvc'en har en optisk udgang i højre side? Et sted hvor der lyser rødt? Det må da være en optisk udgang man i hvert fald må kunne bruge, så vidt jeg kan lugte mig frem til....

Accepteret svar
Fra : bigfool

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-07 15:47

Jo, der er en digital lydudgang i venstre side, (set forfra), hvor der i manualen er vist, at den kan man forbinde til en surround forstærker med digital indgang..

Bigfool

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 16:11

Jeg ville stadig prøve med scart i TV og phonokabler i surroundforstærkeren

Bigfool

Godkendelse af svar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 17:01

Tak for svaret bigfool. Undrer mig over hvor i manualen du har set det. Sidder med den og kan ikke finde det. Er du sikker på at det er helt samme model. Evt. har du en opdateret manual....

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 17:06

Under den engelske udgave, side 9 (det skulle vist være den orignale manual).

Hvad måtte du forresten slippe for TV'et?

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 17:31

5799.- for et par måneder siden, er sikkert på vej nedad

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 18-09-07 17:38

Præcis samme pris som jeg gav lige omkring d. 01.09.07

Held og lykke med lyden

Bigfool

Kommentar
Fra : Mooogens

Dato : 18-09-07 17:46

Tak.
Mystisk, kan ikke finde manualen på engelsk talende sider, da de slet ikke nævner modellen.
Kan kun finde modellen på dansk og svensk hjemmeside... nå skidt nu med det...

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 18-09-07 18:10

hej'
jeg tror der er lidt misforståelse her......der bliver snakket om 2 forskellige ting ...den ene er dolby surround som kan køres ud gennem et stereo signal og den anden..er dolby digital som køres gennem digital kabel. hvis den skal fuldt udnyttes

det der er skrevet tidligere om at 2 phonostik skulle levere surround er er kun dolby surround. og ikke dolby digital 5,1 du kan ikke opnå dolby digital ved en anolog tuner du skal ha en digital tuner

det hele kommer an på hvad det er du vil opnå.

vil du kun ha lyden fra a til b så er det scart stikket og phonokablet så har du dolby surround ( hvis udsendelsen er til det )

venlig hilsen chicapigen