/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugt igennem leca blokke.
Fra : kvolsgaard
Vist : 4161 gange
100 point
Dato : 18-09-07 07:04

Vi er godt igang med at tilbygge med nogle ekstra værelser ud i laden.

Her har vi væltet en skæv væg og er ved at opbygge den igen i leca blokke. (28 cm brede), ligesom resten af bygningen. Der er lavet 8-10 cm luft i mellem mørtel, så der ikke kommer fugt den vej.

Spørgsmålet er nu om der vil trække fugt igennem blokkene i løbet af efteråret/vinteren hvis vi ikke når at pudse den op i år.

Hvis ikke vil vi nemlig begynde med en indvendige i løbet af vinteren og så pudse til efteråret.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-09-07 07:58

hvis det er inde i en lade bliver de vel ikke våde oppe fra, og nedefra har du vel sikret dig med pap mellem gulv og væg, hvis der kan trække fugt op den vej. Du må uddybe det lidt nærmere

Accepteret svar
Fra : Tranceman

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-07 08:10

Hejsa du

Jeg vil gå ud fra at der er lagt en murpap/murfolie imellem sokkel og væg
Hvis jeg forstår det ret så vi i vente med at pudse facaden, det kan ikke anbefales. få en klimaskærm (puds) på så hurtigt som muligt i vil meget sansynligt kunne spore en fugt gennemtrængning hvis i først vil pudse til næste år, og hvis i venter vil i også kunne risikere at der står meget fugt i væggen som så først skal "tørres" inden i pudser op. og det kan tage sin tid.

Jeg vil foreslå jer at kigge nærmere i maxit murerhåndbogen under overfladebehandling / pudsning, som kan rekvireres hos den lokale tømmerhandel gratis, (hvis de kræver penge for den så burde i handle et andet sted)
alternativt kan den hentes på www.maxit.dk
http://www.maxit.dk/indhold/home/haandbog/maxit_indhold.pdf
http://www.maxit.dk/indhold/home/haandbog

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-09-07 16:59

lecablokke er godkendt til kapilarbrydende lag, så du får ikke problemer med fugt, medmindre det kan regne direkte på stenene. men som jeg forstår det, er væggen inde i laden og dermed under tag. så ingen problemer i det.

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 18-09-07 21:19

Det er en ydervæg. Fra lade og mod vest, så der kommer helt sikkert noget regne/sne ind på det.

Der er naturligvis er der pap mellem sokkel og lecablokke.

Kan godt ske jeg bare må prioritere min fritid lidt og få gang gjort klar til puds inden det bliver for meget efterår.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 18-09-07 22:16

Har du isolering i din mur for så skal pudse ydervæggen..

Godkendelse af svar
Fra : kvolsgaard

Dato : 18-09-07 22:23

Tak for svaret Tranceman.