/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Gulpladebil
Fra : Footprint
Vist : 7549 gange
100 point
Dato : 17-09-07 16:37

Hej

Ja- fidusen med at have en gulpladebil til privat formål er jo gået lidt i vasken efter afgifterne er ændret..

Men jeg her hørt at hvis en gulpladebil er indregistreret til privat brug, men samtidig får KM-penge af sin arbejdsgiver, kan man få reduceret sin vægtafgift+udligningsafgift (omkring 10000 årligt) på bilen.

Så spørgsmålet er om det er korrekt, eller om det bare er en and? hvis det er korrekt hvor bærer man sig så ad, og hvormeget skal KM-pengene udgør før at der kan blive tale om en nedsættelse..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 17:23

Citat
Men jeg her hørt at hvis en gulpladebil er indregistreret til privat brug, men samtidig får KM-penge af sin arbejdsgiver, kan man få reduceret sin vægtafgift+udligningsafgift (omkring 10000 årligt) på bilen

En gulpladebil kan ikke indregistreres som privat brug, medmindre det er en bus med plads til 10m personer og dertil kræves stort (bus) kørekort.

Reglerne er sådan, at en firmabil der KUN bruges til firmakørsel, slipper for den høje afgift, (udligningsafgiften)......men hvis en privatperson har en gulpladebil og KUN bruger den til privatkørsel, skal der betales den dyre afgift.

Og om man modtager kilometerpenge af arbejdsgiveren for at benytte sin bil på arbejdet, har intet med vægtafgift/udligningsafgift at gøre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 17:30

Måske lettere at forstå:

Et firma køber en bil på gule plader til brug i firmaet........ den slipper for udligningsafgiften, og må derfor kun benyttes til firmakørsel......en ansat eller firmaindehaveren selv, der benytter bilen i forb. med arbejdet, må ikke engang køre ind til købmanden og handle når han er på arbejde, da det er privatkørsel......og den må strengt taget kun bruges af en ansat til og fra arbejde, såfremt han skal bruge bilen i tilfælde af han har tilkaldevagt......og han må ikke tage nogen op at køre i bilen....heller ikke f.eks. køre sine børn til skole selv om det ligger på vejen til arbejdet.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 17-09-07 17:49

humm.. hvis der ikke er noget der hedder indregistrering til privat brug for gulpladebiler, er der vel heller ingen grund til at have en udligningsafgift... så den tror jeg ikke helt holder vand!!

det er jo ikke helt udsædvanligt at folk i deres ansættelses kontrakt selv bliver bedt om at stille bil tilrådighed for deres arbejde. Og hvis de så har behov for en varebil til deres ting og sager er det jo ikke helt rimeligt at de skal betale fuld udligningsafgift, hvis bilen også bruges i forbindelse med arbejdet..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 19:11

Citat
hvis der ikke er noget der hedder indregistrering til privat brug for gulpladebiler, er der vel heller ingen grund til at have en udligningsafgift... så den tror jeg ikke helt holder vand!!

Altså, du roder sgu godt og grundigt rundt i begreberne.

Der er ikke noget der hedder at en gulpladebil kan indregistreres til privatkørsel ...........for så hedder det i fagsprog en personbil.

En gulpladebil (varebil) er ALTID indregistreret som et køretøj til Godstransport.

OG......en privat person kan selvfølgelig købe en gulpladebil........MEN så er det altså, at man for at benytte en gulpladebil "privat" og altså ikke som firmabil, at man skal betale udligningsafgiften........hvilket man også skal hvis man bruger bilen i arbejdsøjemed.

For at man benytter en gulpladebil til arbejde er ikke det samme som at den er indregistreret som firmabil tilhørende din arbejdsplads

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-09-07 20:07

Hej

Jeg har firma, og har en gul-plade bil.

Jeg har valgt at trække KM godtgørelse.

Bilen er registreret både til firma og privatkørsel.

Dvs. jeg betaler 50% af "missundelsesafgiften".

SKAT har for 12 dage siden udgivet en ny vejledning, som kan ses her:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1661581

der er der en del svar på dit spørgsmål.

Hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 20:51

Leo, det er jo også lidt andet, da det er din egen firmabil som du så vælger at bruge til kombineret firma/privatkørsel.

Men hvis Footprint er ansat som lønmodtager i et firma og stiller sin egen gulpladebil til rådighed i arbejdstiden, kan han ikke slippe for misundelsafgiften, hverken halvt eller helt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-07 21:31

Citat
En gulpladebil kan ikke indregistreres som privat brug, medmindre det er en bus med plads til 10m personer og dertil kræves stort (bus) kørekort.

Jo det kan den da. Min er indregistreret til privat godstransport og mon ikke det er det der menes!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 21:47

BjarneD

Jeg tror så ikke rigtigt, at der under rubrikken "anvendelse" på din bils registreringsattest, står at det er et køretøj til "privat" godstransport............ der står sikkert kun , at anvendelsen er godstransport.......som ved alle andre gulpladevarebiler

At du så åbenbart har betalt momsen på den og kun benytter den privat er noget andet.

Men forsikringsmæssigt kan man få skrevet i policen, at det er en gulpladebil beregnet til godstransport, men som ikke benyttes erhvervsmæssigt. (Så er forsikringen billigere end hvis det var en firmabil)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-09-07 21:56

Nu er du igen for langt ude Dova. Det står under Anvendelse (ordret): Godstransport privat
Jo sandelig og Art er Varevogn.
Registreringsattesten er fra i år, men det er din viden ikke og det er jo ikke så godt når der er kommet nye regler, vel!

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 17-09-07 22:18

Jeg giver BjarneD ret!

På min registreringsattest, som jeg sidder med foran mig står der:

Anvendelse: Godstransport privat

Men jeg mener bestemt at først indregistreringsdato gør sig gældende. Kun biler reg. efter 2/7 - 1998 er underlagt misundelsesafgiften.

Omkring det stillede spørgsmål, vender jeg tilbage i morgen når jeg er på arbejde.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 17-09-07 22:24

På min registringsattst står der kun "Godsbefordring", og jeg betaler det samme i vægt afgift, som for en person bil + miliøafgift.

I Forsikring betaler jeg det samme for begge biler, som er privat kørsel.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 17-09-07 22:29

Min bil er regi 1 gang i 91 omregi 1 april i år og den er pålagt udligningsafgift, det er det samme som det der før blev kaldt miliøafgift.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-07 22:54

Citat
Nu er du igen for langt ude Dova. Det står under Anvendelse (ordret): Godstransport privat

Bjarne, jeg bøjer mig selvfølgelig.....men det har jeg alligevel aldrig nogensinde set før, i alle de år jeg har beskæftiget mig med registreringsattester......og det står heller ikke på registreringsattesten på min nuværende lille gulpladebil, selv om attesten er fra sidste år...der står kun godstransport.

Til sushjer:

Du skriver du betaler udligningsafgift på en gulpladebil fra 91.......det lyder heller ikke rigtigt.

På et tidspunkt blev der ganske rigtigt indført den ekstra afgift, men det faldt væk igen og reglen kom derefter kun til at omfatte gulpladebiler registreret første gang efter 1/7-98........hvis altså det er en gulpladebil med en tilladt totalvægt under 3000 kg.

Og m.h.t. selve vægtafgiften er den bestemt heller ikke den samme for en gulpladebil og en hvideplade bil af samme mærke.

Hvad er det for en bil ???

Til eksempel kan jeg oplyse, at min bil på gule plader koster 2520/år i vægtafgift.........såfremt den var på hvide plader ville den koste 4420/år

Og hvis den var fra efter 1/7-98, ville den koste 900 kr. i udligningsafgift oveni de 2520,

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 18-09-07 17:29

Hold da helt op, der er da godt nok mange som har en mening om dette emne.

Hvis Leo har en gulplade bil som han får KM godtgørelse for kan det vel ikke være en firmabil.. bilen må vel så være indregistreret som hans private dyt, men hvor den også anvendes til kombineret privet / forretningskørsel..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-07 22:41

Citat
Hvis Leo har en gulplade bil som han får KM godtgørelse for kan det vel ikke være en firmabil.. bilen må vel så være indregistreret som hans private dyt, men hvor den også anvendes til kombineret privet / forretningskørsel..

Jo det kan det, for firmaet er Leos eget, og han har valgt løsningen med en bil der bruges kombineret til privat/firmakørsel, og nøjes med at betale det halve af udligningsafgiften.......d.v.s. udligningsafgiften betales kun for den kørsel der ikke er i firmaøjemed.

MEN. du kan som ansat lønmodtager i et firma ikke gøre det samme med din egen bil som du stiller til rådighed.........der hedder det fuld udligningsafgift fordi din bil ikke er registreret som firmabil i et firma ejet af dig.

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 30-09-07 16:56

Sådan til orientering..

Det kan skam lade sig gøre at få en gul plade bil indregistrer som kombineret erhverves / privat kørsel, også selv om man er simpel lønmodtager. Og dermed bliver misundelsesafgiften halveret.
Forudsætningen for at dette kan lade sig gøre er at man modtager kilometer godtgørelse fra sin arbejdsgiver når bilen anvendes til kørsel for firmaet…
Selv om man bruger denne konstruktion fraskriver man sig ikke retten til befordringsfradrag, for kørslen mellem hjem og arbejdsplads.

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 03-11-07 18:25

Hej, må man så godt leje sin egen firmabil og køre privat og så at firmaet betaler skat af det lejede beløb evt. km penge