/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ændre indstilling for Avast
Fra : Ysseven
Vist : 901 gange
100 point
Dato : 16-09-07 19:57

Hejsa!

Jeg har forleden dag installeret Avast på min bærbare og mandens stationære. Så vidt, så godt.

Men det viser sig, at den stationære nu er utrolig lang tid om at blive klar, når den startes. Og det duer bare ikke!

Jeg har overvejet at slå den fra, men er ikke glad for idéen. Og nu har jeg læst og læst i "Hjælp" uden at blive klogere på andre muligheder...

Har jeg overset noget? Og er der hjælp at hente her i stedet for?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-07 20:12

Har du måske sat den til at totalscanne hver gang den startes ???

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-09-07 20:18

Nej...

Det gjorde den første gang. Men den henter opdateringer med det samme - og det maskinen måske for langsom til...?

Og det ville jeg gerne kunne ændre til at jeg enten beder den om det selv, eller (helst) at den venter lidt...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-07 20:29

Nu kender jeg ikke lige indstillingsmulighederne i Avast, men du kan helt sikkert rette i hvornår den skal hvad....

Er den på engelsk hedder det noget med sceduled task....

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 16-09-07 21:01

synd hvis i ikke får avasten til at funke der er jo dk brugsanvisning og opsætning vi bruger den på en stationær og en bærbar , størst problem var at slippe af med norton , jeg tror det er i opsætningen af avasten det går galt , jeg kan kun nu igennem flere år haft den uden nogen problemer, jeg fatter ikke rigtig det med den er langsom i opstarten når alle grundindstillinger er foretaget , kører det bare ...hvis i bruger mail skal den stilles ellers starter den en test op der tager tid
her er en opsætningsmanual

http://www.spywarefri.dk/manualer/avast-manual.htm

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-09-07 21:55

Du kan evt prøve en reparation af Avast, i tilfælde af, at installationen ikke var 100% vellykket. Kør afinstalleringen i Tilføj/Fjern programmer. I stedet for afinstallering, så vælg reparer. Husk at have lukket ned for alle vinduer og programmer, inden du kører den.

Hvilket styresystem bruger du ?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-09-07 22:30

XP Proff på den stationære.

Nu har jeg prøvet at slå den fra og genstarte, men det er den ligeglad med... Når jeg starter igen, så er den aktiv igen.

Manden bruger den stort set kun til netbank, DMI og post. Overvejer at fjerne den helt, for han er sur over, at den nu er langsom/delvis umulig at komme i banken med.

Og nu går jeg i seng og ser på det i morgen...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-09-07 10:37

Jeg tror den blokerer for et eller andet og det så tager tid før den når til det vigtige.
Hvis du ikke har sat den til at huske hvad den må, vil den blive ved at spørge om du tillader fx java i forbindelse med netbank.

Prøv at gennemgå hvilke programmer du har blokeret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-09-07 12:27

Hvis computern kun bliver brugt på de få sider du nævner, så kan det næsten udelukkes at der kommer virus fra den kant, men ikke helt udelukkes, så det er en rigtig dårlig ide at smide Avast ud, prøv at højre klikke på Avast nede ved uret og vælg Program indstilling, under Almindelig er det mulig at slå "Undersøg hukommelse under opstart" fra, det er en funktion der tager kræfter, derefter kan du højre klikke på Avast igen og vælge On Access beskyttelses kontrol, der kan du slå de tjenester fra, som ikke bruges, for eksempel Instant Messaging og P2P skjold, det er tjenester som overvåger og dermed tager kræfter
Jeg er helt nybegynder med Avast, så det er kun forslag, lad være at gøre noget og give mig skylden jeg kan se at stl_s er inde i dit spørgsmål, vent til han kommentere mine forslag

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-07 16:28

Jamen o.v.n.`s forslag lyder fornuftige, så dem kan du da prøve.

Ellers skal forklaringen nok findes i, at der starter for meget op. Tilføjelsen af Avast i opstarten, kan være "dråben" som belaster processoren så meget i opstarten, at den har svært ved at håndtere alle de programmer, der vil trække på den samtidig.

Du kan så prøve at deaktivere programmer, som ikke er strengt nødvendige i opstarten. Prøv at se hvilke programmer du har genveje til, enten i Start/Programmer, eller på skrivebordet, og så deaktiver dem. Til formålet kan du bruge dette lille program, Startup Delayer http://www.r2.com.au/software.php?page=2&show=startdelay

I programmet kan du både deaktivere programmer fra opstart, og også forsinke opstarten af programmer, som er nyttige, men ikke strengt nødvendige i selve opstarten. F, eks kan du snildt forsinke java update, realplayer, Quicktime, og andre lignende programmer. Et interval på 10-15 sekunder imellem dem, kan sagtens medvirke til, at processoren ikke bliver så hårdt belastet i opstarten. Værd at prøve ihvertfald.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-09-07 07:55

Hmmm.. Java.

Der kom for et stykke tid siden en besked om update til Java - men kun på den stationære...

Den blev hentet - og derfor ser logoet på den stationære nu anderledes ud på den. Og dén er i hvert fald langsommere end den gamle version.

Jeg havde ikke tid i går, men prøver mulighederne (med lidt held) i aften.

Foreløbig tak for forslagene.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-09-07 07:29

Hej igen!

Der er lidt langt imellemreaktionerne, fordi det kniber lidt med tiden.

Nu har jeg hentet forsinkeprogrammet, og om ikke andet sat Java og PDF til forsinkelse...

Men hvad er/gør Instant Messaging og P2P skjold, og nogle af de andre, som tjekkes pr. automatik, siden de gerne må forsinkes?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-09-07 07:29

Hej igen!

Der er lidt langt imellemreaktionerne, fordi det kniber lidt med tiden.

Nu har jeg hentet forsinkeprogrammet, og om ikke andet sat Java og PDF til forsinkelse...

Men hvad er/gør Instant Messaging og P2P skjold, og nogle af de andre, som tjekkes pr. automatik, siden de gerne må forsinkes?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 10:07

Formater skidtet om... start på en frisk, og siden den "kun" benyttes til til netbank, DMI og post, ja så ville jeg absolut sørge for sikkerheden er i orden - altså ikke slette sikkerhedsindstillinger, og/eller programmer.
Hvis maskinen kun benyttes af din mand til det du skriver, så har han med garanti 117 udnødvendige programmer installeret - Tidsmæssigt, så ville jeg bare starte forfra, altså formatere skidtet om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-07 13:51

Jeg foreslog ikke at forsinke Instant Messaging og P2P skjold, men helt at slå dem fra, det er næsten sam navnet antyder, Avast beskyttelses funktioner og med det brug af computeren da beskriver er de unødvendige, Instant Messaging er for eksempel Messenger af en eller anden slags, Windows Live, Msn, Yahoo for lige at nævne nogen, P2P er fildeling, heller ikke noget som manden bruger (ifølge dig )

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-09-07 13:56

jeg har ikke særligt forstand på det, men det hjalp mig at få et program der formaterer sidefilen for at få hastigheden op.

det er dette jeg bruger

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/utilities/pagedefrag.mspx

måske er der rester af gammelt antivirus tilbage?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 14:01

Tjahhhhh! NU ville en formatering og geninstallering af WinXP være overstået

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 04-12-07 23:18

Tak for svaret stl_s.

Havde glemt, at tråden var levende...