/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
sportræning
Fra : sara974
Vist : 946 gange
20 point
Dato : 16-09-07 19:10

er der nogen der har nogen gode artikler om sporearbejdet. da jeg synes det er lidt svært,ikke fordi at min hunde ikke kan gå spor, for jeg har lidt med at kommandere for meget med dem. Og det er jo ikke godt.

Schæferhunde ejren

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-09-07 21:29

Her er vist det meste af hvad du skal bruge
http://www.sporhunde.dk/
God fornøjelse.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-09-07 01:23

Du kan også melde dig ind i Dansk schæferhunde klub eller undersøge om, der findes en lokal afdeling af Dansk politihunde forening i dit område.
Begge steder gør man meget ud af sporarbejdet og det er altid godt at træne med hunde af samme race.
Du har helt ret i at sporarbejde er noget hunden skal udføre selvstændig og derfor skal have tid og ro til, at udføre. Blander man sig for meget går det galt.
Selv arbejder jeg med jagthunde og her starter jeg meget tidligt med et madspor.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 17-09-07 12:49

Jeg går i dch hundeforening og går på det der hedder B hold, det er for hundeførere der tidligere har haft en hund der er født B hund, det der lige som er mi problem er at jeg ikke stoler på hunden at hun kan gå spor. For når jeg selv bliver usikker går det galt og det er synd for hunden.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-09-07 18:02

Sara974.
Det er utrolig vigtig at du lære at stole på din hund, for det er jo den, der skal gå sporet og ikke dig. Prøv følgende: Udlæg et spor afmærk med stokke eller pinde, hvor sporet går, så du selv er 100% sikker på, hvor det går, det må gerne være et kødben du slæber på en lav græs mark lav ikke for mange sving og knæk de første gange. Lad så din hund i en lang snor gå slæbet og du vil se, at den godt kan, når du har gjort det nogle gange oplever du, at den måske går af sporet, men lad den selv finde tilbage. Gør den det ikke så lad den ligge dæk. Gå selv hen i sporet kald på hunden og lad den optage det igen. Husk hunden skal være glad for, at gå spor. Det må aldrig blive en sur pligt for den.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-09-07 18:36

Enhver schæfer kan gå spor, bare den lærer det på den rigtige måde.
Nu har jeg selv været træner i over 25 år i DCH og må så indrømme at jeg ikke rigtig fatter problemet, det må de da kunne klare i DCH.
Hvis det er dine nerver/usikkerhed der gør at du ikke stoler på hunden, så få dog en snak med din træner.
Få ham/hende eventuelt til at gå et par spor med hunden, med dig som tilskuer, så får du set at problemet i så tilfælde ikke er hunden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 17-09-07 21:36

Det er mig der er usikker på hunden, for jeg har også haft nogen med ude at se når vi går spor. Og der har jeg også fået at vide at hun godt kan gå spor,det er mig der er usikker. Det skal så siges at hun er født B hund efter den anden jeg havde, og når vi går på klubplan træner hun C program. Og vores er ikke den type der tager folk med ud at gå spor, eller overhovedet prøver at gå andre steder. Vi går altid ved vores klub, og det er synd for både hund og fører for de har godt af at komme ud og træne andre steder også sammen med holdet.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-09-07 23:46

Hvorfor i himlens navn træner du C-program med en B-hund???

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-09-07 10:52

Hej sara974.
Prøv at få en til at lægge 2 spor af samme sværhedsgrad, så går du det ene og din hund det andet, så kan du jo se, hvem der er bedst til at gå spor, og hvem der skal stoles på. Jeg kender resultatet.
Du skal bare lære at få din hund til selv arbejde på sporet uden din indblanding (da du forvirrer hunden og gør den usikker)
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 13:22

Jeg træner C programet i nu da hun ikke er blevet teste i nu, jeg synes også det er noget pjat at jeg skal gå c programmet, for når hun skal til konkurrence skal hun stille i b program.

schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-09-07 21:24

Hvis i har en trænerudvalgsformand, er det ham du skal have fat i.
Man træner for pokker ikke i C-klassen med en B-hund, uanset om den er testet eller ej.
I øvrigt er det jo B-programmet den skal testes i inden konkurrence.
Prøv evt. at tale med nogle af de gamle erfarne hundeførere eller bestyrelsen,---- der er noget galt med den træner eller også er der en misforståelse mellem jer.
Men det løser naturligvis ikke problemet med dine nerver det gør kun mere erfaring, som heldigvis kommer af sig selv.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 20-09-07 13:06

Hvor bor du? det kan være der er nogen i dit område som vil hjælpe dig igang.
Jeg er klar i Haderslev hvis det er.