/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilken race?
Fra : modersvilje
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 16-09-07 18:27

Hej,
Jeg skal snart have en anden hund end Pli der døde for ca. et år siden, så jeg har to igen.
Det skal være en hyrdehund, men ikke en Kaukasisk Owtscharka, og ikke en Sarplaninac, det skal være en jeg ikke sammenligner med de forrige,
Jeg er lidt i tvivl om det skal være en Briard, Picard, Sort russisk terrier eller en Tibetansk Mastiff, der er muligheder i dem alle, den skal være vagtsom kunne lide at gå igennem skoven og ned til havet, i området hvor jeg bor er der mange fredede områder og en stor have/hundegård hvor den kan være når jeg er på job, der er altid en af os hjemme.
Men hvilken?

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 16-09-07 19:21

Du skal vælge den hund der passer til dig,og dine behov.

schæferhundeejren.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 16-09-07 19:42

Kan kun sige at vi meget snart skal have en Bernersennen,
hvilket vi glæder os helt vildt til!!
Vi synes det er en fantastisk hund
og den menes jo oprindeligt at stamme fra den tibetanske mastiff!!
Den har vogterinstinkterne intakt og er jo også en super "hyggehund"!

Men som Sara974 også skriver så er du jo nødt til at vælge en hund,
der passer efter jeres behov!!
Alle hunde er jo dejlige, på hver deres måde!
Læs noget mere om hver race, og tjek så evt. opdrættere,
og hør om de har hvalpe, og om I må komme på besøg.
Det er i al fald en god idé at se opdrætter og tæver, evt. også gerne hannen,
inden I bestemmer jer!
Go fornøjelse med "søgningen",
og lad os andre endelig hører hvad I beslutter!!

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-07 21:24

Jeg tror ikke, at du kan undgå at sammenligne din nye hund med den gamle selv om du skifter race.
Hvis ikke du har andre grunde til at skifte race, så synes jeg, at du skal overveje det igen.
For hvis du har en race, som passer til dig og dine behov, så vil den nye hund ikke kunne leve op til dine krav.

Jeg har selv skiftet race denne gang, men det var fordi jeg anså racen for at være for sygdomsmæssigt belastet. Jeg ville ikke én gang til have en hund, som var syg det meste af sit korte liv.
Så jeg skiftede fra berner sennen til golden retriever.
Og selv om jeg elsker min dejlige Silke, så er der stadig ting ved berneren, der gør mig helt blød..
Det ER en dejlig race, men der er rigtig mange, der ikke bliver ret gamle. Gennemsnitsalderen er kun 7 år.

Så hvis du holder af den race, du har, så fortsæt med den. Du kommer ikke til at sammenligne hverken mere eller mindre ved at skifte.
Jeg har haft 4 bernere før jeg skiftede. Selvfølgelig sammenligner man, men jeg sammenligner jo også Silke med mine tidligere hunde.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-09-07 00:39

Hvid Hyrdehund (hvid schäfer),har du prøvet dem?
MVH Akle

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-09-07 01:32

Det Birgitta skriver til dig er meget rigtigt. Selv skiftede jeg race og har nu nummer tre af denne og først nu kan jeg sige mig helt fri for at sammenligne.
Hunde ER forskellige også selvom de er af samme race, det er os mennesker, der præger dem.
Ligger det i deres gener at de er dressurbare, så kan man komme meget langt i retning af, at få den hund man ønsker.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 17-09-07 05:00

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-07 13:36

Tak for accepten af mit svar...
Jamen så er det bare at finde hvalpen............... øh, det bliver måske ikke så nemt?
Hvilken race var din anden hund, -den der døde for et år siden? Var det også en Sarplaninac?

Og hvordan er det gået med Beta? Er hun blevet steriliseret? Jeg har planer om at få Silke steriliseret til vinter...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-09-07 15:45

Flere ting på en gang, Pli var en Kaukasisk Owtscharka og Beta er en Jugoslovenski ovcarski Pas - Sarplaninac, begge hyrdehunde af bjergtypen med forsvar af får mod angreb af ulve og bjørne, disse hund skal og jeg mener skal, socialiseres med andre hunde fra hvalpe af, ellers tror disse racer at andre hunde er ulve og dette kunne i værste fald ende fatalt, her er Sarplaninacen den sværeste, den skarpeste over for mennesket er Kaukasieren hvis den ikke bliver rettet af med kærlighed i en "jernhandske" overtager den hjemmet og stakkels Fr. X bliver spist af sine egne hunde, først efter deres fjerde år er de "opdraget" og du ved hvad du har gjort, det lader til at jeg/vi gjorde det rigtige ingen mennesker er kommet noget til, men løfter de en finger til "angreb" er jeg "bange" for at det er slut med helbredet.
Hvorfor vil du have en type hund igen? Hvor jeg bor - midt i et sommerhus område - er der mange indbrud og jeg vil ikke stå og "se" på at disse tyve bare tager vores ting uden det får konsekvenser, så når de kommer u-anmeldt ind i vort hus bliver de flået i hvert tilfælde når jeg ikke er hjemme, i et hus lidt fra os bor der 5-7 polske arbejdere og de er meget bange for Beta og det selv om hun aldrig har knurret eller gøet af dem - så jeg spurgte dem hvorfor, det viser sig at disse racer er blevet brugt til menneskejagt af politiet i østlandene og så forstår jeg bedre deres. holdning. et ligger fast, hverken jeg eller min hustru skal overfaldes af indbrudstyve og mit hjem skal ikke plyndres, så hellere en blødende tyv.
dette er min mening - Birgitta
mvh
Moders Vilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-07 15:52

jammen... det var vist slet ikke det jeg spurgte om.....