/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Apostolisk samfund...
Fra : Linkin_noller
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 02-02-03 14:37

Jeg er i gang med at skrive et projekt om massakren i Jonestown, og har derfor foretaget en del research.. Men fandt så noget om, at de troede på et "apostolisk samfund"... Går ud fra det har noget med begrebet "apostle" at gøre, men da jeg har absolut intet kendskab til ordets egentlige betydning, ville jeg høre om der ikk var nogen der kunne forklare hvad et "apostolisk samfund" går ud på/ står for...
L_N

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-02-03 15:15

Hej Linkin_noller

På dette link kan du læse en hel del om det Apostolske Samfund.
Specielt Nyhedsbrevene helt ude til højre. Det beskriver hvad de beskæftiger sig med.

http://www.apostolic.dk/

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-02-03 00:40

Linkin_noller, bland for Guds skyld ikke Apostolsk Kirke ind i massakren i Jonestown. Jeg skal se om jeg kan finde frem til noget mere til dig om massakren i Jonestown, hvis du lige vil vente lidt. Jeg kan allerede sige nu, at det var en totalt sindsyg sekt, som intet, intet har med kristendom at gøre.

Apostolsk (Kirke), er afledt af Apostle. Det vil sige, at man har som grundlag i sin tro, at virke som de tolv apostle, der fulgte Jesus, og udbredte hans lære efter hans korsfæstelse, og det er i sandhed en diamentral modsætning til Jonestone.

Nå, jeg må i seng nu
summer

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 04-02-03 13:38

Summer>> Jeg blander ikke de to sammen, og er ganske klar over, at hvad der foregik i Jonestown, er ufattelig sindssygt! Jeg har selv forestaget end del research og har læst meget om episoden, men på en side stod der noget om, at 'de troede på et apostolisk samfund' (dette var fra et amerikansk site, som altså dog ikke var tilhængere af Jonestown, eller hvad man nu skal kalde det).
Jeg er godt klar over at, ved at Jonestown bruger et bibelsk udtryk og derved giver det et dårligt ry. Men jeg ville bare vide hvad et apostolisk samfund egentlig vil sige! Ikke at jeg tror at Jones havde noget godt i sinde med det overhovedet! :)
L_N

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-03 17:20

Jeg har lidt problemer med pc'en pt. - derfor min sendrægtighed.
Desværre ser man af og til, også inden for kristendommen, at noget starter op med Bibelen i "hånden", og udvikler sig til ekstreme sekter, hvor Guruens ord er lov, som i Jonestown

[Citat]
at de troede på et "apostolisk samfund"... Går ud fra det har noget med
berebet "apostle" at gøre,
[/code]

Det er ikke umuligt at grundlæggerne i jonestown startede godt nok, og forsøgte at overbevise sig selv og andre om, at de fulgte Bibelen, og dermed var "apostolske". Det er jo klart for enhver, at det var de ikke.

Som jeg nævnte er "Apostolsk" afledt af "Apostle" Apostel betyder dicipel - elev af Jesus. Så alle kristne burde være apostolske, hvis de mener noget med deres tro. At være en apostel, er at forsøge at leve med Jesu sindelag, så meget man formår.
Den bedste research får du faktisk ved at søge i Bibelen: http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm I det Nye Testamente kan du følge Apostlenes gerninger, både sammen med Jesus og især efter Jesu død. Apostlenes liv du der kan læse om, er den ægte sande baggrund for udtrykket "Apostolsk"

mvh
summe

Godkendelse af svar
Fra : Linkin_noller

Dato : 04-02-03 20:28

Ok, har så ikk tid til at sidde og læse e masse i bibelen, men jeg kan forstå at ved et apostolisk samfund, er man rimelig troende, og følger Guds ord.. Korrekt? Det stmmer vel oxe meget godt overens med det, at Jones selv mente han var Guds menneskelevn eller hvad det hedder... Takker for din hjælp.
L_N

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-02-03 00:38

Hvis du læste lidt i Bibelen, vil du finde ud af at Mr. Jones var meget, meget langt fra sand apostolsk kristendom. Han mente selv han var Guds højre hånd/udvalgte, og at hans ord var ordre. I ægte kristendom er der kun een Gud og Bibelen er rettesnoren og Jesus vores frelser og forbillede.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 05-02-03 19:34

Hmm, kender godt til Jones og hans opfattelse af sig selv, så det er jeg med på.. Men går ikk i dubden med bibelen da jeg ikk er specielt troende, og derfor læser jeg den heller ikk for at sætte mig yderligere ind id et..
Men tak for din hjælp!
L_N

Kommentar
Fra : summer

Dato : 05-02-03 21:58

Det er fint for mig, hvis du blev lidt klogere på hvad "apostolsk" betyder
mvh
summer