/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Engelskkursus
Fra : Sillepigen
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 16-09-07 13:32

Hejsa!
Jeg sad en dag og fundere over, hvor meget jeg bruger engelsk hver eneste dag, og kom til at tænke på min mor, der ikke rigtig kan noget. Jeg spurgte hende, om hun ikke savnede det. Også i forhold til rejser i udlandet fremover, hvor min lillebror og jeg ikke er med.
Hun kunne godt tænke sig at lære det, men ikke på et VUC eller et aftenskolekursus, eller ved at tage en uge eller en måned til f.eks. England, så jeg fandt et cd-rom- og øvebogskursus på biblioteket.

Nu har jeg kigget det igennem. Det består af en arbejdsbog, en cd-rom og en øvebog. Man hører ordet eller sætningen på dansk og så på engelsk. Og skal så gentage og huske det. Og selvfølgelig er det fint, hvis man skal ud at rejse og bruge basis-sætningerne.

Jeg synes bare, at det bliver lidt for stift og for afhængigt af, at man kan huske en sætning godt. I stedet for at lære en lille del af grammatikken - bøjningerne af to be, to have osv. og så selv lære at bygge sætningerne op. Få forståelse for det man siger.
Men samtidig skal hun jo ikke bruge det til nogen eksamen eller engelsk stil, men bare kunne klare sig i udlandet, kunne læse en tekst og forstå engelsk talt.

Men jeg ved jo ikke ret meget om indlæring af sprog. Jeg er selv ved at lære spansk, hvor alt er fra bunden, og hvor jeg får en lille bid grammatik hver gang, som jeg skal træne sammen med en stak ord. I øvrigt også et selvstudiumskursus med en bog og en cd-rom, dog fra engelsk til spansk.

Derfor: Har nogen er jer erfaring med at lære engelsk selv, eller hvordan man lærer andre engelsk? Gentagelse eller opbyggelse af grammatik og ordforråd?
Og kender én af jer evt. en god lærebog - helst med en cd så hun kan høre udtalen også??

Mange hilsner og godt efterår,
Kathrine

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-07 16:57

Jeg har ikke nogen erfaring med selv at lærer engelsk eller hvordan man selv lærer engelsk, men vil blot give dig nogle link

http://www.tolearnenglish.com/

http://www.duda.dk/Grundfag/Engelsk/engelsk.html

Din mor kan jo også annoncerer efter en f.eks gymnasieelev, som vil komme hjem til hende og give hende undervisning??

Kommentar
Fra : cb9

Dato : 16-09-07 23:50

Jeg taler så godt som flydende engelsk, da jeg har en Newzealandsk kæreste, ligeledes har mine erfaringer med at lære sprog altid været, at det går hurtigst hvis man opholder sig i det land hvor det snakkes. Nu vil din mor imidlertid gerne lære lidt inden hun kommer ud, og i den forbindelse kan jeg anbefale følgende forberedelse:

lån lette engelske bøger på biblioteket, og når det bliver lidt mere avanceret så gå videre til klassikere som Lord of the flies, Animal Farm osv. Det er god underholdning og giver desuden god almen viden om litteratur.

se engelsksprogede dvd'er, men slå underteksterne fra! udbyttet er overraskende stort. Start evt. med film du allerede kender i forvejen.

tilbyd overnatninger, middag o.lig. for engelsksprogede turister (der findes mange hjemmesider som formidler disse) og snak løs med dem!

Det er selvfølgelig en fordel at kende hel basis grammatik, men det er jo sjældet det der spiller ind når man bare skal kunne nogle ord og fraser som turist.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 17-09-07 21:27

Jeg kan da godt forstå, at din mor ikke gider tæske sig iogennem de kurser, man kan købe billigt gennem kuponnyhederne...
Fordi - DE kurser er kun for dem, der allerede har "lært"" det i skolen... Jeg ved ikke, hvordan jeg sku lære at fatte et græsk-kursus fra bunden af f.eks. via univerb-metoden...

Derfor fandt jeg lige et link her, hvor man kan bestille bøger - lige fra Børnebøger og til Agatha Christie - hjem fra Slagelse bibliotek. Der er samtidigt lidt til dit spanske...

Og så er der heldigvist ikke lige så meget grammar i det engelske som i det tyske

Accepteret svar
Fra : nosunshine5

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-07 22:16

En ting der altid hjælper. Det er at når hun sidder og ser en film e l, eller lytter radio. så sig det samme som personen lige har sagt. Det er så nok lige noget man skal gøre når man sidder alene. lol. Men det er en af de bedste måder at lære det selv på. Det var sådan emigranter i staterne gjore. Altså nogen af dem. De gik i biografen og sad der og talte helten efter munden.
Men hun skal nok gøre det hjemme.

BBC har et link hvor man kan down loade og lære i sit eget tempo. Håber det kan hjælpe...

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 06-12-07 18:55

Tak for svaret nosunshine5.
Og til jer andre ogsaa! God jul