/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Dobbeltnotering på børsen ????
Fra : Krassus
Vist : 709 gange
55 point
Dato : 15-09-07 19:51

Hej Kandu folket!!

Jeg sad lige og læste en artikkel om Færøske bank på nettet.

Hvori der stod at de er noteret både på OMX og på den islandske børs?

Hvordan kan de være noterede begge steder??
Hvordan fungerer det så på generalforsamlinger, er der så tale om A og B aktier eller er der et smart andet system??

Håber virkelig der er nogen som har lyst til at fortælle mig lidt om det, så jeg kan få min nysgerrighed stillet... sys ikke google har været til megen hjælp denne gang!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-07 19:57

Børsen på Island er medlem af OMX på den måde kan det lade sig gøre

VH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-07 19:59

Citat
Den islandske børs ICEC går sammen med de øvrige nordiske børser i OMX, hvor også Københavns Fondsbørs hører hjemme.

Meddelelsen kommer efter, at OMX for nyligt annoncerede at det går i luften med et nyt indeks, der blandt andet skal gøre det lettere for investorer at sammenligne værdipapirer på tværs af landegrænserne.

Lettere at handle nordiske aktier
Det sker den 2. oktober, hvor OMX Nordic 40 bliver en realitet - nu altså også med en række af de store islandske aktier.

Handlen på OMX Nordic 40 kommer til at finde sted i euro og omfatte medlemslandenes største aktier.

http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=4909680

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 15-09-07 20:01

Handles aktien så til den samme pris?? og hvad med stemmerettigheder på en general forsamling?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-07 20:01
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-07 20:07

Det er at betragte som en børs

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 15-09-07 20:13

men alligevel er kursen på aktierne forskellige ???
Jeg var lige inde og kigge på deres hjemmeside...

http://en.foroya.fo/Default.aspx?ID=1509

Aktierne er ikke det samme hver på samme tid???

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-09-07 12:42

Man kan købe Kærgården både i Brugsen og Spar-købmanden. Ikke altid til samme pris.

Hvad skulle der være i vejen for at få optaget en aktie på mere end een børs ad gangen? Og ikke nødvendigvis til sammen kurs. Men nødvendigvis må kurserne være næsten de samme. Jeg ville dog godt betale en bitte smule mere for en aktie på OMX københavn, da jeg kan gøre det for en mindre kurtage end en udenlandsk børs.

Og det har intet med stemmeret at gøre. Det er IKKE sådan at du på generalforsamlingen kan stemme Ja/Nej på en aktie købt i København og Da/Niet på een købt i Moskva.