/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
schæferhunde fra georg- gurk
Fra : sara974
Vist : 1376 gange
60 point
Dato : 15-09-07 19:34

Er der nogen der har købt hund fra georg- gurk. kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan det er gået dem, både som famlie hunde og arbejdshunde.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-07 20:41

det gjorde min gamle nabo. det var en stor fejltagelse. hunden var fuldstændig fra forstanden og blev aflivet efter 4mdr.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-09-07 21:45

LINK tak__til andre´s fornøjelse

Kommentar
Fra : lally

Dato : 16-09-07 00:34

hej sara.

http://www.georg-gurks.dk/

køb du bare en schæfer fra georg-gurks det ser ud til at han bekymre sig om de hvalpe han sælger
prøv at gå ind på hans hjemmeside, læs der under garanti hvad han stå for.

hilsen lally

Kommentar
Fra : pims

Dato : 16-09-07 08:49

At hunden er gået fra forstanden på 4 mdr. behøver jo ikke at ha' noget med kennelen at gøre...

Mvh. Pims

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-09-07 11:42

helt korrekt, at en hvalp bliver bims allerede som 4 mdr. har somregel intet med kennelen at gøre det er tit noget de er født med .

jeg syntes umiddelbart at hans hjemmeside og de avlsdyr han har ser rigtig godt ud, fordi der er 1 der har haft en dårlig oplevelse hos ham kan der jo godt være 25 der har haft en posetiv.

at købe en hvalp er en tillidssag både for sælger og køber , og jeg ville aldrig købe en hvalp hos en jeg ikke syntes er iorden.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 16-09-07 19:01

Jeg har 2 hunde fra af og de fejler bestemt ikke noget de har et utroligt godt væsen, og er nogen utrolige gode arbejdshunde. men folk skal også gøre sig klar over at de skal arbejde, de kan ikke bare gå en hel dag uden de får lov til at bruge hovedet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-09-07 21:26

Hvad hunden er født med er altså i allerhøjeste grad kennelens ansvar!!

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 16-09-07 21:33

Det kan jo ikke kun være kennelens ansvar for det, det er jo lige så meget ejren dem af mine fejler ikke noget.

schæferhundeejren

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-09-07 22:15

jeg tror ikke der er nogen kenneler der ikke har en svipser engang imellem det ville da være mærkeligt, der er jo ingen der er fejlfri.
der er jo ingen der ved hvad der er foregået med den hvalp fra den kom til den nye ejer og til er 4 mdr.
så ligefrem at begynde at give opdrætteren skylden eller hænge ham ud er på ingen måde fair da vi ikke kender historien og baggrunden og som jeg har skrevet tidligere ser det ud til at være ok

venlig hilsen chicapigen den glade slave til en schæferhund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-07 12:44

Hvordan kan det være, at "ansvar" er sådan et fyord??

Hvad en hund er født med ER nu engang kennelens ansvar. Fuldstændig som det er producentens ansvar hvis en vaskemaskine leveres med en fejl.

Der kan være svipsere både indenfor produktionen af vaskemaskiner og indenfor avl af hunde. Men det laver ikke om på, at det er opdrætterens/producentens ansvar.

Sig mig, sara974, HVORDAN kan det være KØBERENS ansvar hvad en hund er født med?????

Købeloven siger helt klart, at hvis en vare viser sig at være defekt indenfor de første 6 mdr. så anses varen for at have været defekt fra starten.

Så når der opstår alvorlige fejl hos en hvalp inden den er 8 mdr. så er det KENNELENS ansvar at bevise, om fejlen skyldes køberens opdragelse. Ikke omvendt.

Georg -gurk har en meget fin og grundig købekontrakt på sin hjemmeside. Det virker bestemt som en omhyggelig opdrætter.
Men i købekontrakten frasiger han sig ansvaret for evt. "væsens-problemer". Og det kan han ikke. For ifølge købeloven kan sælger ikke frasige sig ansvar, der stiller køber ringere end køber ville have været uden købekontrakt.

Det er ikke nogen stor sag, hvis det er noget, der sker meget sjældent for en opdrætter. Og det kan slet ikke betale sig for ham at køre det op til en retssag, for så vil han tabe. Det fornuftigste ville være, (uanset hvad der står i kontrakten) enten tage hunden tilbage og tilbagebetale det fulde beløb --eller at tilbyde køber en anden hvalp.
---Hvis opdrætter har mistanke om, at der er tale om vanrøgt af hunden, så vil det sidste selvfølgelig ikke komme på tale.

Men som sagt, der kan ske svipsere i selv den bedste kennel. Det laver bare ikke om på placeringen af ansvaret.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 17-09-07 12:45

Jeg mener heller ikke man kan hænge opdrættren ud, når man ikke kender årsagen til at hunden er blevet aflivet som 4 månder. For ejren har nok lavet nogle fejl på en eller anden måde.

schæferhundeejren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-07 12:49

DET er op til OPDRÆTTEREN at bevise, om køber har gjort noget galt---ifølge købeloven!

Han står sig bedst ved at tilbagebetale pengene. Og hvis han ikke mere har tillid til den ejer, så skal han selvfølgelig ikke sælge hvalp til ham en anden gang.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 17-09-07 15:18

hej Birgitta.
En hvalpekøber er fuldt ud istand til at præge en hvalp fra den er 8 uger til den er 4 mdr. så den har mentale problemer uden man kan bebrejde opdrætteren, hvis de andre hvalpe er i orden er der ikke avls problemer.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-09-07 15:29

Jeg citerer kun købeloven. Hvis det er køberen, der har "ødelagt" hvalpen, så er det noget opdrætteren skal bevise når skaden er konstateret indenfor 6 mdr. .

Ligesom hvis man har ødelagt sin vaskemaskine ved at bruge den forkert, så skal producenten bevise, at det er DET der er sket. Det er IKKE nok at sige, at de andre maskiner er i orden.

Hvis ikke det kan bevises, så er det producent/opdrætter der hæfter for "fejlen".

Men køber er tit ikke klar over sin retsstilling, så oftest finder køber og opdrætter en "mindelig ordning".

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-09-07 17:52

Birgitta har fuldstændig ret og kunne man blot overbevise alle hvalpe købere om det, så kunne mange ”Hvalpe skæbner” helt undgås.
Hvis en opdrætter er seriøs, så bruger han kun det bedste materiale – så enkelt er det. Jeg har en bekendt, der købte en ny hvalp, det har siden vist sig, at den mangler fem tænder og derfor ikke må bruges i avlen. Han kunne alligevel ikke drømme om, at levere hunden tilbage, men da han købte den med avl, som formål. Har han forlangt og fået penge tilbage. Han fik en vare, der var defekt.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 17-09-07 21:29

Som jeg har skrevet før har jeg 2 hunde der fra, og der har ikke været nogen former for mentale problemmer med dem. Men jeg ved også at han ser at folk arbejder med dem,da det er brugshunde han avler, og der står jo heller ikke noget om at de nye ejer har kontaktete opdrættren og det er jo altid nem at sige at den er skør, det kan jo godt være at den nye ejer måske ikke skulle have valgt den race. Jeg har kendt ham i et par år og har set hans hvalpe når han har haft hvalpe. Og der har ikke været tegn på adfærdsproblemmer med dem jeg har set, de har kommet hen til en og undersøgt hvad vi nu hva for nogen. Og har ikke vist tegn på usikkerhed når man vil snakke med dem, de er kommet løbende hen til en for at blive snakket med. Og det er da på den måde hvalpe skal komme på efter min mening.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-09-07 23:07

Kære sara974
Mit svar var som Birgita`s generelt og ikke myntet på en enkelt opdrætter, for man skal kende både køber, sælger og hund for at kunne udtale sig om enkelt personer i sådanne sager.

Du kender opdrætteren helt fint - det er en god oplysning til spørgeren.

NB.: Og igrunden burde vi andre "kloge hoveder" blot undlade, at svare, men når man til daglig er indvolveret i det, så er det svært at lade være.
Se, hvad jeg pusler med lige nu: www.bb-jagt.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-07 13:46

sara...
Om så en butik sælger 100 vaskemaskiner, der er i orden, --så har de alligevel STADIG ansvaret hvis de sælger én der viser sig at være defekt. Sådan ER loven da heldigvis.

DU taler om et konkret tilfælde, og du synes ikke, at loven skal gælde for den bestemte opdrætter..
Men loven gælder jo netop for os alle. Uanset hvor samvittighedsfuld og sympatisk opdrætteren end måtte være, så HAR han ansvaret hvis en hvalp ikke lever op til hvad køberen kan forvente.

Der er ingen, der kan se, hvordan en hvalp udvikler sig. Men når en køber betaler for en stambogsført hvalp efter avlsgodkendte forældre, så har køber lov til at forvente, at hvalpen udvikler sig til en racetypisk hund, -både hvad udseende og temperament angår. --Ellers har køber krav på at lade handelen gå tilbage.

Det var noget andet, hvis hvalpen allerede ved salget havde vist afvigende adfærd. Og det var blevet noteret i købekontrakten at køber accepterer adfærden -mod nedslag i prisen-- Så ville køber ikke bagefter kunne komme og ophæve købet hvis man alligevel ikke kunne håndtere hunden.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 18-09-07 17:07

Det kan da godt være at købeloven gælder,men nu kan vi jo ikke samligne vaskemaskiner og hunde.Der er jo heller ikke nogen der ved om opdrættren er blevet kontaktet af køberen, man får jo heller ikke at vide om køberen har fået nogen råd om hvordan han skal hontere hvalpen. Og opdrættren ved jo godt hvordan hans hunde er når han har opdrættet i over 25 år og har lavet nogen gode brugshunde der kan klare presset samt.Og det kræver noget at lave den slags hunde det er der ingen tvilvl om.

Schæferhunde ejren.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 18-09-07 17:25

Birgitta tror du Silke er tilfreds med at blive samlignet med en vaskemaskine?
Det er rigtig at købeloven også gælder for salg af dyr, men det er ikke så enkel som med en vaskemaskine. Hvis 9 ud af 10 hvalpe er i orden må man anse avlsarbejdet er i orden, og hvis en hvalp mentalt er i orden, når den afleveres som 8 uger, er sansynligheden for at der bliver problemer senere, lige så meget køberens skyld.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-07 18:24

Jeg tror, at Silke er ret ligeglad. Hun ved godt, at hun ikke er en vaskemaskine.

Det er STADIG opdrætteren, der skal bevise, at det er køberen, der har ødelagt hunden hvis opdrætteren mener at det er DET, der er sket.

Handlen er en tillidssag. Enten har opdrætter taget fejl af køber, -eller også har køber taget fejl af opdrætter.
Men det laver ikke om på, at de første 6 mdr. er hvalpen opdrætters ansvar.

Hunden KUNNE jo være født med en hjernesvulst, f.eks. Det ville hverken opdrætter eller køber kunne gøre for.
Men køber ville stadig have ret til at få sine penge tilbage.
Og det burde opdrætter altså vide.

Og, nej. Det ville være alt for dyrt i forhold til hundens pris at få den obduceret.