/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Reduceringstykke i TI-89
Fra : Bluenotes
Vist : 1675 gange
50 point
Dato : 15-09-07 16:48

Hej,

Jeg har en TI 89 lommeregner. Kan den udregne reduceringsstykker, og hvis ja hvordan?

Tak!!

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 15-09-07 18:41

Hvis du tænker på et stykke lignede dette:

2(3a-5b) + 6(-2a+b)*(a+b)

Så reducerer 89´eren automatisk hvis du skriver direkte af!

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 15-09-07 18:44

Hej
TI 89 kan uden problemer lave reduceringsstykker den kan stort set klare alle opgaver inde for matematikken.
Til at udføre reducering er der flere forskellige muligheder.
Men for det første hvis du bare skriver din ligning ind og trykker enter vil den normalt forkorte og eventuelt omskrive udtrykket. Hvis det ikke er nok er der en række andre kommandoer der kan bruges.
factor(det der skal reducerers)
expand(det der skal reduceres)

Kommandoerne ligger under F2(algebra).
Hvilket udtryk der skal bruges hvornår afhængere af hvordan dit udtryk er skrevet op til at starte med og hvad du ønsker at komme frem til. Så prøv dig frem.
Hvis de ikke virker så kom gerne med et reducerings eksempel.

Mvh

Bech

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 15-09-07 19:22

Tak for den gode hjælp. Jeg kan dog ikke få det til at virke helt. Et reduceringseksempel kunne være:

5x(x-y)-3y(y-x)

Accepteret svar
Fra : Bech_bb

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-07 01:35

Hej
Du skal huske gange tegnene ellers laver den fejl.
Her hvad ti 89 giver af svar til dit eksempel alt afhængig af hvilken kommando du bruger
5*x*(x-y)-3*y*(y-x) = (x-y)*(5*x+3*y)
expand(5*x*(x-y)-3*y*(y-x)) = 5*x²-2*x*y-3*y²
factor(5*x*(x-y)-3*y*(y-x)) = (x-y)*(5*x+3*y)

Som der ses gir factor og ingen kommando det samme i dette tilfælde så her er det nok expand du skal bruge.
Men husk gange tegnene ellers går det galt.

Mvh
Bech

Godkendelse af svar
Fra : Bluenotes

Dato : 16-09-07 09:13

Tak for svaret Bech_bb!