/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Højtaler til PC
Fra : Palmen
Vist : 635 gange
50 point
Dato : 15-09-07 15:10

Jeg har for nylig købt en god bærbar computer.

Nu synes jeg det kunne være sjovt, hvis jeg kunne koble et par gode højtallere til computeren.

Jeg overvejer disse højtallere

http://www.pricerunner.dk/pi/267-556116/PC-hoejtalere/Philips-SPA2300-2.1-Produkt-Info

Inden jeg køber dem, har jeg et par spg.:

Hvor god lyd kan jeg forvente af et par pc højtallere ?

Kan PC højtallere også kobles til et nyere tv ?

Ellers noget nyttig viden jeg bør vide inden jeg køber et par højtallere ?

Skulle nogen tilfældigvis have et par højtallere ala dem jeg overvejer ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-09-07 15:12

Du faå generelt ikke nogen HI-FI lyd af sådanne højttalere, men til alm baggrundslytning er de OK

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-09-07 15:13

Hvis TV har line out kan du sagtens sættem til her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 15:16

Citat
Hvor god lyd kan jeg forvente af et par pc højtallere ?

Som en transistorradio....

Citat
Kan PC højtallere også kobles til et nyere tv ?

Ja - hvis de alligevel skal smides ud

Citat
Ellers noget nyttig viden jeg bør vide inden jeg køber et par højtallere ?

Ikke nødvændigvis, men hvis du forventer et surroundanlæg med de højtalere - så er der nok en del du bør vide...

Citat
Skulle nogen tilfældigvis have et par højtallere ala dem jeg overvejer ?

Umiddelbart virker de dyre - så det tror jeg ikke....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-09-07 15:29

Til Refi:

Sikke et herlig weekend-humør du er i ;) Solen skinner - dejlig ikke ?

Du skriver at de virker dyre. Ja, det gør de måske i forhold til de billigste - men lyden skulle jo også gerne være bedre end de billigste. Og så dyre synes jeg heller ikke de er.

Da jeg efterspurgt nyttig viden vedr. højtallere var det viden om hvad man skulle være opmærksom på, hvis man ønskede nogle rigtig gode højtalere til en pc'er. Altså f.eks. hvilket dataindhold/funktioner mv. højtallerene bør have.

Og du skal ikke bilde mig ind at der ikke også er forskel på højtallere til en pc'er.

Og det gør heller ikke noget de koster ½ eller en hel plovmand ;)

Ser frem til nogle god saglige svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 15:35

Citat
Sikke et herlig weekend-humør du er i

Mit humør fejler skam ikke noget

Citat
Da jeg efterspurgt nyttig viden vedr. højtallere var det viden om hvad man skulle være opmærksom på, hvis man ønskede nogle rigtig gode højtalere til en pc'er. Altså f.eks. hvilket dataindhold/funktioner mv. højtallerene bør have.

På DEN SLAGS...

Bedøvende underordnet - de lyder alle ens....

Citat
Og det gør heller ikke noget de koster ½ eller en hel plovmand

Det ændrer desværre ikke meget på lyden....

Det er jo til en komputer - ikke et stereoanlæg - selvfølgelig er der forskel på et par til 100 kr et et til 500 - men de sidste er IKKE 400 mere værd....

Sådan er det bare....

Glem alle former for specifikationer på den slags - det ændrer ikke meget på lyden....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-09-07 15:45

@Refi

Jeg kan allerede sige, at mine ører ikke er enige med dig. En (tidl.) bekendt til mig havde altså en rimelig god lyd på de højtallere hun havde til sin pc'er - og en lyd der var væsentlig bedre end de højtallere der koster 100 kr. Og om det skulle koste 300 eller 400 er ikke så vigtig for mig.
------

Er der andre der har nogle input ?

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 15-09-07 15:46

Det afhænger helt af hvad du er interesseret i af betale for dem, og om du vil have en subwoofer med i... jeg kan varmt anbefale logitech z-2300, kan sagtens bruges til fjernsyn som et godt alternativ til den ringe lyd der ofte er i f.eks fladskærme.

Refi siger at det lyder som en transistorradio, det vil jeg nu ikke kalde det! ved godt det er en bærbar du skal bruge dem til, men ellers køb et lydkort ved siden af, så har du et anlæg der både kan spille en forsamling op og har god lyd!

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 15-09-07 15:50

Palmen har et par logitech z-2300 og et creative Creative X-Fi Xtreme Music, og det rykker virkelig, giver lige det sidste at købe et lydkort! Er alt for undervuderet, der er en verden til forskel i forhold til det der er onboard på bundkortet.
Så som du selv skrev er der forskel på computerhøjtalere, og kan sagtens opnå god lyd!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-09-07 15:51

Subwoofer er et must, hvis lyden skal blive bedst ved computerhøjttalere, og Logitech laver anstændige systemer. Det er der sikkert også andre der gør.
Glem alt om udgangseffekt o.l. i opgivelserne - brug i stedet dine ører og køb dem, der har bedst lyd (i dine ører) i forhold til prisen.

Evt. kunne du overveje et minianlæg med en linieindgang !

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 15-09-07 15:54

ikke helt enig jeg har nogle højtaler Creative GigaWorks T20 rigtig gode højtaler, men det kræver jo også en god lydkort.

Kan godt høre forskel på de billige og mine til 500 kr.

Men selvfølgelig ikke det samme som min surround anlæg.

Men det bedste er at smide en CD i din computer og spil musik med dine gamle og ny højtaler så vil du tydlig kunne høre forskel.

Kan jo også købe en kabel og køre den over sin surround anlæg

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 15-09-07 15:56

Der vil jo altid være en KÆMPE forskel på 2.1 og 5.1 højtalere det siger sig selv... Enten er det surround ellers er det ikke.. man kan ikke sammenligne de to

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 15-09-07 16:23

Du har allerede fået mange gode svar, jeg fornemmer du ønsker en god lyd,
det får du ikke for de penge, slet ikke med et onboard lydkort.

Du får hvad du betaler for, så enkelt er det, ikk?

Med et lydkort fra Crative samt højtalere af samme mærke,
kan jeg varmt anbefale, der er et stort udvalg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-07 18:11

PC højttalere er Non-Fi, dvs forvent under ingen omstændigheder at musik lyder godt. Ligeledes er absolut de fleste sæt beregnet for nærfelt. Dvs de er egentlig fine på 30 cm's afstand når du spiller spil, men vil dø af åndenød hvis du bruger at opnå noget realistisk sammen med TV'et. Meeeen, tv-højttalere er nok det eneste, der om muligt, er ringere end PC højttalere, så muligvis kan det da forbedre en anelse.

Selv bruger jeg Creative (billigt tilbudsskrammel), men knægten kan spille Quake og larme mere end det er rart. På arbejde kan jeg høre netradio, MED VÆSENTLIG BEDRE LYDKVALITET END EN TRANSISTOR, REFI. Men hifi bliver det ikke. Og at koble dem til TV'et gider jeg ikke engang at prøve. Der har jeg et langt mere seriøst up-set. Jeg har dog prøvet at installere et af de bedre 5.1 set - egentlig beregnet for pc, til et TV. Vi bruger udgangene på en HD optager og så over i sub'ben. Og det er langt bedre end de i TV'et indbyggede speakers, ikke mindst pga effekten fra subben. Men kun til "brag og ballade" film. Musik lyder forfærdentlig. Alle toner fra sub'ben er nogenlunde de samme - en såkaldt boom-box. Men til at lave brag i en krigsfilm er det skam ok.

Såehh forvent ikke kvalitet af et sæt der koster ligeså meget som et par meter kabel!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-07 18:48

Jeg købte de Philips højtalere som du ser nederst på side 33 i Bilka avisen: http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1153

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-09-07 18:49

Glemte helt at tilføje, at jeg er godt tilfreds med den lyd der er for så få penge

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-07 18:54

Klart ovn, uanset det med en "højtaler-mands øjne" er noget grusomt skrammel, er det bedre end det indbyggede. Utroligt de iøvrigt kan lave noget der alligevel virker for så få penge. Men Watt-tallene er som sædvanligt morsom læsning. Tror heller ikke det ene af mine Creative-sæt har være meget dyrere. Men det sprøjter sikkert også ud af samme kinesiske fabrik.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-07 00:01

Det er først nu at jeg ser på dit link Palmen, du har fundet nøjagtig de samme højtalere som jeg købte i Bilka for 229 kr. og hvis ikke dine krav er alt for høje, å er de såmænd meget gode

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-09-07 00:04

De omtalte højtalere kan kobles til alt som har en minijack udgang, mp3 afspiller, computer med mere, hvis ikke stikket passer så køb en omformer til

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 17-09-07 16:51

Tak for svaret o.v.n. Det er nogle udmærkede højtallere når man ønsker lidt musik til computerarbejdet eller ordentlig lyd på computerspillene.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-09-07 02:53

Nemlig tak for din accept af mit indlæg