/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Beskrivelse af korrespondancer!!!!!!
Fra : keano
Vist : 7976 gange
50 point
Dato : 02-02-03 11:50

1)Beskriv korrespondance B og dens virkemåde
2)Beskriv korrespondance C og dens virkemåde
3)Beskriv en koblingsskema
På forhånd tak

Hilsen Keano

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-02-03 12:13

1) B korrespondance har fase i begge kontakter , dette er en stor fordel , da man sparer en ledning hvis man vil have en stikkontakt ved begge omskiftere.
2) C korrespondance har både fase og nul i begge kontakter , dette er uhensigtsmæssigt , da risikoen for at lave en kortslutning er til stede hvis begge omskiftere bliver påvirket samtidigt.
3) Hvilken type koblingsskema?

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-02-03 12:24

Du kan godt glemme alt om type C.
Ikke nok med, at den er uhensígtsmæssig, som Fromsej skriver - den er direkte ulovlig, idet der kan komme fase skiftevis på bundkontakt og på gevind i en fatning, som dermed kan blive berøringsfarlig.

I type B er der fase i begge kontakter (og dermed nemt at lave en stillkontakt, som Fromsej skriver), dertil kommer en leder fra "P" til "P", og en leder fra hver kontakt til lampens bundkontakt.

Men se ellers lærebog for elektrikerlærlinge, hvis du vil se et koblingsskema - det er ikke til at tegne her på Kandu.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 02-02-03 12:47

>>ks9000 , undskyld , jeg glemte at påpege at "C" er ulovlig.*S*
Du må dog , så vidt jeg husker , gerne bruge den til svagstrøm , men det er meget uhensigtsmæssigt.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 02-02-03 16:42

Beskrivelse af de forskellige korrespondance kan ses her.

http://www.el-uddannelse.dk/fpi/pt/hft-0174.pdf

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-02-03 06:18

Som det er nævnt, er "C" ulovlig at bruge i normale el-installationer, men kan med fordel anvendes til svagstrøm.

MVH

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 03-02-03 16:20

Der er flere der skriver at "c" er ulovlig at bruge - det er ikke rigtig, den må gerne bruges hvor den er lavet, men den må ikke laves nu.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 03-02-03 16:23

>>Der er flere der skriver at "c" er ulovlig at bruge - det er ikke rigtig, den må gerne bruges hvor den er lavet<<
Det afhænger helt og fuldt af hvornår den er lavet.
Jeg kan ikke komme med et præcist årstal , men da jeg kom i lære i 1979 , var den ulovlig.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 03-02-03 17:03

Der er vel egentlig også det jeg skriver.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 03-02-03 17:27

Allerede i ca. 1960 var den ulovlig.

Da det er en korrespondance, der skal laves i år 2003, kan man godt glemme den.

At den på et tidspunkt var lovlig, er også fuldstænbdig ligegyldig, den er nemlig farlig i visse afbryder-stillinger, og det skulle være nok til at ændre de, der allerede måtte være lavet.

Accepteret svar
Fra : Fromsej

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-03 19:37

>>ks9000 , er du klar til et chok ?
Korrespondance type C er IKKE ulovlig i en husinstallation.
Jeg har spurgt på vores driftkontor , det er de samme mennesker der syner folks installationer ( 10% eftersyn ) der har svaret.
Den blev lovliggjort da LK kom med deres lampestikdåse , bl.a. ud fra den betragtning at stikproppen i denne kunne vendes på to måder.
Dette har jeg fra et af de mennesker der er mest inde i reglement og bekendtgørelse overhovedet.
Jeg burde måske lige tilføje at jeg arbejder ved Odense Energi , det tidligere Odense Kommunale Elforsyning.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 07-02-03 18:33

Hej Fromsej - du har sgu ret - det samme siger vores "10%-folk"

Men jeg vil stadig fastholde, at det er en usikker metode, når man ser på det sikkerhedsmæssige. Det er vi vel ikke uenige om.

Jeg kunne aldrig drømme om at gå på kompromis med sikkerheden, som elrådet tilsyneladende gør - tvunget af 'omstændighederne' (læs: kapitalistisk og politisk pression).

Men forresten, er det ikke lige så billigt at lave 'korrespondancen' med et relæ i stedet for?

//Knud

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 07-02-03 22:15

Jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at lave en "C".
Med hensyn til relæ , afhænger det vel af om du kun får brug for de to korr. afbrydere , hvis der skal krydsningsafbrydere ind i systemet er det meget billigere med et kiprelæ.*S*

Godkendelse af svar
Fra : keano

Dato : 02-06-03 12:38

Tak for svaret Fromsej.