/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Faktura regler?
Fra : jomfruane
Vist : 2425 gange
200 point
Dato : 14-09-07 09:24

hej jeg har modtaget en faktura for 18 vare købt på QXL.

Jeg har al mulig grund til at tro at sælger er storfupper af format.

Derfor har jeg brug for at vide om det er lovligt at skrive
antal 1 stk når det reelt drejer sig om 18?

Skal der ikke også stå specifikt hvilken vare der er tale om?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 210 point
Dato : 14-09-07 09:35

De eneste formkrav for fakturaer der findes (mig bekendt) er Skats regler for fakturaer fra momsregistrerede danske firmaer. Disse fakturaer skal bl.a. indeholde
"varen eller ydelsens art, mængde og pris" - se fx http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=137970&vID=201067&i=38, men kravet findes også i 'Momsvejledningen'.

Er der tale om for-fakturering (du betaler fakturaen først, derefter får du varen), så ville jeg da bare bede leverandøren specificere hvad fakturaen omfatter. No big fuss.

Når det er sagt, så ville jeg ikke ALENE ud fra at de skrev '1 stk' turde sige at firmaet er et fup-firma. Det kan være de bare har et lidt primitivt fakturasystem. Det kan da osse være de ER ude på at fuppe dig. Det ved man aldrig. Er det mange penge? Har du søgt referencer på firmaet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 09:51

Citat
Jeg har al mulig grund til at tro at sælger er storfupper af format.

Hvilke grunde ????????

Citat
om det er lovligt at skrive
antal 1 stk når det reelt drejer sig om 18?

Ja - hvis der er 18 i kassen og de "kun" sælges kassevis

Du må lige specificere lidt mere hvad det hele drejer sig om....

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 14-09-07 09:53

hej. handler selv en del på qxl, når der står en vare, har du også kun budt på en vare, og selvfølgelig skal de skrive hvilken varer det drejer sig om. hvis du mener der er gjort noget galt, kan du anmelde det til qxl, hvis de så vudere at der er noget uldent ved den handel, kan de lukke vedkomnes konto. mvh lianes.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 10:00

Tak for svarene, QXL anbefaler politianmeldelse, selv har jeg kontaktet skat, da jeg først slet ingen faktura fik.

Jeg skulle bare lige bruge svar på om den eftersendte "faktura" (med ekseptionelt lavt nummer, i forhold til de tusinder af solgte vare på qxl) var lovlig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 10:02

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 10:14

jep.
Nu bliver jeg anklaget for injurier, så jeg må hellere lade være med at skrive sælgers navn her, men sælger lader til at være en privatperson der bor i Sverige - blot er der tale om et firma i Brøndby, med dansk konto nummer.

Det drejer sig om fem auktioner, hvor jeg får tilsendt varer der i bedste fald ligner dem på billederne og nogle er forkerte.

Sælger ønsker jeg skal holde mig til loven og tilbagesende nogle af varene før jeg evt kan få pengene tilbage eller vi kan finde en anden løsning... måske... Men jeg tror sørme lige jeg venter til jeg har et bevis på at jeg faktisk har købt og betalt nogle vare.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 14-09-07 12:39

Man kan godt bo i udlandet og være indehaver af en virksomhed i Danmark. Dem er der rigtigt mange af.

Et lavt fakturanr., ja - det betyder ikke at der er noget galt, måske blot et nyt regnskabsår.

Men hvad med et CVRnr, det skal jo altid fremgå af en faktura.

Og så synes jeg da, at du skal udbede dig en udspecificeret faktura, særligt da effekterne kun ligner dem på billederne eller er helt forkerte. Det kan jo være vanskeligt at dokumentere, hvis man bare har betalt for "18 ting", som jo kan være alt mellem himmel og jord. Noget SKAT nok også vil / bør interessere sig for, da det er utroligt vanskeligt at gøre varelager og lign. op med blot angivelse af antal ting.

Det fine ved, at din leverandør i Sverige er, at det svenske og det danske skattevæsen arbejder helt utroligt godt sammen - de har ligefrem adgang direkte til hinandens EDB.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 13:08

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-09-07 13:25

jeg kunne meget præcist klippe følgende ud af det foreslåede link, hvori det klart fremgår at leverencens "art" skal udspecificeres:

Hvis fakturabeløbet inkl. moms er under 750 kr., kan du udstede en forenklet faktura med følgende oplysninger:

Sælgerens navn og momsnummer
Udstedelsesdato (fakturadato)
Leverancens art
Momsbeløbets størrelse. Momsbeløbet kan dog angives ved at anføre, at momsen udgør 20 procent af det samlede beløb.
En virksomhed, der udelukkende eller overvejende sælger til private forbrugere, skal udstede en forenklet faktura.

Mere end 24000varer solgt på qxl i et privat navn i sverige.
I virkeligheden drejer det sig om et firma i brøndby som kun har solgt små 2000varer i alt?
Når man søger på firmanavnet viser der sig en virksomhed der med egen ord er

En international outsourcing virksomhed med bred varietet. Fra enkeltstående leverancer, kontinuerlige produktionsartikler til konsumentartikler.

mon de selv ved at de sælger varer på qxl?