/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Video overvågning
Fra : ram2
Vist : 2818 gange
100 point
Dato : 02-02-03 01:01

Er det tilladt at opsætte videokamera ved en hoveddør i en opgang i en udlejnings etageejendom.

På 4 etage med to hoveddøre er der over hø. hoveddør opsat et video kamera, som formentlig dækker den repos, der hører til de 2 lejligheder.
Vi har diskuteret om dette er lovligt. Hvis ikke, ønskes gerne en henvisning til gældende lovtekst.

Hvis specielle omstændigheder skulle kunne lovliggøre dette, hvad er så disse?

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 01:58

tjjooo, hvis der er udtrykkeligt skiltet med at her er vidioovervågning

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 01:59

hmmm, jeg er træt, jeg mener selvfølgelig videoovervågning

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-02-03 02:02

Melander.
Vil det sige, at det generelt er tilladt, når blot der er skiltet?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-02-03 02:23

på sin vis, det må bla. ikke være krænkende på nogen, altså ikke noget med at overvåge inde på et toilet, eller andet privat.
Men et kamera ved en indgang, og tydelig skiltning, er fuldt lovligt. Men kameraet må kun dække indgangen, og ikke andet, da det ellers er privat overvågning. Det er i orden at se hvem der kommer og går i ens bygning, men ikke hvem der forbi.

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-03 07:23

På denne side :http://www.logir.fo/foldb/lov/1982/0000278.htm vil man kunne læse i §1 at privat videoovervågning generelt ikke er tilladt. Dog må man efter §2 stk. 2 videoovervåge egne indgange, men så må det IKKE optages på bånd og denne type overvågning skal der ikke skiltes om jvnf. §3 stk. 2

Mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-02-03 10:48

Hej Ram,

eh... jeg kender ikke lige lovgivingen omkring Video-overvågning... men jeg glemmer aldrig den oplevelse jeg havde for et par år siden da jeg sku' til London med VUC i vinterferien...

for det første så jeg filmen "Enemy of the State" i Biografen på Færgen... total videoovervågning så det gør noget... og så er det lidt svært ikke at få paranoia når man ankommer til London efter at ha' set den film... der er mere eller mindre Videokamera'er over det hele... næsten på hvert eneste gadehjørne... jeg tror ikke jeg havde lagt mærke til det på samme måde hvis jeg ikke havde set "Enemy of the state" med Will Smith...

men heldigvis er det da ikke så galt herhjemme endnu... men jeg synes det er noget vildt... både private huse med videokameraer... erhvervsbygninger... og jeg ved næsten ikke hvad havde sat de dimser op... de 2 første dage i London følte jeg mere eller mindre hele tiden en prikken i nakken, og at der var nogen der stirrede på en hele tiden...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 02-02-03 14:43

Tak for svaret kanjegik.
Det kan vel ikke siges mere præcist, end der står i lovteksten.
Historien bag spørgsmålet er, at en ven til mig har ekstrajob med trappevask, og på 4. sal i en udlejningsejendom er der ved en af dørene monteret et kamera. Det irriterer ham lidt, og vi kom derfor til at tale om det lovlige i opsættelsen at et sådan.

Men ud fra kanjegik og lovteksten skulle det ikke være ulovligt, hvis man forudsætter, at reposen ved den overvågede dør, er et område der kan betragtes som værende hans, og dermed råder over, i kraft lejeaftalen. Det er jo netop alm. at indregne repos på trappe i bruttoarealet man lejer.

Strarup - Jeg har et meget ambivalent forhold til den mere og mere udbredte overvågning, og at det føles som begyndelsen til det totale overvågningssamfund. Alligevel kan jeg godt forstå, at man er fristet til at opstille disse foranstaltninger, hvis de kan forhindre indbrud mv.

mvh.
Ram2