/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC finder ikke alle RAM
Fra : sion
Vist : 691 gange
300 point
Dato : 13-09-07 12:56

Jeg har sammensat en desktop pc af en ældre HD og ældre diskdrev samt følgende nye komponenter:

- MSI Mainboard (PM8M3-V)
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=234&maincat_no=1

- 2x256 MB Kingston ValueRAM - 256MB 333MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM (KVR333X64C25/256)
http://www.valueram.com/desktop/memory.asp
http://www.valueram.com/datasheets/KVR333X64C25_256.pdf

- Intel® Celeron® D processor 355+ - 3.33GHz 533MHzFSB 256KB L2

Mit problem er, at computeren kun finder 192 MB RAM ( + 64 MB onboard grafik, vil jeg tro). Det er både i BIOS og Windows XP. BIOS er fuldt opdateret vha. LIVE UPDATE 3 på ovenstående MSI-hjemmeside.
Det sker uanset, om jeg sætter én eller begge RAM-blokke i, og jeg har tilmed prøvet at sætte 1GB Kingston ValueRAM (KVR400X64C3A/1G) i også. Altsammen uden held.

Hvad er der galt, og hvad kan jeg gøre?

Simon

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-07 16:41

den ene ram slot er måske defekt. Pprøv at smide enten i den ene eller i den anden for at se om den vises korrekt. For det er jo ikke stikbenene der skal aftørres

Kommentar
Fra : sion

Dato : 13-09-07 17:40

Jeg har, som jeg også skriver, prøvet at sætte både én og to RAM-blokke i, og jeg har også prøvet hver RAM-slot hver for sig. Uanset hvad jeg gør, vises kun 192 MB RAM.

Kan det være noget, der skal konfigureres i BIOS?

Simon

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-07 19:08

Jamen i de 2 ramslots der er i skal du prøve både den ene og den anden med kun en blok i ad gangen. Du har sikkert gjort dette, men det fremgår ikke helt.

Hvad med en opdatering af bios med liveupdate som er på motherboardet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-07 19:10

her kan du se hvilke ramtyper motherboardet er testet med.

http://global.msi.com.tw/uploads/test_report/TR10_234.pdf

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-09-07 20:36

PC'er er meget forskellige, det sammen er mange RAM blokke.
Nogle PC'er vil have RAM'erne i en bestemt rækkefølge for at kunne se dem alle.
Mange skal type og hastighed være den samme.
Ældre maskiners BIOS har en begrænsning for hvor meget RAM den kan styre.

Måske er du ramlet mod loftet her?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 24-09-07 12:58

Undskyld, jeg har været fraværende så længe...

Jeg har hørt om det loft, du taler om her, severino. Men jeg ved ikke så meget om det.

Jeg har dog sørget for at anskaffe to fuldstændig ens ramblokke, og jeg forhørte mig desuden ved forhandleren, om mainboard og ram skulle kunne arbejde sammen (og det bekræftede de, at de skulle kunne). Derfor undrer det mig, at det ikke fungerer.

Vil der være noget i vejen for, at jeg bytter de to små ramblokke ud med én større ramblok? Jeg tænker på, om "loftet" er max antal MB eller max antal ramblokke?

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 24-09-07 13:21

Hov... jeg har jo helt glemt at skrive det aller vigtigste...

Den 1 GB ramblok, jeg prøvede at sætte i, viste sig at være en 256 MB. Der var åbenbart blevet sat en forkert etiket på emballagen, mens der på etiketten på selve ramblokken stod det rigtige - dét har jeg bare først opdaget forleden.

Det forklarer jo så, hvorfor der kun blev fundet 192 MB (+ 64 MB shared), når den falske 1 GB ram blev sat i.

Det tyder altså på, at det problemet "kun" er, at der ikke kan være ram i begge ramslots på én gang. Men det er nu også et irriterende problem...

Simon