/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
guldring
Fra : kazi
Vist : 7018 gange
100 point
Dato : 13-09-07 11:05

købte forleden en guldring af en ven, i ringen er der et stempel hvor der sår HB HB. har kigget lidt på google men fandt ik noget,

nogen der kan svare mig på hva "HB HB" stempel i en guldring kan være for??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 13-09-07 11:18

Hans Børgesen - Holger Brun....

Det kan betyde hvad som helst og har ikke noget med "guldet" at gøre...

Citat
24 karat, finguld stemples 999,9 promille, det anses ikke for teknisk muligt at fremstille finguld 1000 0/00 rent. Anvendes ikke til smykkefremstilling da det ulegeret er for blødt.

18 karat, stemples 750, er i Danmark normalt den fineste guldlegering der anvendes til smykkefremstilling.
18K indeholder 750 0/00 finguld og 250 0/00 legeringsmateriale ( sølv, kobber m.fl.).

14 karat stemples 585, er i Danmark den mest almindelige anvendte guldlegering til smykkefremstilling.
14K indeholder 585 0/00 finguld og 415 0/00 legeringsmateriale.

8 karat, stemples 333, i Danmark den tarveligste guldlegering der anvendes til smykkefremstilling, tidligere måtte det ikke stemples som guld, idet det indeholdte mere legeringsmateriale end finguld.
8K indeholder 333 0/00 finguld og 664 0/00 legeringsmateriale

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-07 11:36

Min datter har lige været hos guldsmeden fordi hun havde en ring hvori der stod HS, så vidt jeg husker var det initialerne på personen der havde designet ringen, men ellers så gør som min datter

Godkendelse af svar
Fra : kazi

Dato : 13-09-07 12:23

Tak for svarene, det var en stor hjælp ;)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 12:27

Selv tak....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-07 13:17

Hvis en "guldting" ikke er stemplet med de gængse tal for hvor mange karat det består af.......ja så er det pr. definition ikke guld, før nærmere undersøgelser fastslår ægthed og lødighed.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 13-09-07 21:29

Det er et " mesterstempel" der fortæller hvem der har lavet ringen.

Du kan finde navnet på www.force.dk
Er det ikke registreret der, så må smykket ikke sælges i Danmark.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 21:51

Det kan jo være købt i Afghanistan - da der tilsyneladende ikke er guldstempel i.....

Så det er nok ikke dansk...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-07 00:45

Citat
Det kan jo være købt i Afghanistan - da der tilsyneladende ikke er guldstempel i.....

Hvorfor tror du ikke der er guldstempel i hvis det er fra Afghanistan......det bruges skam også der

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-07 08:44

Citat
det bruges skam også der

Ja - det bruges mange steder.....

Der er bare engen garanti for for det er ægte mange steder i verden.....

De kan selv - bare spørg turisterne