/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tv kabel
Fra : eltigro
Vist : 736 gange
200 point
Dato : 12-09-07 22:56

hej
jeg skal trække mit tv signal fra en bygning til en anden. Pga. ledningens gang og nedgravning, ville det være smartest hvis jeg kunne klippe antenneledningen over og sætte en eller anden fordeler i der kan sende i to retninger og så sætte den nye og den gamle ledning i.

Er det muligt?

Mister jeg kvaliteten af signalet (kabeltv).

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 12-09-07 23:06

En god 2-fordeler "taber" du så vidt jeg husker et eller andet sted imellem 3 og 4 db i, det skulle ikke være et problem med kabeltv - medmindre du har sat flere fordelere efter hinanden. Hvis det alligevel bliver et problem må du ud og investere i en antenneforstærker med 2 udgange

Når du køber antennekabel - så husk at gøre opmærksom på at det skal graves ned - almindelig antennekabel kan ikke tåle at være nedgravet i længere tid. Det almindelige kabel er hvidt eller gråt, men det der kan graves ned er lidt kraftigere og stivere - og sort.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-09-07 23:12

En 2 fordeler kaldes også en splitter, ellers er spørgsmålet besvaret som det skal, lige efter bogen
Stig
Radio og TV uddannet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-09-07 07:11

Det kommer lidt an på om hvor mange TV du sætter på extra, hvem er din antennesignal leverandør, hvordan er signalet nu osv.
Nogle gange kan det sagtens lade sig gøre uden at skulle lave extra ting.
Andre gange er det nødvendigt at sætte en extra antenneforstærker op. Lad være med at bruge nogle af de helt billige, fra feks. "Harald skrot", de er ikke meget bevendt !!.

Jeg får signal fra Stofa, og her kan man feks. ikke sætte 3 TV'er til, uden at signalet bliver elendigt.

MVH

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 13-09-07 10:29

Hej

Havde for et stykke tid siden besøg af en teknikker fra TDC kabel tv, da vi skulle bygge huset om. Jeg forhørte mig om muligheden for at fordele signalet til alle rum (8 fjernsyn i alt). Det eneste der skulle bruges var en fordeler, med vigtigst af alt var, at konnektorerne er monteret rigtigt, 1 enkelt tråd fra skærmen der får forbindelse med den inderste kerne vil ødelægge signalet. Hos TDC er en antenneforstærker ikke nødvendig, da signalet bliver sendt ud med så høj kraft. Flimrer skærmen, er det altså et monteringsproblem.

Sætter man en forstærker på et allerede dårligt signal, forstærkes det dårlige signal, og dette løser ikke noget problem..

Jeg har samlet alle 8 fjernsyn i en 1 til 8 fordeler uden forstærker og billedet er perfekt på alle skærme. Der er trukket i alt 180 meter kabel.

Håber du får svar på dit spørgsmål...