/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
chip
Fra : Hvidtiger01
Vist : 572 gange
50 point
Dato : 12-09-07 20:21

Jeg har fået en chipsensor til builen som skulle gøre, at den yder lidt mere. Ikke meget, men lidt har også ret!.. Der står der at man skal sætte den til engine coolant temp sensor. Men læser man det hele igennem skal den åbenbart sættes ind i stikket istedet for det stik den sad i på motoren.. For mig virker det helt hen i vejret.. Så har den jo ingen kontakt med motoren længere og hvordan kan den så vide hvor varm vandet er og hvornår den skal køle osv??? eller er det bare mig der ikke har forstået den rigtig?? Måske nogle der ved hvordan man sætter sådan en chip (sensor) i.. Det er sådan en lille firkantet box med to tråde som stikker ud, hvilket er dem som skal ind i stikket i bilen..

Mvh hvidtiger

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 20:52

Aner det ikke....!

Men nu du er her: Kan du ikke gå ind på dit andet spørgsmål, og hjælpe os videre, inden det går helt op i hat og briller...???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 21:02

Citat
Jeg har fået en chipsensor

Sæt den op på væggen - den gør ingen gavn i bilen....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-09-07 21:40

... Griner for vildt.....

Du er i det mindste ærlig Refi!... ...

Men for at forholde os til spørgsmålet, lyder det så ikke underligt den måde den skal sættes til? Der sidder jo et tobenet stik i sensoren på motoren. Det skal man koble fra og så stikke den nye sensorboks ind i det stik man lige har taget ud. Jeg ville da mene at det er opskriften på en overophedet mortor i løbet af ingen tid, for hvis man piller den ud af den rigtige sensor har den jo ingen forbindelse til sensoren i motoren længere og ved ikke hvor varmt den er. Der står nemlig også at stikket ikke skal i igen efter man har forbundet den med den nye sensor.. Hmmmm...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : slander

Dato : 12-09-07 21:42

Teoretisk får du måske lidt flere kræfter ved hjælp af den "chip", den gør at bilens elektronik tror at motoren er kold og giver dermed en federe blanding (mere benzin).

og de modeller sam jeg kender til sættes mellem føleren og kablet.

Og at kalde den ern "chip" er lidt synd, det er kun en modstand.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-09-07 21:57

ja for kigger jeg på billedet hvor de har monteret den på en eller anden bil, kan jeg se at chippen sidder i et stik som sidder ved lufindtaget. Der sidder en eller anden boks ved det filter hvor der er et stik. Det gør der også på min bil, så mon den skal sidde der istedet for i stikket til kølervæske sensoren... De kalder det sted for Inlet air temp sensor (IAT)... Men jeg ved ikke om min bil har det. Det er en lille ford ka fra 1998!... Har kigget i Haynes bogen og der hedder det noget andet, men mon det er det samme??

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-09-07 22:32

Nu har jeg været ude og kigge på hvad den hedder som sidder det samme sted på min bil.. Den hedder mass air flow meter. Men er det bare et andet udtryk for Inlet temp air sensor (IAT), for de sidder samme sted?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 22:35

Hvad er det for en chip....

Hvor har du købt den....

Så kunne det være man kunne danne sig et billede af hvad den overhovedet skulle gøre godt for.....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 13-09-07 00:28

Hæng den op på væggen, der gør den ingen skade.
Det er det bedste råd du har fået.

Det er kun for at fuppe folk at man slger den skags dimser til biler. I bedste fald, gør de ingen skade ud over at øge brændstofforbrug og forurening. Men jeg er bange for at din også kan ødelægge katalysator, og måske også motoren på langt sigt.

Inlet temperature og mass flow sensore er vigtige målere for computeren for at den kan dosere lige den optimale mængde benzin, der fårmotoren til at gå bedst muligt.

Hvis du piller ved disse dele, kan det i beste fald ske at computerstyringen går på et nødprogram, så den alligel kører, men med større forbrug og mere forurening. Alternativt kører den ustabilt eller slet ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 13-09-07 07:23

Tak for svaret transor.