/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Pige 5 år med bumser
Fra : Schou01
Vist : 7385 gange
100 point
Dato : 12-09-07 20:09

Hej

Min datter på 5 år er begyndt at få små sorte bumser på kinderne.

Dette er jeg utrolig ked af, men ved ikke helt hvad jeg kan gøre ved det. Er der nogen der har nogen erfaringer med dette?

Hun er ikke tyk og spiser masser af frugt, men får fredags slik.

hilsen

Schou01

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 21:09

Hudpleje...!?

Jeg tvivler på, at det hænger sammen med maden.

"Men børn er jo også en slags mennesker - bare mindre" - og hos unge og voksne er der jo også nogen, der får flere bumser m.v. end andre.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 12-09-07 21:18

Tal med din læge om det.

Bumser plerer da ikke at være sorte.

Måske er det små "skønhedspletter" , men det kan lægen fortælle dig.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 21:25

Det er måske lidt voldsomt, men der er noget her:

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=19&article=2384&kat=Hudproblemer

--> k1975 Du har ret om det med ikke-sorte bumser, men hudorme plejer at være sorte...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-09-07 21:32

Ja spørg lægen inden du begynder med de forskellige husråd. det er ikke normalt med bumser i 5 årsalderen. Det er det vel først omkring puberteten.
Gå til lægen, han kan måske finde grunden til det.

Kommentar
Fra : Schou01

Dato : 12-09-07 21:40

Ja, hun har hudorme - vi kalder dem bare for bumser.
Jeg spurgte lægen ved hendes 5 års undersøgelse og svaret var "ja, det er der mange der har".

Øhh, det kunne jeg selvfølgelig ikke bruge til så meget. Men fik ikke spurgt så meget mere.

Hudpleje - tja ikke andet end almindelig badning. Har ikke overvejet at en 5 årig skal have speciel hudpleje. Hmmm, det må jeg lige tænke mere over.

Schou01

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 12-09-07 21:54

Hudorme til et barn på 5 år, det har jeg ikke oplevet.

Jeg synes du skulle tale med lægen igen.

Men de sorte "bumser" hvilken størrelse har de ?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 21:59

Der findes udmærkede produkter til formålet - både hos Matas, på apoteket og ikke at glemme de berømte fra reklamerne...

Og når lægen har set på pigen, så er der heldigvis ingen grund til bekymring, vel? Og så er der desværre nogen, der er plaget mere af de end andre. Også hos de små mennesker.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 12-09-07 22:07

Du bør få en henvisning til en hudlæge.

Hvis det er hudorme, så er det ikke alt det voksne kan tåle af diverse midler, som en 5 årig også kan tåle.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-09-07 22:12

Selvfølgelig skal det være mildt - men det ved de skam også på apoteket og i Matas!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-07 23:34

De små sorte "hudorme", det er fedtstoffer og talg som udskilles naturligt fra huden og udefra kommende snavs som hober sig op i hudens porer.

Det har ikke noget med bumser at gøre,

Du kan købe en lille dims på apotek eller hos materialist til at trykke hudormene ud med....undgå at klemme dem ud da det beskadiger vævet.

Og så et par gange om dagen, vask med en mild sæbe og sørg for at ingen sæberester er tilbage.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-07 01:02

Måske kan de "omvendte sprøjter" bruges, det er en slags SUGER, som bruges med "håndkraft"
mvh
DkwM237

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-07 08:40

Mine teen-agere har brugt en blanding af:

alm. gær blandet til en grød med citronsaft, smurt det på "udsatte" steder, ladet det sidde ca 15 min. vasket det af igen, og brugt en fugtighedscreme, denne behandling blev brugt et par gange om
ugen, og virkede perfekt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 10:50

Man kan også bare nøjes med at leve med dem - for de er jo harmløse...

Det kan jo mærkes, uanset om man klemmer eller suger dem ud - og hvor sjovt er det, når man bare er 5 år og ikke generes af dem? For det er vel ikke pigen, der har et "problem" med dem???

Og vil forældrene så stadig gerne af med de små sorte bæster, så få fat i en mild hudpleje - og gør det hele til en mor/datter-ting, i stedet for at blæse det op i en størrelse, som det ikke er berettiget til. Så scores der nok endda plus-point for det. Og point er vi jo så glade for herinde, ikk'...!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 11:49

Og så lige den grove.....

Da barnet "kun" er 5 år er I vel til stede eller "hjælper" med vask....

Er I for blødsødne ??

For "dårlig" vask... ????

Vand og sæbe gør store undere som "forebyggende" middel....

Alle mulige "voksne" rensemidler - Forget it.....

Vand og en god mild børnesæbe.....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 12:00

--> refi - DU har da vist aldrig været særlig plaget af bumser og hudorme, hva'...!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-07 12:18

Nej...

Jeg blev vasket som barn

Mener jeg

Da jeg selv "kunne" bled der i starten nok "snydt" lidt.....

Noget andet da "pigerne" kom ind i billedet

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-09-07 12:24

Som Ysseven så fint beskriver hvem er det lige der har et problem Barnet eller den voksne, hvorfor skal det stakkels barn have trukket ned over hovedet at hun er grim fordi hun har et par hudorme som hun levede lykkeligt med indtil der var en voksen der fik øje på det.

Hvorfor skal et barn på 5 leve op til nogle voksne skønhedsidealer ?

I har fået at vide af lægen at det ikke er noget alvorligt så giv dog barnet lov til at være barn. At have en sygelig indstilling til skønhedsidealer skal hun nok snart nok finde hun af, du behøver ikke at skubbe på udviklingen.

VH

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-07 12:48

Jeg giver dig ret Thomas.Haugaard.

Bl. a. set ud fra den betragtning, at det er vi voksne der - jeg kalder det gerne "programmere" andre kalder det "opdrager", vores børn til at være et billede af os selv, uanset om det er godt eller dårligt. - Og meget af det er faktisk så dårligt, så vi på den ene og den anden måde får et dårligt liv ved sådan noget som:
Jeg er OK og du er IKKE OK.
eller også: Jeg er OK og du er IKKE OK.

eller også:

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-09-07 12:51

Det er ret vigtigt at børn ikke er perfekte og heller ikke skal være det.
At hænge sig i om huden er ren, er direkte skadeligt - ligegyldigt barnets alder.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-07 12:54

Hov der gik noget galt i ovenstående. - Så her skulle det rigtige komme:

Jeg giver dig ret Thomas.Haugaard.

Bl. a. set ud fra den betragtning, at det er vi voksne der:

- - - Jeg kalder det gerne "programmere" andre kalder det "opdrager", vores børn
til at være et billede af os selv, uanset om det er godt eller dårligt.
- Og meget af det er faktisk så dårligt, så vi på den ene og den anden måde
får et dårligt liv ved sådan noget som følgende "Programmer":

Jeg er OK og du er IKKE OK.
eller også: Jeg er IKKE OK og du er IKKE OK.
eller også: Jeg er IKKE OK og du erOK.

I modsætning til dem der bliver "programmeret til:
Jeg er OK og du er OK.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-07 18:20

--> Thomas.Haugaard: Jeg sagde da ikke, at den lille pige er grim...!?

Men jeg mener nok, at bekymringen er lidt forfejlet - især når hun netop har været hos lægen, og fået et "Alt er OK" med hjem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-07 18:59

Alt efter hvordan huden ser ud, ville jeg hvis det er meget synligt, gøre noget ved det.

Behandlingen med gær og citron er ikke nogen voldsom behandling, men det kan mopperiet fra andre børn blive - alt igen hvordan huden ser ud -

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-09-07 19:44

EN AF VORES BEKENDTE HAVDE HAFT BUMSER/FILIPENSER/HUDORME HELE SIT LIV, DA DER VAR EN, SOM MENTE HAN MANGLEDE D VITAMINER.

EFTER CA 3 MÅNEDER VAR DET HELE VÆK, OG HAN HAR IKKE HAFT DEM SIDEN.

DET ER IKKE SIKKERT DET HJÆLPER PÅ DIN DATTER, MEN DET VAR MÅSKE VÆRD AT PRØVE.

MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : Schou01

Dato : 16-09-07 19:10

Tak for svaret dova.