/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændrør, Renault 19
Fra : pims
Vist : 968 gange
200 point
Dato : 12-09-07 20:01

Hej, alle sammen.
Min Reault 19 1,4 fra '89 er begyndt at gå dårligt, det er især når jeg giver gas, at den hugger eller går på tre cylindere og tomgangen er til tider ujævn eller ikke eksisterende. Jeg har derefter tjekket tændrørene, de har siddet et års tid. De er lidt mørke nede på kanten af porcelænet og på to af dem, er porcelænet flækket. Mit spørgsmål lyder: Kan problemet løses ved at skifte tændrørene eller er der en fejl i tændingen, som er årsag til de dårlige tændrør? På forhånd tak, Pims

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 20:21

Du kan på vedhæftede link se om dit tændrør har den rette farve, hvis ikke skal du justere varmetallet op eller ned. Det er viktigt for en god og økonomisk drift.
http://www.tenere.dk/Artikler/t%C3%A6ndr%C3%B8r/t%C3%A6ndr%C3%B8r.htm

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-09-07 21:53

Revnede tændrør kan være tegn på manglende kompression, og med bilens alder taget i betragtning, ville jeg lige fået taget en kompressionstest inden jeg postede for mange penge i den.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-09-07 21:54

Hvor langt har den kørt?

Kommentar
Fra : pims

Dato : 12-09-07 22:58

Snedig, det er jo lige det...430000 km og den skal snart skrottes.
Men min anden bil venter på en gearkasse, så den skal lige holde lidt endnu.
Mvh. Pims

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 200 point
Dato : 13-09-07 04:36

Det kan den måske også, men det koster lidt tændrør. Hacde selv en gamle kasse, der til sidst ikke kørte specielt langt på tændrørene. Skiftede bare det der revnede (cylinder fire). Og så var der til fire skift i en pakke. Og bilen fortalte jo tydeligt det var galt - alt hakkeriet. Men lad være at købte de gode. Mekanikeren kan lave sådan en kompressionstest på et kvarter, hvis du vil have vished.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 13-09-07 04:38

Men 4300000 og 18 år for en 1,4'er. Så trænger den sgu også snart til hvile.

Godkendelse af svar
Fra : pims

Dato : 13-09-07 23:10

Tak for svaret Snedig. Den fik 4 nye tændrør, og så kørte den fint igen.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-09-07 23:10

Også tak til dig, stilkene