/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hardisk forsvunnet wxp he.
Fra : rsnilsen
Vist : 474 gange
300 point
Dato : 01-02-03 21:48

Ga
Hvor ble hard-disken av.
Etter å indstallere avg antivirus var min hd plutselig vekk, i første omgang fikk jeg bios til å auto-detekte den, men ved oppstart av windows var den ikke tilstede, jeg gikk tilbage til bios, og nå var det ikke mulig å få den detektet, noen med en god løsning.
dette er naturligvis den disk hvor alle mine data ligger.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 01-02-03 23:06

ga
Nej den var ikke god nok, av en eller annen forunderlig årsak dukket disken plutselig opp igjen med alle data. Hvordan dette kan indtreffe er en gåde. Undskyld, men hvorfor skulle jeg ikke gå ind i bios???
Nilsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-02-03 23:52

Hej Nilsen,

jeg har for et par år siden også oplevet dette fænomen... hvor harddisken lige pludselig var forsvundet... og gik mere eller mindre i panik... og slukkede simplehen computeren, bandede og svovlede... og efter et stykke tid gik jeg ind og tændte for den igen for at undersøge den... og så var harddisken tilbage igen... det oplevede jeg nogle gange... hvor jeg så derefter bare slukkede computeren... lod den være slukket lidt og så tænde for den igen...

mit problem viste sig at være mit ECS bundkort med SiS chipset... og dens SiS IDE controller der var noget galt med... jeg ved så ikke om det samme gør sig gældende i dit tilfælde... jeg vil dog ikke foreslå dig at formatere harddisken... idet du så ska' igang med en datarednings aktion... og såvidt jeg husker har du næsten lige været igang med det...

forresten var det en Fat32 eller en NTFS partition du havde data'erne liggende på som du ikke ku' komme i kontakt med dengang?

men tillykke med at du har fundet harddisken igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-02-03 23:55

hej igen...

glemte lige at tilføje, at nogle gange ka' det også være IDE kablet det er galt med... men hvis du ikke har vendt, drejet eller pillet ved det vil jeg nu ikke tro det er det der har været galt med den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 02-02-03 00:28

gdi
Ja, hva som egentlig er galt her er et mysterium, tror du det kan være antivirusprogrammet som har lavet problemet.?, har ikke pillet med noe som helst, ikke engang åpnet computeren, så det er ikke dårlig kontakt. Jeg tror heller ikke det er noe galt med hd, da den er omtrent ny.
Vel jeg venter litt med å give poengene.
By the way, jeg har fat32, jeg har hatt fordømt mange problemer siden jeg gikk over til wxp, formatering reindstalleringer div. ganger, i tillegg problemer med indstallering av ny hardware/software etc. Computeren har også frosset flere gange, så hva man tjener på å gå over til wxp har jeg ikke riktig forstått ennu. Men det kommer muligens.
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 02-02-03 03:10

Jeg tro nogen har stjålet den!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-03 08:27

Det var mig der tog den!!!

prøv med et andet ide kable,den skal være der i bios.Men under win98 son du køre har jeg
selv være ude for at en cdrom forsvindt,så måske skal du indstallere win98 onen på win98
sig ja til at gemme den gamle win98 når den tilføjer en ny,for en sikkerheds skyld.Men det
er jo nok anti der har "sjålet den".
så put win98 cdrom idrevet mest windows køre og gå blot igang...kør Indstall. fra cdromem

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 300 point
Dato : 02-02-03 11:15

Hej Nilsen,

det er svært at sige det ka' være en del forskellige ting der gør det... nu ved jeg ikke lige hvilket bundkort samt chipset du har...

hvis du ikke ved præcist hvilket bundkort du har, eller hvilket chipset, ka' du downloade "BIOS Wizard" fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så vil den kreere "bwz.txt"... du ka' så evt. kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

da jeg havde et ECS bundkort med SiS chipset havde jeg også en ny harddisk, samt et helt nyt system... men ECS er ikke verdens bedste efter min mening til at lave Bundkort, samt SiS synes ikke helt at vide hva' de har med at gøre... men de sku' være blevet bedre...

men det bundkort og chipset, samt deres IDE controller, resulterede i efter et par måneder, at jeg måtte køre scandisk ude i dos i næsten 2 måneder hver dag... fordi den havde lavet så mange fejl på harddisken... efter harddisken er kommet over i en anden computer har der ikke været problemer med den mere...

ang. Antivirus... ka' et antivirus program nogle gange godt gå ind og lave kludder... hvis det bliver loadet/aktiveret før det skulle, så det går ind og laver ravage, forstået på den måde at det blokkere for selve opstartprocessen, som f.eks. at systemet ikke for loadet harddisken ordenligt... men om det lige har været tilfældet her, ved jeg ikke...
jeg vil mene det er yderst sjældent... men computere er ind i mellem ret underlige og uforudsigelige...

jeg har lavet nogle tests for et par år siden... og fundet ud af at opstartsfasen ikke altid er ens... og hvad der ind imellem giver problemer ikke altid behøver at give problemer på et andet tidspunkt... og at det derfor ka' være svært at sige hvad der indimellem præcist er galt...

ang. WinXP, er jeg nu heller ikke den store tilhænger af WinXP, men mere til Win2000... men jeg vil nok mene at hvis man har fået de rigtige drivers osv. installeret, at WinXP er noget mere stabilt end Win98...

ang. NTFS giver det nogle bedre muligheder... og er noget bedre en FAT32... men problemet er selvfølgelig hvis man ønsker et dualboot system med Win98 og at disse 2 styresystemer ska' havde adgang til de samme data og ha' samme muligheder... men så findes der jo f.eks. "NTFS for Win98"...

jeg køre selv med et dualbootsystem... Win98 og Win2000, hvor win2000 er på en NTFS partition, og deres ene fællesdrev er en FAT32 partition... og den anden er en NTFS partition, hvor win98 kun ka' hente data fra hvis det er nødvendigt, men ikke redigere eller gemme noget...

jeg har bl.a. andet afprøvet "NTFS for Win98", hvor man både ka' gemme/redigere/skrive til en NTFS partition, men det gjorde Win98 allerhelvedes ustabilt... hvorfor jeg nøjes med kun at læse fra NTFS...

hvorfor jeg spørge om det var en NTFS partition data'erne lå på i dit spørgsmål, som jeg lige har fundet igen vha. Xou... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/10690

er at "PC Inspector File Recovery" ikke ka' læse NTFS partitioner fra Win98, med mindre "NTFS for Win98" er installeret... idet Win98 ikke selv understøtter NTFS... og hvis det har været tilfældet at dine data'er lå på en NTFS partition at de slet ikke var slettet, men at du ku' ha' nøjes med at installere "NTFS for Win98" så du bare ku' ha' kopieret disse data... og så undgå formattering osv. men nu ved jeg så ikke om det var tilfældet at de lå på en NTFS partition...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : rsnilsen

Dato : 03-02-03 08:27

gdi
Jeg takker for lang avhandling strarup. Jeg har sjekket kablene, de satt så vidt jeg kunne se ok. Jeg vil nå la det gå noen dager for å se om fenomenet viser seg igjen. Jeg har på følelsen at etter jeg kørte fdisk og format på dette drevet, for deretter å redde de data som lå der med inspector, så ser det ud til at det fortsatt ligger ca 1 mb data på f drevet, til tross for at ingen filer kommer opp på min skærm, iht det skulle altså partionen være tom, men oppgir forbrukt plads til ca 1 mb. Kan man køre scandisk i wxp?, kan ikke finde ud hvor. Tilslutt er det mulig disken påny må fdiskes og formateres, mulig noe skitt ligger igen.
Jeg kommer tilbage.
mvh
Nilsen
PS
dr_scooter - disken var desv. ikke stjålet.
xou - jeg kan ikke riktig forstå hva du skriver - du snakker hele tiden om w98, jeg kører nå wxp.
ds

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-02-03 09:46

ok troede det var w98 kunne jeg huske ...en fejl...
du finder scanddisk ved:
åbn denne computer-hæjre klik på er drev-vælg egenskaber-menu punkt FUNKTIONER-fejlsøning(ps nyt navn)
du skal genstarte hvis det er det drev hvor windows ligger på.husk at markere de 2 feldte for fuldstændig

Godkendelse af svar
Fra : rsnilsen

Dato : 09-02-03 16:35

Tak for svaret strarup.
Heldigvis har jeg sluppet gøre noe mer da disken nu synes å ha kommet på bedre tanker, og er tilstede, med begge sine partitioner, at wxp giver meg mange grå hår i hovede, er en annen sag, som jeg kommer tilbage på.
Nilsen