/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spørgsmål om dæk og fælge
Fra : ilgp
Vist : 1359 gange
100 point
Dato : 12-09-07 17:12

Hej med jer kandu brugere.Vi har skiftet bil og vinterdækkene til den nye bil passer ikke,så vi skal have nogle andre.jeg har fået tilbudt at købe nogen,men er lidt i tvivl om de kan bruges.De dæk der sidder på er 185/60/15 4 huller
De dæk vi har fået tilbudt at købe er 195/45/15 4 huller
Krydsmålet er på begge dele 100 så det er ingen problem.
Spørgsmålet er bare om man kan bruge 195/45 i stedet for 185/60?
På forhånd tak hvis i kan hjælpe.
Venlig hilsen
ilgp

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 110 point
Dato : 12-09-07 17:18

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
Ved at indsætte dine dækmål i dette skema, fortæller den at de andre dæk er 7,71% mindre end de originale og derfor ikke lovlige at montere!
5% er grænsen!!

Gert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-07 17:20

45 og 60 er højden på siden af dækket , så det vil gøre noget ved bilens køreevne (den bliver "lavere gearet" så hjulene skal køre flere omgange for at tilbagelægge samme strækning) og misvisning på speedometeret.

185 og 195 er bredden på selve dækket

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 17:42

kan du finde frem til data om DIN bil ved at indtaste reg, nr. og du kan se hvilke dæk/fælge den må køre med.
http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.aspx

Godkendelse af svar
Fra : ilgp

Dato : 12-09-07 18:04

Tak for svaret g_h.Jeg brugte skemaet og ved nu at grænsen er 5%,og derfor godt kan slå de dæk ud af hovedet.tak for hjælpen,jeg vil ikke foretage mig noget der ikke er lovligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-07 18:12

Citat
De dæk vi har fået tilbudt at købe er 195/45/15 4 huller

Du skal sgu heller ikke købe dæk med mere end 1 hul i

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 19:02

Hvis ikke din bil er en Toyota, vil jeg være betænkelig ved at bruge skemaet, som tidligere foreslået.
Da det er bredere dæk, og en anden fælg vil jeg prøve at montere dem på bilen inden afsluttet handel, der kan måske være problemer med bremsekalibre og når du drejer max, eller andet.
Hvis, -når du har monteret dem og afprøvet dem, evt. helt uden problemer, så ville jeg gøre det hvis de er billige nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 19:16

For lige at slå fast hvad dækstørrelserne står for (kilde FDM)
Citat
Er dækket mærket 165R13 82 T betyder det, at dækket er et 165 mm bredt radialdæk ( R ), som passer på en 13 tommer fælg. Dækket har et belastningsindeks på 82 (der svarer til, at dækket må bære maksimalt 475 kg - se oversigt over belastningsindex) og er godkendt til 190 km/t (T). Når der ikke står noget tal mellem 165 og R, betyder det, at dækket er en standardprofil (82-profil). Andre profilstørrelser markeres altid med en skråstreg efter bredden, for eksempel 165/70, hvor 70 er et udtryk for dæksidens højde i procent af bredden.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-09-07 20:38

@stilkene!
Hvad f***** har størrelsen på dæk, at gøre med bilens mærke?
Omregneren gælder selvfølgelig for alle bilmærker, da den kun fortæller om den procentvise forskel, mellem to dækstørrelser og hvad det bliver til i fejlvisning på speedometeret!!
Og at du foreslår, at montere de omtalte dæk, der er 7,71% mindre end de originale, viser kun, at du ikke aner, hvad du skriver om!!!
Ligemeget hvor små dæk/fælge, der er plads til, sætter loven grænsen ved 5% større eller mindre rullediameter og at sætte 7,71% mindre dæk på, vil give en voldsom fejlvisning, på et speedometer, der allerede fra fabrikkens side, viser for lidt!!
Lad være med at komme med råd til emner, du ikke har forstand på!!!

Gert

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 20:47

Som jeg forklarede, så var det andre fælge og bredere dæk, der var tale om, så det er absolut ikke sikkert at de kan passe i hjulkasserne

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-09-07 20:55

Hvad så med din Toyota påstand og det, at du i det hele taget foreslår, at montere ulovlige dæk?!!

Gert

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 21:01

Jeg taler ikke om ulovlige dæk, -jeg taler om ET- mål, som er meget vigtig ved nogle biler for at hjulet kan være i deres sæde. Og hvis ikke du ved hvad ET-mål er, så søg oplysning om dette før du promoverer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 21:05

Undskyld, jeg ser nu der ikke er tale om dæk på fælge,.
Men må oplyse dig om at jeg har levet af at sælge dæk og fælge. - Så regner jeg med at den diskussion er slut.
Jeg bryder mig absolut ikke om tonen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-09-07 21:06

Da der bliver talt om krydsmål forleder jeg at det er nye eller andre fælge.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-09-07 21:18

Det kan godt være du tænkte på ET mål, men skrive det, gjorde du ikke!!
Der har aldrig været tale om ET mål og når nu dækkene, på de andre hjul (som jeg ser det, både andre fælge og dæk) har et ulovligt mål, er det ikke relevant at komme ind på det!!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 21:25

Sikke noget bavl!
Dækkene passer ikke til bilen og så er den ikke længere.
Tjek via biltorvet hvilke dæk/fælg størrelser der er godkendt til bilen og lad vær emed at bruge noget som helst tvivlsomt.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-09-07 21:31

Og når vi skriver om ET mål, er det heller ikke sikkert, at fælgen er lovligt, selvom den kan være der!
ET målet må kun ændres med 10, da sporviden kun må ændres med 20mm!
Det gik du let og ubesværet hen over, da du foreslog bare at montere hjulene, hvis de kunne være der!!
Du har levet af, at sælge dæk og fælge!!
Det ville jeg ikke prale af, hvis jeg var dig!!

Gert