/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skudt i 7-Eleven butik
Fra : Papadelle
Vist : 951 gange
50 point
Dato : 12-09-07 00:02

Betjentene fra dramaet i 7-Eleven butikken er frikendt. Så vidt så godt. Retten har talt og så er den ikke længere.

Men jeg sad i toget i dag og læste i en af gratisaviserne en øjeåbner af rang. Jeg husker ikke hvilken avis det var og heller ikke hvem skribenten var, men som han skrev:

Kan det virkelig passe, at 4 toptunede politibetjente i deres bedste alder ikke skulle kunne overmande en psykisk syg mand som bevæbnet med en 6 cm. lommekniv ligger på et gulv med en politihund i benet??? Det kan simpelthen ikke være rigtigt. De havde alverdens reoler og skidt og møg, som de kunne begrave ham i, eller med en reol tvinge ham op i et hjørne.

Nu spiller man jo som bekendt bedst billard, når man er tilskuer, men der er alligevel fejlstød som man som tilskuer har 100 % ret i, og ligeledes i sagen om nedskydningen af denne syge mand.

Jeg er meget tilbøjelig til at give skribenten ret. Hvis vore betjente ikke har mere styr på kaos og "farlige" situationer eller er bange, så er der udstedt frikort til nedskydning når som helst.

Ser jeg helt skævt på det??

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 00:31

Citat
Kan det virkelig passe, at 4 toptunede politibetjente i deres bedste alder ikke skulle kunne overmande en psykisk syg mand som bevæbnet med en 6 cm. lommekniv ligger på et gulv med en politihund i benet??? Det kan simpelthen ikke være rigtigt. De havde alverdens reoler og skidt og møg, som de kunne begrave ham i, eller med en reol tvinge ham op i et hjørne.

SORRY jeg lige BLA og andet.

Havde de IKKE EN SKIE HUND med, der burde kunne AFVIKLE ???=(¤&IUTEWOOPI=
sinds-personer...

Har VÆRET MEGET igennem, og en skiderik på et GULV, med en MEGET

LILLE KBIV er sgu da til at falde DØD om.
ALTSÅ AF GRIN__________

MIN PERSOMLIGE MENING skyldig.
vÆRRE END ØVELSE MED disse hunde,
DE FANDT ____________UNDER EN SÅKALDT ØVELSE ___
ET LIG, DER HAR VÆRET BORTE FLERE ÅR___
Nordjylland:

Den må da lige være til en OMMER.

Da de havde været der FØR

Men sikkert godt man fik en tilladelse til )&(/%"#
før kniven blev FERBOTEN
DOS____________

http://www.youtube.com/watch?v=HWaCHns6_HU

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 00:35

Citat
Havde de IKKE EN SKIE HUND med, der burde kunne AFVIKLE ???=(¤&IUTEWOOPI=
sinds-personer...

Har VÆRET MEGET igennem, og en skiderik på et GULV, med en MEGET

LILLE KBIV er sgu da til at falde DØD om.
ALTSÅ AF GRIN__________

Kan hunden IKKE_______________
SÅ SKULLE DE GÅ SIG EN________ meget lille STOR TUR
OG KOMME IGEN__SÅ VAR HAN SHU SIKKER DAMPET ud af rusen:::

ELLER DER VAR KOMMEN/T EN PSYKO OG SNAKKET MANDEN NED PÅ GULVET

IGEN

MIN MENING.

Men i Jylland, tager vi DET___som det kommer.

Ikke niget med hverken hunde eller PISTOLOS....

De ser SGU for meget TV, og vil have US tilstande HERHJEMME.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 00:37

Så bare indlægget og ville PISSE PÅ DET-

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 00:42

Citat
Ser jeg helt skævt på det??

Den giver sgu da tæsk__ at sige sin mening ALTSÅ.

Men __ og alt til side, tvivler på det er ''ældre'' poliér der kommer ud for
de sager, eller er JEG ? på den DER

Husk på, at unge poli´r, KOMMER fra samme milj´ø som andre.

Og som sådant_? sikkert er MERE BANGE.

Men det giver stadig ikke ret TIL ????

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 00:45

Godt de ikke skal hjælpe min kat NED af et træ...

For meget af det,,,andre dør af, så stopper her.

Skulle jo NØDIG blive skudt, for skrive sin mening...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-09-07 01:54

På den forkerte side af KLOKKEN:

MEN ___hvorfor indfører de ikke disse
såkaldte STØD_PISTOLER, der sender er par
elktroder ud, og nærmest LAMMER et menneske.

Har set dem i brug, og de VIRKER.

Men i følge ''staten'' herhjemme, er de for voldsomme at / indføre = bruge.
Lige til det NÆSTE VALG = ? IGEN.

Men vel et spørgsmål, om LIV, ikke et skide STØD,
det kan næsten alle DA overleve..

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 12-09-07 01:55

Hold da op.. Han / hun er da vist ikke helt ved sine fulde fem.

Jeg kan se der er noget som hedder blacklist - så det må vist være den slags det er beregnet til.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 50 point
Dato : 12-09-07 08:49

Jeg læser heller aldrig disken's gylle.

Jeg er helt enig med dig. Jeg har personlig været indblandet i en sag (af langt langt mindre alvorlighed) hvor politiet trådte ved siden af men 'systemet' støttede op, så der ikke kunne gøres noget ved det.

Ingen kan forvente at politiet (eller mennesker overhovedet) er fejlfri. Politiet bør (p.g.a. de magtmidler de har) dog være tættere på fejlfri end andre. På den anden side må det heller ikke være sådan at de mindste petitesser medfører diciplinær-sager - så tør de slet ikke agere.

Den eneste løsning jeg kan se er at offentligheden stedse er på vagt og angriber i tilfælde med tvivl. Som det er oplyst for mig er 7-eleven sagen langt over stregen.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 12-09-07 09:08

Jeg vil ikke tage stilling til den konkrete sag

Men er disken ikke syg i hovedet ? det lyder tit som noget værre vrøvl

( har han røget eller drukket pis )

MVH Valdera

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-09-07 09:30

Citat
Hold da op.. Han / hun er da vist ikke helt ved sine fulde fem.

Citat
Ser jeg helt skævt på det??
- aner det ikke, men som du selv siger indledningsvist så har retten talt og så er den ikke længere!!

Jeg kunne godt forestille mig at den pågældende journalist har valgt at farve sin artikkel mest muligt, da en artikel om nogle onde politibetjente sælger bedre end hvis de "bare" havde handlet i nødværge. Det er jo set bl.a. ved Ungdomshuset hvor politiet gang på gang bleb hængt ud fordi de ikke kunne lide at få brosten i hovedet mv.

Jeg er enig i at det er en sørgelig situation, men jeg tror ikke at vi tilskuere kan dømme sagen bedre en dommer.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 12-09-07 09:58

valdera

Jeg ved ikke hvad der galt med disken, men jeg gíder ikke "høre" på det

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 12-09-07 10:05

pve

Farvede holdninger, revolverjournalistik (apropos) eller hvad det nu er, så ser jeg stadig et sceneri for mig, hvor 4 unge betjente + en hund står over for en middelaldrende psykisk syg, som ligger på gulvet med en 6 cm. lang lommekniv. Det virker altså uforstående på mig, at sådan en gruppe ikke skulle kunne overmande en forbryder af næsten enhver slags, som ikke er bevæbnet anderledes end med den famøse lommekniv.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 11:18

Altså, Disken er god nok

Det er en sørgelig sag, men det er sgu svært at vurdere den når vi hører det gennem pressen
Vi kan jo ikke 100% vurdere hvad der skete mellem betjentene og den dræbte.
Men et er helt sikkert, pressen vil gøre alt for at få sagen til at fremstå værre end det er!! Hvad der så helt præcist er sket, kan vi desvære kun gætte om.

- Anden

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-09-07 11:20

Scenariet var at der var 2 betjente og en hund i butikken sammen med den psykisk syge og de ansatte. De to andre Betjente var på vej ind i butikken og observerede bare.

Retten lagde til grund for frifindelsen at personalets liv kunne være truet at man ikke man sikkerhed kunne overmande den psykisk syge og så samtidigt være sikre på at ingen civile led overlast.

Disse betjente har garanteret før prøvet noget som de færreste af dem der skriver indlæg i denne tråd har prøvet nemlig at stå overfor en alvorlig psykisk syg der er gået amok. Forestil jer et menneske der har fået næsten uanede kræfter og ikke føler nogen form for smerte. Det er faktisk yderst skræmmende.

Om der blev skudt for at redde hunden ved jeg ikke Om der var tale om skræmmeskud der bare gik helt galt ved jeg heller ikke. Jeg var ikke til stede i butikken da tingene skete ligesom jeg kun kender retssagen fra aviserne. Så hvad der er ret og hvad der er vrang ved jeg ikke og skal undlade at kloge mig mere i.

Men episoden synes jeg viser to ting. Indehaveren af butikken var i besiddelse af et baseball bat som den nu afdøde fik fat i da det blev tabt hvorefter situationen eskalerede helt vildt.

Og den anden ting er at inførelsen af af peberspray kan kun gå for langsomt og der skal forskes endnu mere i magtmidler der ikke skader

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 11:26

Citat
Og den anden ting er at inførelsen af af peberspray kan kun gå for langsomt og der skal forskes endnu mere i magtmidler der ikke skader

Det kan jeg kun være enig i. Hellere det end dødsfald!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 11:55

Jeg tror ikke, at det er spor sjovt at være poliibetjent med den råhed og manglende respekt der udvises og det er nok ikke altid let at tænke rigtigt i et splitsekund og så er der altså det der med hvilke magtmidler betjentene må bruge.
Peberspray er nok løsningen i mange af den slags situationer, men er vist ikke så hurtige at fyre af som pistolen.

Har du for øvrigt nogen sinde stået over for en psykisk syg, der er gået amok?
Det har jeg og de er som et meget stort vildt dyr og er lige så svære at tæmme - måske skulle politiet have pistoler med bedøvende pile, men de er vist nok svære at dosere til mennesker da der skal meget til at bedøve en person hvor alle signalstoffer til hjernen kører i højeste gear.

Jeg vil hellere anklage de politikere der har forringet de psykiatriske tilbud end de betjente der står i en farlig situation.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 12-09-07 12:22

Jeg tror man skal lade være med at blande sig i noget man ikke selv har oplevet.
Mennesker der betragter et brændende hus vil aldrig tænke på samme måde som dem inde i det brændende hus. Så betjentene har helt sikkert gjort det rigtige i den nævnte situation.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 12-09-07 20:09

Man får i alt sin enkelthed lyst til at henvise til den såkaldte "Dan Lynge - sag", hvor politets absolutte top slap af sted med de utroligste ting. Når en person, som man ved er involveret i en drabssag (Dan Lynge), slipper mod at komme med nogle oplysninger, så er det vel et symptom på en eller anden dårligdom i samfundet.

Når man udbetaler penge via politiet til en ulovlig politiagent, modtager oplysninger fra denne agent om tilstedeværelsen af raketudstyr mm, og derefter kommer til at kigge i en forkert lejlighed. Og til slut, når sagen i al den alvor kommer for retten - errindrer ingen af disse højt uddannede politifolk intet. Noget som den absolut lavest rangerende politikustode ikke ville acceptere fra en simpel butikstyv eller fra en slem færdeselsforbryder. Ja så er det vel også et symptom.

Var disse ting foregået i Afrika eller Sydamerika, var ingen vel sene til at råbe POLITISTAT.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 20:31

hjortby, du vrøvler.
De to ting har intet med hinanden at gøre og din mistro til den alm. politiassistent er måske medvirkende til, at de har så hårde vilkår.
I øvrigt er min erfaring at de der har mest imod ordensmagten er de der gør det nødvendigt at have den.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 20:42

Citat
I øvrigt er min erfaring at de der har mest imod ordensmagten er de der gør det nødvendigt at have den.

Ikke altid.. Jeg er selv blevet røvrendt af "ordensmagten" i sin tid..
Kender da et par tilfælde hvor de har været urimelige...!
Der er jo brådne kar alle vegne
Men.. Ingen kan bedømme en situation de ikke selv har været i

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 20:51

Citat
de der har mest imod ordensmagten

...er min erfaring, og ja der findes mange brådne kar, hvor der er magt involveret, men man skal ikke dømme en sag ud fra en helt anden hvilket er totalt nonsens.

Jeg har mødt flere rare politifolk end jeg har mødt rare forbrydere, og jeg har mødt mange forbrydere.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 21:00

Det er ikke alle der definerer "forbryder" ens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 21:22

hvad har du da forbrudt dig imod, and?

"at bryde loven" = "at være forbryder"

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 21:50

Jeg blev beskyldt for selv at have stjålet min knallert..
Min ven blev beskyldt for selv at have påsat en brand i sin bil, der ikke havde kasko forsikring..
Kald os forbrydere hvis du vil
Min holdning er bare, i viborg politi kreds er der et par stykker der ikke burde være der..

Vil godt lige hve en ting på det rene, min straffe attest er 100% ren og har altid været det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 22:36

Klart, klart!
En ting er sigtelse noget helt andet er dom/skyld. Jo der findes pampere og desværre har antallet af domfældelser betydning for forfremmelsesmuligheder, lige som cheferne der har kontrakt/præstationsaftaler, hvilket for begge deles vedkommende er skidt for retfærdigheden, men igen det har ikke meget at gøre med hvordan der handles i en spændt situation.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 22:39

Helt enig BjarneD!

Og jeg undskylder at jeg har snakket udenom
Ingen af os kan vide hvad der skete mellem betjenten og afdøde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-09-07 22:43

Citat
Ingen af os kan vide hvad der skete mellem betjenten og afdøde.

Nej, det kan vi ikke, og desværre er der en tendens til at politifolk skal retfærdiggøre når de forsøger at forsvare sig selv hvad enten det er mod psykisk uligevægtige eller mod anarkister på 30 der vil have et ungdomshus.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-09-07 23:23

Selvom der også er udenfor emnet, så er jeg enig.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 13-09-07 13:11

På trods af mere ellere mindre useriøsee argumenter for politiets handling, og at retten, med respekt for dette, har talt, efterlades jeg stadig undrende, når 4 danske betjente ikke er i stand til at overmande en modstander som i 7-eleven tiilfældet, uden at vedkommende skal nedskydes.

BjarneD. Selvfølgelig skal enhver handling fra politiets side, også når de forsvarer sig, kunne retfærdiggøres i forhold til lovgivningen (ikke i forhold til enhver borgers særholdning). Ellers er det da fuldkommen anarki.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-09-07 23:37

Facts:
- Svær situation for betjenten(e)
- Sørgeligt at der er sket dødsfald
- Ingen ved 100% hvad der skete i nævnte situation
- Pressen forsøger sansynligvis at overdrive historien
- Afdøde brød loven, samt truede med en kniv
- Vi får ALDRIG enighed om denne hændelse

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 13-09-07 23:54

Hændelsen kan ingen da blive uenige om, men jeg undrer mig stadig over, at 4 betjente og en hund ikke kan overmande omtalte uden at skyde ham. Hvor mange skulle der så til... 5-6-10-20 betjente, eller var afdøde dømt til nedskydning på forhånd??

I øvrigt er "dine" facts netpop dine. Facts i denne episode ligner kun på visse punkter din liste

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-09-07 00:02

Der er ingen påstande, kun klare facts.. Ingenting at argumentere imod.. Ingen der er blevet uretfærdigt omtalt.. INTET andet end oprigtige oplysninger!

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 00:37

Svær situation for betjenten(e)
Hvor ved du det fra?? Din egen opfattelse. Du ved jo ikke hvordan betjentene opfattede situationen.

Sørgeligt at der er sket dødsfald. Ja

Ingen ved 100% hvad der skete i nævnte situation. Forkert.... nogen ved det, men du gør bare ikke

Pressen forsøger sansynligvis at overdrive historien. Må være din subjektive vurdering

Afdøde brød loven, samt truede med en kniv Ja

Vi får ALDRIG enighed om denne hændelse. Hvad er vi uenige om?

Altså 2 af 6. Det var ikke meget.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 00:39

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 00:43

Ahhh du får lige den her:

fact et, -s °[fækt] (eng. lat. factum kendsgerning) kendsgerning

Bemærk ordet KENDSGERNING

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-09-07 01:09

Du gør sgu da alt for at være uenig med mig lige nu
Okay.. Ingen udover de tilstædeværende..
Det er helt sikkert svært for betjenten, for han ved sgu godt at der er mange der vil være utilfredse med hans handling.
Pressen smører altid godt på en "god" historie, selv oplevet det flere gange!!!

At du uddyber mit ordvalg af fact til kendsgerning kan jeg ikke modsige. Men kan heller ikke se hvorfor

Men.. Nogen vil diskutere.. Eller tærske langhalm som vi siger her
Uddyb DET

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 03:37

Nej det gør jeg ikke taunus, men når du direkte skriver noget som er forkert, må det vel være på sin plads at påtale det, selv om alt dette ikke har en disse med spørgsmålet at gøre.

Når du skriver "fact", så oversætter fremmedordbogen dette ord til "kendsgerning". I din liste over påståede kendsgerninger er der flere, som afgjort ikke er en kendsgerning, men udelukkende en subjektiv opfattelse.

Når du skriver fact eller kendsgerning kræver det at der er lidt flere end dig og dine nærmeste som der ens på en af dine påstande. Jeg kan ikke forestille mig, at du har haft kontakt med så mange personer, som giver dig medhold, at du kan ophøje din mening til en kendsgerning.

Men som antydet tidligere, så er det meget krudt at spilde på noget, som ikke har noget med spørgsmålet at gøre.

Citat
Spørgsmålet er i sin enkelhed: Kan det virkelig passe, at 4 toptunede politibetjente i deres bedste alder ikke skulle kunne overmande en psykisk syg mand som bevæbnet med en 6 cm. lommekniv ligger på et gulv med en politihund i benet??? Ser jeg helt skævt på det??

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-09-07 11:36

Fact er ikke et fremmedord, det har jeg lært i skolen som alle andre.
Du syntes kun det er forkert fordi du VIL diskutere og der ikke er andre at skrive med
Men jeg siger bare : Du får ret, jeg får fred!!
Jeg vil ikke lege mudder kastning om en sag der har kostet et liv, håber selv du kn leve med det.
Jeg ved ikke hvad din profession er, men tror du ville egne dig godt til journalist.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 11:58

Citat
Fact er ikke et fremmedord
Underligt at det så står i Gyldendals fremmedordbog.

Citat
det har jeg lært i skolen som alle andre.
Alle andre??? Hvad ved du om hvad alle andre har lært?

Bortset fra det, så synes jeg du begynder at virke ret dum nu, så jeg lukker, når du ikke kan svare på spørgsmålet, hvad der jo var meningen.

Godkendelse af svar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 12:03

Tak for svaret henrikkrebs. Den tråd blev godt og grundigt afsporet med taunusanden som primus motor. Men pyt... du svarede, og det er godt nok.

Jeg undrer mig videre over, at 4 granvoksne og veltrænede betjente og en hund ikke kan overmande en svag og psykisk syg mand, som ligger på et gulv og fægtermed en 6 cm. lommekniv, men er nød til at skyde ham ned. Sørgeligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-07 12:06

Faktum er at Papadelle intet ved om hvordan man overmander en knivbevæbnet i virkeligheden.
I virkeligheden gør man ikke som på film hvor så smange som muligt kaster sig over gerningsmanden og håber på, at en af de andre bliver stukket.

En politibetjent skal ikke sætte sit eget liv/helbred på spil for at redde en gerningsmand eller andre for den sags skyld, og han har ret til at anvende den magt der måtte være nødvendig for at redde sagesløse (tilskuere, kunder, butikspersonale). Det er fakta!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-09-07 12:09

Tak Bjarne, det er rart med lidt " back-up"

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 12:09

Hold da op, hvor ved du dog meget Bjarne, specielt om hvad jeg ved

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 12:11

Citat
Tak Bjarne, det er rart med lidt " back-up"

Ja det må være dejligt, når man nu ikke selv magter det. Men hvad hjælper det, når back up'en også er galt på den, og udtaler sig mod bedre vidende.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-07 12:12

Papadelle, det er da let at konstatere hvor lidt du ved da du jo lige frem reklamerer med det.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 14-09-07 12:13

Nå men nu kan I 2 kloge åger sidde og klappe hinanden på ryggen, mens I hygger jer med at fortælle hvor kloge i hver især synes den anden er

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-07 12:16

Se at blive voksen, lille anarkist.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-09-07 12:18

Ja, eller bare bedre vidende egoist!!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-09-07 13:04

Tak

Jeg skal lige fortælle den ('langt langt mindre alvorlige') episode jeg nævnte. Jeg klagede over to betjentenes opførsel i en sag (overtrædelse af retsplejeloven) og endte med at få en to-siders forklaring (fra den ene betjent) på hvad der var sket, og heri var der naturligvis ingen overtrædelse af retsplejeloven. Der var derimod andre ligegyldige fejl (fx forklarede han at de var kommet kørende den modsatte vej af hvad de faktisk var. Vejen var ensrettet!). Og så bemærkningen "Den anden betjent bekræfter dette hændelsesforløb og det er hermed bevist at der intet grundlag er for klagen". Bvadr - pokker til 'bevis'.

Det er hårdt og stressende at komme ud for episoder som den i 7-eleven. Endnu mere stressende når man skal være pletfri. Men det er ingen undskyldning for ikke at være det. Det må vi kræve. Vi må også kræve at domstolene ikke 'beskytter systemet'. Jeg synes det er godt med en kritik, og nej - jeg forstår heller ikke udfaldet ud fra det jeg har fået oplyst.