/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny potte til kødædende plante
Fra : Ysseven
Vist : 783 gange
100 point
Dato : 11-09-07 18:09

Hejsa!

Jeg købte for nogen tid siden en kødædende plante, som iflg. skiltet skulle være en Dionea Muscipula. Og nu er den endelig begyndt at gøre det, som den er købt for, nemlig at fange fluer...

Men, men, men: Den er også begyndt at vokse!

Spørgsmålet er nu, hvordan jeg planter den over i en større potte, uden at den spiser mine fingre? For da vi købte den, så satte jeg den i en indkøbsvogn, og da en pind fra espallier kom for tæt på, så klappede den sammen om pinden og ville ikke give slip igen...! Det vil jeg nødig lægge krop til.

Spøg til side: Jeg vil selvsagt gerne undgå at skade planten, nu hvor den endelig er kommet i sving.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 18:18
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 18:26

Hej dova!

Jeg har (tilsyneladende) ikke brug for tips til pasning...

Det jeg mangler, er en beskrivelse af, hvordan jeg planter den om, uden at nogen af os kommer til skade...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 18:29

Du skal bare sørge for, at potten den kommer i ikke er alt for stor, for så kan den ikke udnytte fugtigheden i den og jorden bliver bare sur hvilket kan få rødderne til at rådne.

Og så plantes den bare om som alle andre potteolanter, hvor man fordigtigt ryseter de løse jord af og passer på ikke beskadige rodnettet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 18:30

Forresten, med "ikke alt for stor" menes, at den nye potte helst ikke bør være meget mere end 2½-3 cm i diameter større end den som planten står i nu

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 18:31

Ja.... Så vidt er jeg med på den - men hvad med de "hapsende blade"...????

Har du prøvet at plante sådan én om selv?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-07 18:32

Plant dog skidtet om... som med andre planter (og pas lidt på), den er vel ikke så stor at den guffer dig - hvis... så vil jeg da godt købe den til svigermor
Sorry! Jeg ku' ikke la' vær'

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-07 18:35

http://www.planteriget.dk/default.aspx?pageid=64
Omplantning: Omplantes gerne i marts. Omplantes ca. hvert 2. år.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-07 18:35

Altså herregud..du er vel ikke n´bange for en bette blomst ..den æder dig jo ikke, og så hårdt kan sådan en altså ikke hapse....og hvis den prøver at snappe ud efter dig , så trækker du bare benet til dig

Nej, det er gas, for at den klapper bladene sammen, skal de små hår på bladene påvirkes, ligesom når der kommer et insekt og sætter sig, så prøv at tage omkring planten inde under bladene

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 18:46

--> dova:

Lettere sagt end gjort... Den er faktisk så tæt, at jeg er bange for at lave ulykker på planten.

Og så bruger jeg 10 fingre på jobbet hver dag - så der skulle helst ikke ryge nogen af dem!

Kommentar
Fra : lillebror4000

Dato : 11-09-07 18:48

den skal omplantes i alm. pottemuld med en PH-værdig på 5,5. der efter skal den havde nogle fluer som den får næring fra...
Den kan ikke spise dine fingre! =-)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-07 18:50

lillebror4000... jeg er ikke 100% enig, ikke iflg. mit tidligere anviste link, her står
Citat
Jord: Spagnum uden gødning/kalk blandet med kalkfrit grus/sand blandet 2:1 eller 3:1 (pH på 5-6). Ingen gødning.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 18:55

Det er ikke spørgsmålet, hvad jeg skal plante den over i - men hvordan...!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-07 18:58

Det har dova da fortalt dig

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 19:12

Nu ikke så kæk, CLAN...

Jeg efterlyser jo bare brugbare erfaringer... Og dét svar har jeg stadig tilgode.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 19:55

Altså jeg forstår ikke dit problem......den skal bare plantes om jo..........hvis du er bange for den bider dig, så vikl et viskestykke el.lign. omkring planten (det beskytter også planten en del og samme teknik man bruger ved kaktus) og pil den ud af potten, og sæt planten i en ny potte og hæld jord ned omkring den.......hvis den er lige så tæt som eks. på billederne i linket her, kan du endda dele den og få flere af de glubske rovplanter

http://www.emilognaturen.dk/Koedaedende%20plante.html

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 20:07

Det er da et link med flotte billeder - og følgende tekst:

Citat
Hvis det derimod er noget ikke-levende, som har fået bladet til at lukke sig - min finger for eksempel - så kan planten mærke, at den ikke har fanget noget levende, og så afgiver den ikke enzymer, men åbner sig igen efter 1-2 dage.

Så skal jeg da prøve en weekend, hvis jeg ikke skal have den med på job...

Jeg er ikke bange for planten, men for at ødelægge den. Fra samme link er følgende:

Citat
Jeg har bare fået bladet til at lukke sammen ved at stikke fingeren ned i det. Det er ret sjovt - man skal bare ikke gøre det for mange gange, for bladene kan ikke blive ved med at åbne og lukke sig i en uendelighed - kun cirka 12 gange.

Nå. Men jeg må finde noget at vikle om den og dele den, når nu jeg skal i krig med det projekt.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 20:10

Tak for svaret dova.

Tonen i dette svar var pænere end i det sidste - så jeg accepterer hér.

Og så håber jeg, at det virker...