/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Udarbejde budget til firmaet
Fra : anetteogjesper
Vist : 2302 gange
100 point
Dato : 11-09-07 10:32

Hej

Vi påtænker at ansøge om et erhvervslån, men vi mangler at udarbejde et budget for firmaet og kunne godt bruge lidt hjælp og råd til dette

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-09-07 10:44

Prøv evt. denne side: http://www.startvaekst.dk/BudgetRegnskab

Generelt er http://www.startvaekst.dk/forside/0/2/0 en god side til at hente inspiration og ikke mindst gode råd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 11:02

Snak med din revisor......

Det er da den slags han/hun er der for.......

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-09-07 11:08

Hvis I påtænket at starte en mindre virksomhed op er det overkill med en revisor fra dag ét hvis I har lidt forstand på tal. De er nemlig også til for at fakturere regninger hvilket kan være en stor omkostning for en nystartet virksomhed.

Tal med banken så I er sikre på hvad de vil have og hent så evt. inspiration fra ovennævnte sider eller andre. Ofte har banken også folk som kan rådgive jer samt modeller for diverse budgetter.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-09-07 13:23

Der er da ingen her der kan hjælpe med et budget!
Vi kender jo ikke firmaet?
Hvad sælger det?
Hvad er udgifterne m.m.?
Et budget kan du kun selv lave. Har du penge nok så kontakt en revisor. Jeg har selv for 22 år siden atsrtet firma uden at betale en dyr revisor. Jeg har aldrig lavet et budget og firmaet kører stadig.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 11-09-07 20:56

Citat
Jeg har selv for 22 år siden atsrtet firma uden at betale en dyr revisor. Jeg har aldrig lavet et budget og firmaet kører stadig.

Hvis man som firma ønsker at låne kræver banken et udarbejdet budget og handlingsplan. Det er selvfølgelig super såfremt man selv har opstartskapitalen, men det har alle ikke, derfor er det nødvendigt med buget.

Blot til orientering

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 12-09-07 09:16

På den side, pve anbefaler, startvaekst.dk, kan du finde både dirfts- og likviditetsbudgetter, som kan downloades.

Om brug af revisorbistand er "overkill" er jeg ikke sikker på, det afhænger i høj grad af hvilken virksomhed, hvilke talstørrelser (ambitioner), og hvilke mål, I har. Jeg taler på baggrund af, at jeg gennem 30 år har drevet advokat´virksomhed og næsten udelukkende bistået små og mellmstore virksomheder med fra 2-3 ansatte op til 200 ansatte. Jeg har derfor tit været oi en situation, hvor en nystratet virksomhed skulle præsenteres for banker og forretningsforbindelser m. fl.

Hvis I skal søge om erhvervslån af blot en vis størrelse - selv om det kun er nogle få hundrede tusinde kroner, vi taler om - så er det i bankens øjne et stort plus, hvis I har en rådgiver bag jeres budgetmateriale. Dels kan rådgiveren hjælpe jer med at gøre budgettet så realistisk som muligt (for ham eller hende er det jo ikke første gang, som det er for jer), dels vil rådgiveren næsten altid være opmærksom på nogle ting, I ikke selv har tænkt på. Det virker også positivt på kreditværdigheden, hvis rådgiveren er med i banken til det første møde og tilbyder, at banken kan kontakte ham, hvis den har yderligere spørgsmål til budgettet. Endelig kan rådgiveren hjælpe jer med overvejelser om formen for virksomhed: Skat det være enkeltmandsvirksomhed eller selskab, og hvad er de skattemæssige aspekter.

Hvis jeres planer er af en vis rækkevidde, så kan I overveje at lave en forretningsplan, hvor I i ord og tal beskriver hvad det er, I vil. Det virker særdeles positivt over for långivere, at I har nedfældet enb skriftlig forretningsplæan, men I vil også blive holdt op på den, naturligvis.

I kan jo prøve at spørge et mindre revisionsfirma om de kan hjælpe, og hvad det vil koste. Det behøver ikke være Deloitte eller et af de andre vertdensomspændende firmaer til 2000 kr. i timen. Tal om prisen og hør, hvad I kan få. Nu har jeg som sagt selv været advokat og derfor vil jeg også pege på, at f. eks. den advokatkæde, der hedder Ret og Råd har et produkt, hvor de bistår nystartede virksomheder med hjælp i opstartfasen. De kender alt til forretningsplaner og de kan formentlig også hjælpe med budgetter, selv om de ikke er revisorer. Og Ret og Råd er en god organisation at samarbejde med i flere sammenhænge: --- - hvis i skal skrive lejekontrakt eller ansættelsesaftaler, hvis I skal lave produktionsaftaler etc., hvis I skal inkassere tilgodehavender og meget mere. Så hvorfor ikke tage en snak med dem også. (Jeg får ikke provision, jeg har forladt branchen for flere år siden, men jeg ved af erfaring, hvor godt advokatbistand virker, når man bruger den før problemerne opstår i stedet for efter).

Kommentar
Fra : maxremo

Dato : 12-09-07 10:30

Hej anetteogjesper

Jeg har en lille virksomhed med bogføring/regnskab mv - jeg har ikke taget revisoreksamen og dermed ikke lært at skrive store regninger.
Gennem de sidste par år har jeg gjort det til mit speciale at hjælpe iværksættere i gang på praktisk vis og ikke med stakke af teoribøger

God idé
lad høre
Leif

Kommentar
Fra : ppc-revisor

Dato : 10-11-07 00:55

Der er altid en god ide at udarbejde et budget.

Af erfaring ved jeg, at bankerne om dage ikke udlåner penge, uden at

der foreligger en eller anden form for budget.

ppc-revisor