/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
når toppakningen er gået
Fra : moabou1
Vist : 18942 gange
20 point
Dato : 11-09-07 10:24

min toppakning er gået i stykker..

det har jeg en mistanke om, fordi at der er noget hvidt skum i olie påfyldningens hullet...

men min spøgsmål er..

hvor længe kan jeg køre med det...

hvor meget koster det at få lavet..

og er det bedst at skifte hele motoren ud..

håber på nogle svar

tak

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 10:31

Skal du så skilles fra bilen?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 10:33

På en Skoda favorit har jeg engang betalt 3500 for en komplet service med det hele + udskiftning af toppakning. På en Citroen betød det vi måtte skifte motoren.

Du bør ikke køre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 10:35

Ny kone
Ny bil

Så er du kørende.....

Når toppakningen "ryger" på sådan en "madame" er der ikke meget at gøre....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-09-07 10:44

Hvis det er de eneste symptomer du har observeret, kan du være ganske rolig.
det kun et symptom på at du kører mange kortture, og så vil der i nogle biler danne sig maionnaice under og omkring påfyldningsproppen.
Hvis du kører en langtur hvor den bliver godt gennemvarm vil maionnaicen forsvinde af sig selv, - faktisk er det en blanding af kondensvand og olietåge, og når den bliver tilstrækkeligt varm i tilstrækkelig tid, vil vanddelen fordampe, og du har løst dit problem.
Nogle biler er monteret med en plade under motoren, for også at hindre at kølingen på bundkarret, og det vil også kunne hjælpe.
Mon ikke det kun er det som du oplever. Prøv at tjekke dit dæksel næste gang du kører en langtur.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-09-07 10:47

Jeg kan lige supplere med, hvis du har vand i din olie, så vil den være grå på oliepinden, og så er der straks mistanke om defekt topstykke eller toppakning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 10:48

Der mangler en del oplysninger:

Hvilken bil/model er det
Bruger den vand
Bliver den for varm under kørslen
Hvornår er der sidst skiftet olie og oliefilter på motoren
Kommer der mere (hvidligt) røg fra udstødningen end normalt.

Hvor mange kilometer kører du ca og er der perioder hvor bilen står stille i længere tid

Hvis det eneste "symptom" du har opdaget er, at der er en smule skum i oliepåfyldningshullet, tror jeg ikke på en (alvorlig) defekt toppakning.....det kan muligvis være en form for kondensdannelse

Ved en defekt toppakning vil bilen oftest ose for meget, blive varm og bruge vand.

Og hvis den er utæt så der kommer særligt meget vand i olien, vil motorolien blive "kogt" ovenud af motoren.

Kommentar
Fra : moabou1

Dato : 11-09-07 11:14

ja. jeg kører mange korte ture, men kører da også nogle lange nogle gange...

for leden dag ville min motor heller ikke starte...

og jeg har fyldt olie i for ca 1 måned siden...

detsuden fyldte jeg kølervæske i for ca 3 uger siden...

men kølervæske beholderen er helt tom...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 11:32

Og stadig INTET om vi snakker plæneklipper eller rumfærge

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-09-07 11:57

Nej refi

Det er jo konen vi snakker om

Det skulle vel aldrig være rødt, når du trækker "pinden" ud, for så er det noget helt andet der er i vejen.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 11-09-07 12:21

Det afhænger af model og om det kun er toppakningen, der skal skiftes eller om du også skal have planslibet topstykket. Mellem 7 og 10.000 kr. Hvis det er enældre motor kan man måske også skifte lejer når man er i gang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 12:28

Citat
kan man måske også skifte lejer når man er i gang.

Hvor kan den slags købes til en "ældre model"

PS...

Hun er selv indforstået...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-09-07 13:40

Hvorfor dette spørgsmål under skildsmisser?

Kommentar
Fra : moabou1

Dato : 11-09-07 13:52

det er en audi A3 1,6 97

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 13:52

Næh...

Det kunne lige så godt have ligget under "slagtervarer"

Det er et totalt intetsigende spørgsmål hvor spørgeren tilsyneladende ikke vil uddybe HVAD der er tale om....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-09-07 13:54

Skynd dig til mekaniker/læge så unge kvinder/biler skal behandes hurtigt.
De har ikke godt af at være "syge"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 13:55

Så skete der noget

Så mangler bare lidt km-tal osv....

Ny motor kan udelukke.....

Toppakning "måske"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-07 14:02

Citat
og jeg har fyldt olie i for ca 1 måned siden...

detsuden fyldte jeg kølervæske i for ca 3 uger siden...

men kølervæske beholderen er helt tom...

Altså en motor der bruger olie og nu tømmer kølevæskebeholderen og muligvis vand i olien.......det behøver ikke bare være en toppakning, det kan være mange ting, lige fra revnet topstykke, tæring i selve motorblokken mellem cylinder og kølekanal og så som nævnt en defekt toppakning o.s.v..

Prognoserne er ikke gode m.h.t. motorens helbredstilstand, såfremt bilen i længere tid har manglet olie og/eller vand ......da du hældte olie på, hvor meget manglede den da.....og har du haft kørt den for varm?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-09-07 15:05

Hvorfor har du ikke rundet mekanikeren? Han vil på et sekund give en bedre diagnose end de gætterier vi kommer med her!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-09-07 15:15

Det med vandet kan komme ud mange steder. Hvis en køler ikke er blevet spulet i ribberne om vinteren og efter vinteren, er det ikke usædvanligt at køleren tæres efter 10 år. -- Men vi har ejheller fået en melding om din motorolie er grå.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 11-09-07 17:57

Hallo. Vær nu lige lidt søde....!!!!! Det er en ny bruger, som nok ikke har været OBS på alting i første hug.

Jeg dog gerne give dova ret - denne beskrivelse passer fint på min gamle Skoda, som nu er afgået ved døden...

Første gang fik jeg slebet toppen og ny pakning (! - selvsagt), og så gik det fint et stykke tid. Så gik det galt igen - og begge gangene kørte jeg konstant rundt med masser af vand...

Men sådan kan det jo gå med gamle biler.

Jeg skal ikke gøre mig klog på den bedste løsning - men så længe du kommer vand og olie på, så kan du vel køre med den, indtil den dør...!?

Kommentar
Fra : sinthe

Dato : 11-09-07 19:14

SÆLG DEN MED DET SAMME :D

Kommentar
Fra : Anjins-Honey

Dato : 24-09-07 23:39

Hej
Du skriver hvorlænge du kan køre med det i spørgsmål nr. 1
Da den tager vand / Kølervæske og olien ser sådan ud, kan du ikke køre ret længe mere,
for smøreevnen er jo minimal, og det er nok forsent nu at gøre noget.

Til dit spørgsmål nr. 3 Ja skift hele motoren, alt andet du laver nu koster kun tid og ærgelser.

Dit Spørgsmål nr 2. Ved ikke hvad det koster med ny motor, men en autoriseret hugger
kan sikkert sælge dig en god motor for rimelige penge og måske også montere den.
Bare ærgelig med motoren...
Håber du kan bruge svarene

Med venlig hilsen

Søren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 09:57

Bilen kører åbenbart endnu - så helt slemt kan det ikke være

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-07 10:38

Eller afgået ved døden.

Kommentar
Fra : moabou1

Dato : 25-09-07 22:18

bilen har kørt ca 150.000...

olien er ik grå...

og da jeg fyldte olie på var den ca halv fuld

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 10:40

Citat
og da jeg fyldte olie på var den ca halv fuld

Med andre ord har den "ædt" ca. 2 liter olie......

Ny motor eller ny bil......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-09-07 10:51

Nå, men så er det ikke særligt sandsynligt at det er toppakningen, og dit maionnaice er vel forsvundet efter at du har kørt den rigtig varm.
Halvfuld er vel flere ting, hvis det er mellem min. og max på oliepinden, er det vel ½ liter vi taler om, og det er ikke arlamerende efter du har måske kørt et par tusinde kilometer, og det har jo også betydning, og du tager nivoèt i kold eller netop "stoppet motor" tilstand.
Ang. din frostvæsketilstand, - har du fundet en læk, ver evt. revne i slange,- løst eller defekt spændebånd, - og også kan din køler jo være utæt.
Det var lidt dejligt, hvis du var lidt mere optaget af dit spørgsmål herinde.