/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
13A sikring på 16A gruppe
Fra : sipelip
Vist : 2056 gange
50 point
Dato : 10-09-07 17:01

Hej. Jeg er lidt i tvivl i forbindelse med at jeg planlægger strøm i min kælder som er ved at blive sat i stand. Kælderen er stort set uden strøm, og elektrikeren skal lægge nye kabler i det hele. Der går dog et 400V kabel igennem kælderen, og jeg vi helst splitte det op, så de 400V fortsætter ud i garagen, men så jeg træker 3x230V ud fra det på ½vejen. Må man så ikke bare sætte 3x13A automatsikringer og trække almindelig 1½mm^2 efter dem? Selvom de 400V er sikret med 16A i tavlen, må man vel gerne splitte ledningen et andet sted i huset og sikre tre 220V grupper med 13A hver, eller hvad?

kort: Må man sætte sikringer længere ude af 400V16A strengen, og så trække 230V13A derfra?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-09-07 17:15

Både ja of nej !!!

Hvorfor lader du ikke elektrikkeren om dette spørgsmål ?????
(ja, det er vel fordi du ikke har en aut. installatør til at lave arbejdet/beregningerne)

Teoretisk kan man godt, men hvor store er de sikringer du starter fra ???
de er 16 A, så er der 3 A i "overskud"
de 3 A der er i overskud kan du faktsik belaste med 16 A!!!
Der kommer til at mangle lidt i den anden ende.
Det er et spørgsmål, om noget der hedder selektivetet ( bare spørg din elektrikker)

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-09-07 17:27

Kan du ikke forklare det lidt nærmere viskinge. En mastesikring er da større endnu og der får vi jo strømmen ind i huset. Der kan da ikke blive noget tilovers Ampere er jo bestemt af forbruget.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 60 point
Dato : 10-09-07 17:33

Hej sipelip,

Det er lovligt for din installatør at, sætte 13A sikringer op i din boliginstallation og lave en installation med 1,5 mm2 ledning uden at beregne på noget som helst jf. SB.
Rent installationsteknisk synes jeg dog at, det er en dårlig installation at, have sikringer fordelt rundt omkring i huset.

Der er dog ingen tvivl om at, hvis installationen skal leve op til nutidens standard, så skal der trækkes et kabel til at forsyne din kælder med direkte fra tavlen.

>Viskinge< "de 3 A der er i overskud kan du faktsik belaste med 16 A!!! "
Jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med ovenstående, da 3A er 3A og 16A er 16A!!!!
Der er jo ikke nævnt noget omkring 3A nogle steder i installationen!

Med hensyn til selektivitet er der i den pt. gældende SB ingen regler omkring selektivitet i en installation og slet ikke i en bolig!

MVH Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-09-07 18:32

Michael holm:

det er måske forkert skrevet, men regnede med at folk ( især el) kunne regne den ud.

Du har en 16 A sikring. Nu sætter du en 13 A efter denne, og belaster den med 13 A.
på den første sikring (som du burde kunne belaste med 16 A) er der jo kun 3 A i overskud, at bruge af.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-07 18:58

Du er kommet til at skrive noget sludder om 3A Viskinge. Indrøm det, og lad være med at rode dig ud i noget der er endnu værre for at forklare det.

Hvis man grener af og sætter nye sikringer , har man i princippet lavet en sekundær tavle og nye grupper. Det er der ikke noget galt i . Om det er helt smart og hensigtsmæssigt i et almindeligt hus, at lave flere tavler er en anden sag.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-09-07 19:09

En ting er sikringens størrelse. Det har noget med kabler og sådan noget at gøre. Men apparater trækker jo sjældent den påtrykte strøm kontinuerligt, så det er da rimeligt ofte man har væsentlig mere efter sikringen en den er gradueret til. Her i huset er der feks 5 x 13A + 2 trefasede 16 Amp og en undertavle med to x 10A. Alt forsikret med en tarif sikring på 25Amp. Det hænger jo heller ikke sammen, hvis man udregner på den måde!

Godkendelse af svar
Fra : sipelip

Dato : 10-09-07 22:33

Tak for svaret michaelholm. Du får pointene da jeg ikke helt forstod foregående svar. Jeg er forøvrigt enig i det uhensigtsmæssige ved at gøre det på den måde, men penge er jo penge, og når det indebærer en del ekstratimer at trækkekabel gennem resten af huset fra tavlen, så må det være den bedste løsning indtil videre. Takker.