/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fejl på AEG 74630 Update
Fra : gxu2002
Vist : 5892 gange
200 point
Dato : 10-09-07 16:40

Det er forespørgsel for en af mine venner. Hans vaskemaskine er af model AEG 74630 Update. Den standser ved programskifte og køre ikke videre. Der er ingen fejlmeddelelse på display'en. Hvis han manuelt skifter til næste fase, kan vaskemaskinen med besvær fortsætte til næste programskifte og standser. Vaskerytmen er heller ikke normal ifølge ham.
Hvis han vælger ingen opvarmning, kan vaskemaskinen dog køre færdigt. Han har kontrolleret varmelegemet og det ser ok ud.
Gennem kandu.dk har jeg tidligere med succes fundet løsning på mit problem, som jeg havde på min vaskemaskine. Jeg håber at jeg også denne gang kan finde svar til min ven.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-07 19:06

Når man i et program er i en opvarningsfase, vil det først køre videre når den indstillede temperatur er nået.
hvis det hænger , kan der være en fejl i termoføleren, dens ledninger, eller i selve programværket.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-09-07 19:42

Transor.. Der er IKKE programværk i en 74630... Den er fuld-elektronisk

Aeg's 7x630 serie er den mest fejlbehæftede serie maskiner nogensinde. Jeg har til dato ikke oplevet sådan noget dyrt bras som den..

Fejl muligheder:
Elektronik.. Meget ofte defekt. Ny elektronik skal programmeres til maskinen for at virke, og det er ikke engang løgn.
Motor.. Små "sår" i kommutator kan give støj impulser der forvirrer elektronikken, så den går i stå eller kommer med vilkårlig fejlkode.
Varmelegeme.. Overgang til jord på varmelegeme er endnu en mulig fejlårsag. Samme symptomer som motor fejlen..

Det er ikke alle fejlkoder maskinen selv viser. Så skal man først ind i "service mode". Ikke beskrevet i manualen.

Den serie maskiner har kostet flere montører penge efter fejlagtige tilbud. Fejlsøgning er pænt svært, hvis man ikke har god erfaring med den serie maskiner.

Undskyld hvis jeg er en lyseslukker
Men jeg tror du får svært ved at hjælpe din ven i dette tilfælde.

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-09-07 19:44

Men ellers er transor helt på rette spor:
Citat
kan der være en fejl i termoføleren, dens ledninger, eller i selve programværket.

Hvis vi går ud fra at "programværket" rettes til "elektronikken"

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 10-09-07 22:30

Til taunusanden:
Tak for svaret. Hvordan kan vaskemaskinen vise service mode? Kan jeg udelukke cirkulationspumpen?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-09-07 23:01

Der plejer kun at være pumpe problemer, hvas nogen har glemt at tømme lommerne, hehe..

Mens vælger står i nul holdes de 2 øverste knapper til venstre inde, vælger drejes et hak med uret, lampetest begynder, efter et par sekunder slippes knapperne. Vælgeren drejes med uret rundt. De to sidste punkter før nul er service mode og programmerings mode. Kan ikke lige huske hvilke af de to der kommer hvornår.. Men det ses ved at den viser fejlkoden, som f.eks. "E21", der er mange, vi har på arbejdet et par A4 sider med dem.. Men alle fejlkoderne begynder med "E", altså "Exx", hvor "xx" er et to cifferet tal.. Lad være med at ændre i noget der hvor der kommer noget der ligner "1-C", "A-C" osv.. Det er programmet, 16 program pladser med hver 16 muligheder, udlæses hexadecimalt..

Det er noget værre skidt at rode med, alt for meget teknik til en vaskemaskine der kunne laves mere simpelt og have større driftsikkerhed!