/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skal man le eller græde...
Fra : refi
Vist : 1196 gange
10 point
Dato : 10-09-07 13:05

Citat
Aldi sælger computere med virus
Et godt tilbud på en bærbar fra supermarkedskæden Aldi kan hurtigt vise sig at være en belastende fornøjelse.
Af Torben R. Simonsen, 10. september 2007 kl. 10:43
Supermarkedskæden Aldi solgte angiveligt computere med virusVirus
Læs mere om "Virus" i Version2's it leksikon, da de i sidste uge havde slagtilbud på bærbare computere.

En Version2-læser købte computeren og efter en scanning af systemet kunne han konstatere, at Aldi-pc'en var inficeret med Stoned Angelina.

Stoned Angelina er en såkaldt MBR-virus, der angriber bootsektoren på harddisken.

Fejlen i den bærbare er ikke kun fundet hos den dansk Version2-læser - også Aldi-kunder i Tyskland har scannet deres nyindkøbte computerComputer
Læs mere om "Computer" i Version2's it leksikon og fundet den famøse virus.

Det fremgår blandt andet af debatten hos den tyske Pcwelt, hvor en bruger er bekymret over at have fundet Angelina på sin nye bærbare.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Aldis danske kontor, men hverken på Aldis danske eller tyske hjemmesideHjemmeside
Læs mere om "Hjemmeside" i Version2's it leksikon oplyser Aldi om det mulige problem.

Angelina er fundet med det medfølgende antivirusprogram fra Bullguard, og den danske Version2-læser oplyser endvidere, at han afinstallerede Bullguard til fordel for en betalt version af AVG, der også nåede frem til samme virus-resultat.

Det får CTO it-sikkerhedsfirmaet Secunia Thomas Kristensen til at se alvorligt på sagen.

»Når begge programmer finder fejlen, så er der helt sikkert noget om snakken, for de bruger forskellige engines. Det er noget, vi ser en gang imellem, hvor der allerede er virus på fra starten, og det er da unægtelig lidt flovt, at det program, der følger med maskinen, oven i købet finder den pågældende virus, men det er et godt eksempel på, at man altid bør skanne sin computer fra starten,« siger han.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-07 13:10

Ups sønnen købte sådan en bærbar i sidste uge, den ved jeg da ikke om han har fået tjekket, det må vi da lige få fundet ud af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:13

Sikkert en god ide

Jeg tror da ikke aldi sælger noget "lo..." - men de tjekker åbenbart ikke godt nok....

Det er jo flot at give folk en masse GRATISprogrammer, men dem kunne folk da selv hente

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:14

Dertil skal jo også siges at det jo IKKE er komputeren der fejler noget - men alt det "gejl" de putter på.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:17

Citat
Ups sønnen købte sådan en bærbar i sidste uge

Ja - det var netop dem der var problemet....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-07 13:22

Skyndte mig at sende en sms til sønnen, han havde virus på sin nyindkøbte

Han har scannet og fjernet snavset, men siger nu, at hans antivirusprogram ikke længere virker??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:27

Der er flere gratis på markedet....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-09-07 13:32

Hmm.. Jeg kender en der arbejder der hvor de har garanti service på computere fra aldi..
Han skal drilles nu!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-09-07 13:33

er det godt nok refi ja det er unægtelig en flov affære, heldigvis er min lille bærbare, købt for ca. et år siden ren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:41

Jeg syntes også det var "synd" at lægge det som tips.....

Det er jo for sent at advare

Jeg tror nu nok aldi ville give folk pengene tilbage hvis de fortød.....

Der plejer ikke være problemer i den retning.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 13:44

Nå - nu gjorde jeg det alligevel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-07 13:59

Jeg går ud fra at det er Medion du taler om.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-07 14:01

Sønnen scannede sin med det samme - kvik unge - han havde bare ikke fortalt mig at der havde været snavs på, men den virker da.. så hvorfor

Citat
Jeg tror nu nok aldi ville give folk pengene tilbage hvis de fortød.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 14:08

Kunne være ikke vidende var nervøse for produktet...

Det er jo lidt som at købe "brandbiler" da 306eren kom på markedet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-07 14:14

Nåååå på den lumske måde,

Sønnens bærbare virker gud ske lov, han havde da været grædefærdig hvis den var gået død, nu han endelig havde fået sparet sammen til vidunderet.

Vores første pc (for mange år siden) havde også virus på da vi købte den, vi kontaktede IBM for vi kunne ikke selv få den renset, lige meget hvad IBM sagde virkede det ikke, så de tog den også tilbage, for at blive klogere på skidtet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-09-07 14:56

Det er desværre overhovedet ikke ualmindeligt at pc-producenterne får lavet en lille aftale om "reklamepenge" fra malware producenter til deres maskiner - og det er ikke nogen nyhed mere (dell - acer etc)

Hvor mange tror du som det første scanner for malware ved åbning af en nyindkøbt pc ????

Noget rigtig snavs - nemlig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 15:10

Næh....

Men kan dette få flere til det er meget allerede vundet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-07 15:15

Får lige fortalt at pc'en selv startede med at scanne,

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-09-07 15:36

Nu kan man læse at det er meget populært med virus så hvorfor så ikke leverer virus med den nye computer?

Det er da meget lettere end at selv skulle hente det på nettet.

Har nu kørt uden antivirus program i 3 år uden problemer.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 16:02

Citat
Har nu kørt uden antivirus program i 3 år uden problemer.

Næh...

Uden at VIDE om du har problemer - der er en forskel

Citat
Når jeg kører et check med 1 uges mellemrun får jeg følgende:
Threats Detected 51 stk filer som hedder: Adware Tracking Cookie?
Jeg sletter dem og igen næste gang jeg kører antispyware programmet kommer der igen mellem 30-55 stk filer af samme slags.

Lidt har du da fundet

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 18:07

Jeg tror IKKE på, at der er en bootsector virus de maskiner. Stoned Angelina er en OLDGAMMEL virus, der er død og borte for længe siden http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2000-121811-2556-99&tabid=1

Hvorfor i alverden skulle Medion inficere deres maskiner med sådan en ? Det er ikke logisk. Hvis der så var en "bagdør" i den, kunne det give lidt mening, men det er der jo ikke. Så jeg vil blæse på hvad Secunia mener om det.

Hvad der så får flere antivirus til at slå ud, har jeg ingen anelse om. Der må være noget i bootsektoren der gør det.

HVIS der er en bootsector virus, skal der iøvrigt fdiskes http://www.symantec.com/security_response/writeup.jsp?docid=2000-121811-2556-99&tabid=3

Lad være med det, og slap af, jer der har købt maskinen. Mysteriet bliver nok snart opklaret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 18:32

Ja - vi må da håbe at aldi og medion på et tidspunkt melder ud HVOR det stammer fra.....

Det er jo ikke kun her det er observeret....

Tyskland oplever det også....

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 18:53

Tjaaah, jeg har en af disse Aldi-maskiner, købt i onsdags, jeg scannede den da også i onsdags og slettede virussen som den poppede op med, hvilket har resulteret i at jeg har fået en fejl fra mit BullGuard hver evig eneste gang det har startet op, det siger den har fundet Malware, hvilket har beskadiget min MBR, bullguard går helt amok og kan ikk rette fejlen og går i "svarer ikke" tilstand, HVER gang det åbnes.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 18:58

men anyway, jeg ringede til Medion i dag, og fik af vide at jeg skulle bruge min Application & Support disk, hvilket jeg så har gjort nu, formateret hele møget, så må jeg se om jeg stadig har den "virus" !

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:01

Jeg syntes du skulle afinstallere Bullguard, og hente Avast http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=55

Hvis den også finder den, så lad være med at reparere den.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:03

Lad høre om du får virussen igen, efter formatteringen. Det har andre fået.

Som sagt, så tror jeg ikke, at der er nogen virus.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 19:04

Tjaah, tror jeg vil "nøjes" med den TDC sikkerheds pakke som vi har herhjemme, ville bare være lækkert at bruge BullGuard da jeg hidtil ikk har set nogle fejl ved den, for har personligt selv mistænkt TDCs sikkerhedspakke for at skabe en helvedes masse problemer
Men måske du kunne give noget feedback på hvad du synes om TDC Sikkerhedspakke hvis du kender noget til den?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:06

TDC har to pakker. En for TDC der er Norman. Den ville jeg aldrig selv bruge. TDC Webspeed bruger F-Secure, som er godt, men bruger mange ressourcer.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 19:06

Okay okay, computeren har lige overtalt mig, UUUDDDD MED BULLGUARD!!!! "BullGuard Stoppede en malware!"
Inficeret Objekter:
Objekt: MBR (Master Boot Record)
Device: WDC WD16 00BEVS-22RST 04.0

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 19:07

Det er Norman versionen..

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 19:15

Så for søren da os Stl_s hva sys du jeg bør gøre ? Installere andet end TDC Sikkerhedspakke Norman version eller?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:15

Jeg ville ikke bruge Norman, og du har jo også problemer med den. Nu har jeg lige set, at Avast også finder den. Det er godt nok mystisk, det her

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:17

Det kan da være at alle antivirus finder den, og så er det jo svært

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 10-09-07 19:20

Hmm, men hvis jeg nu beslutter mig for IKKE at installere Norman, hvad vil du så anbefale? Helst noget ret effektivt og nemt at befærde sig i, og stadig gratis !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 19:22

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article335997.ece

Du påstår ALLE virusprogrammer finder den....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:23

Stadigvæk Avast, men som sagt, så vil den sikkert også finde den http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=55

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:28
Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 10 point
Dato : 10-09-07 19:32

Konklusion:
Køb en computer uden software. Ihvertfald en pc hvor der ikke er installeret noget på harddisken..
Det er min holdning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 19:33

Det er da en begyndelse at de anerkender

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 19:35

Citat
Køb en computer uden software

Det vil kræve der medfølger en REN windows....

Ellers er prisen jo allerede 1000.- dyrere.....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-09-07 19:35

Hvem anerkender hvad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-07 19:41

Citat
at de heller ikke har haft mulighed for at skanne computerne, inden de er blevet solgt

Sorry - jeg misforstod teksten lidt

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 11-09-07 00:32

En af mine venner købte 3 Aldi PCer og alle 3 var inficeret, slettede Bullgaurd og installerede Avast, denne fandt også Angelina. Ringede til Medion som anbefalede at geninstallere det hele, det hjalp bare ikke en dyt. Løsningen tager under 5 minutter, se den her.
http://verdensnavle.dk/aldipc.html

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-09-07 00:39

Tjaeh, det reparerer MBR, men beviser ikke der var en virus

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 11-09-07 00:47

Det var en både gammel og kendt virus
http://www.version2.dk/artikel/3916

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-09-07 00:50

Det overbeviser ikke mig. Det kan stadigvæk godt være noget kode, der ligner den virus. Hvad ialverden skulle en oldgammel virus fra 94, i en Vista bootsektor. Det giver ingen mening.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 11-09-07 00:58

Det kan du have ret i stl_s, men når flere antivirusprogrammer genkender den som den samme, må der da være noget i MBR'en der ikke burde være der, men du har ret i at det virker lidt mærkeligt, for resten af maskinen er clean, så hvor pokker er den kommet fra. Lad os håbe at Aldi udsender en pressemeddelelse med en forklaring. Eller at du måske løser gåden, jeg er faktisk lidt nysgerrig.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-09-07 01:22

Hvis der ligger et stykke kode, som er identisk med den virus, så vil alle antivirus med signatur for virussen jo finde den.

Jeg håber på, at kunne komme til at udforske problemet. En af mine bekendte ringede her til aften, helt bestyrtet, fordi han har købt sådan en maskine. Han har ikke startet den op endnu, og jeg skal så over og hjælpe ham med det.

Men mon ikke, at Medion vil prøve at få det her undersøgt til bunds. De kan da ikke leve med det der.

Og hvem ved ? Måske ER der virkeligt smuttet noget ind, under udviklingen af maskinen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 09:57

Kan de have "brugt" så gamle komponenter at et eller andet er smuttet med der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-07 11:14

Aldi og Medion havde allerede i går en pressemeddelse ude, de foreslår samme løsning som eschultz har set her: http://verdensnavle.dk/aldipc.html Medions version: http://www.medion.dk/home/document/MD96290.pdf ikke noget om hvordan eller hvorfor virus er der

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-09-07 11:20
Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 11:21

Både ALDI og MEDION er nødt til før eller siden at give en forklaring og ikke blot en løsning.....

Det vil være rent selvmord ikke at gøre det....

Muligt der er en meget "logisk" forklaring på det skete, men kommer der ikke nogen har de "skræmt" en masse kunder væk der simpelthen (af uvidenhen måske) ikke "tør" købe deres produkter....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 11:27

Citat
Medion: Sådan løser du virus-problemet selv

Fortæller desværre INTET om årsagen

Man kan ikke sælge et produkt med "standard" reparationsvejledning

Man kan , som de gør her, hjælpe de der allerede har købt - sørge for det ikke gentager sig - og give en forklaring på HVORFOR det overhovedet er sket....

Så har folk da en mulighed for at tage stilling til produktet....

Alle kan lave "brølere".......

Bare kig på MS - Jeg sagde IKKE Vista

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-09-07 11:49

Enig på et eller andet tidspunkt må der komme en forklaring, det her kan skræmme nogen væk, måske har de ikke fundet ud af hvad der ersket og hvad med recovery cd, hvis jeg har læst og forstået rigtig, så kommer virus igen ved recovery skal den foreslåede reperation så foretages igen ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-09-07 12:09

De installerer ikke pc'erne enkelt vis de installerer mange pc'er på en gang fra en lokal server(netværks instalation),så cd'erne er ikke inficeret men serveren (filerne på samme)og jeg tror aldrig et stort firma vil indrømme at de har dårlig sikkerhed på deres servere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-09-07 12:09

l

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-09-07 16:48

Den har også spøgt på Seagate harddiske en gang http://www.f-secure.com/v-descs/stoned.shtml

Citat
In October 1995, Stoned.Angelina was found on new Seagate 5850 (850MB) IDE drives which were still factory sealed.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 12-09-07 01:55

En time før verdensnavle.dk kom med løsningen, anede Medions supportcenter ikke hvad det handlede om, og de havde absolut ikke en brugbar løsning. Supporteren lovede at chefen skulle ringe tilbage, han har bare ikke ringet endnu, det er bare ikke support
Og ok de har fundet løsningen nu.
Og så lige, hvordan fa.... lægger man en Cd i en slukket maskine

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 18-09-07 20:40

Tak for svaret taunusanden.